تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۴۳۸
کد خبر: ۷۸۰۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان:

ورود شرکت های معدنی به حوزه تولید فولاد باعث کمبود مواد اولیه زنجیره فولاد شده است

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: در ابتدا قرار بود مواد اولیه واحدهای فولادی از محل معادن بزرگ تامین شود، ولی ورود شرکت‌های مختلف به حوزه تولید فولاد، باعث شد طرح‌های فولاد و زنجیره تولید فولاد شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان در منطقه سنگان خواف با محدودیت‌هایی مواجه شود.
ورود شرکت های معدنی به حوزه تولید فولاد باعث کمبود مواد اولیه زنجیره فولاد شده است

به گزارش می متالز، علی امرایی، در پاسخ به چالش های فولادسازان با کمبود مواد اولیه و دلایل کمبود مواد اولیه در کشور گفت: کمبود مواد اولیه و کنسانتره موجب کاهش توان تولید روزانه واحدهای گندله‌سازی از ۱۶ هزار به ۱۲ هزار تن شده است و این واحدها در عمل با ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

امرایی همچنین از جمله دلایل افزایش مشکل کمبود مواد اولیه در این بخش را ورود واحدهای معدنی به حوزه تولید فولاد دانست و گفت: در ابتدا قرار بود مواد اولیه واحدهای فولادی از محل معادن بزرگ تامین شود، ولی ورود شرکت‌های مختلف به حوزه تولید فولاد باعث شد طرح‌های فولاد و زنجیره تولید فولاد شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان در منطقه سنگان خواف با محدودیت‌هایی مواجه شود.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که کمبود مواد اولیه از مشکلات مهم صنایع فولادی است، خام‌ فروشی و خروج سنگ آهن و مواد اولیه از کشور به یک دغدغه تبدیل شده که باید از آن جلوگیری شود و تامین نیاز داخلی در اولویت قرار گیرد و ما خواستار افزایش فعالیت‌های استخراج و اکتشاف سنگ آهن برای کاهش معضل مواد اولیه در اجرای طرح‌های فولادی منطقه هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خواف در پاسخ به این سوال که برای مشکل کمبود آب در منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: کمبود آب یکی دیگر از مشکلات مهم اجرای طرح‌های فولادی در سنگان خواف است. شرکت فولاد سنگان با احداث سیستم فیلترپرس سعی کرده است ۷۰ تا ۸۰ درصد آب مصرفی را به چرخه تولید بازگرداند، ولی کمبود منابع آب برای تامین نیازهای موجود به دغدغه مهم تبدیل شده و مسوولان باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشند.

امرایی در ادامه افزود: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان تامین‌کننده ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان است و ایران در افق ۱۴۰۴، تولیدکننده ۵۵ میلیون تن فولاد خواهد بود که فولاد سنگان در تامین مواد اولیه این بخش و توسعه ورونق اقتصادی کشور و منطقه نقش مهم دارد.

وی گفت: بهره برداری از بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره‌سازی در شرق کشور با ظرفیت پنج میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط این شرکت در دست اجرا است و تا پایان امسال در سنگان خواف به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی آن برای یک هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

امرایی گفت: این شرکت به عنوان معین اقتصادی خواف طرح‌های مختلف از جمله توانمندسازی تعاونی‌ها از طریق پرداخت تسهیلات بانکی و فعال‌سازی کارگاه‌های روستایی با هدف ایجاد اشتغال و حضور در بازارهای تخصصی و فروش و ایجاد فضاهای فرهنگی و مجتمع‌های رفاهی و تفریحی برای توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان دارد.

وی افزود: شرکت فولاد سنگان به طرح‌های اجتماعی و آموزشی در منطقه نیز عنایت خاص دارد که از جمله آن می‌توان به احداث هفت مدرسه در مناطق محروم خواف طی سال جاری اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خواف در پاسخ به سهم اشتغال زایی این شرکت در منطقه به چه مقدار بوده است و چه برنامه های مهمی پیش رو دارید، تاکید کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان در منطقه سنگان شهرستان خواف فعال است. یک هزار و ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در واحدهای گندله‌سازی و تولید کنسانتره شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان مشغول کار هستند و فعالیت این بخش برای پنج هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

امرایی گفت: با راه‌اندازی واحد کنسانتره شرکت معادن سنگ آهن سنگان تعداد اشتغال مستقیم این شرکت به یک هزار و ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد. مجتمع سنگ آهن در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان و تامین‌ کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.

عناوین برگزیده