تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۷۸۱۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهد تاکید کرد:

افزایش رقابت پذیری و صادراتی شدن تولیدات صنعتی کشور در بازارهای بین‌المللی

می متالز - محسن صالحی‌نیا در مشهد گفت: سیاست‌ها و حمایت‌های دولت‌ باعث افزایش رقابت پذیری و صادراتی شدن بیشتر تولیدات صنعتی کشور در بازارهای بین‌المللی شده است.
افزایش رقابت پذیری و صادراتی شدن تولیدات صنعتی کشور در بازارهای بین‌المللی

به گزارش می متالز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا کنون فرآیند پیاده‌سازی مدل توسعه برای ۹۹ خوشه صنعتی خاتمه یافته و حمایت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از این خوشه‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب در جریان بازدید از کارگاه‌های خوشه صنعتی جواهرات در مشهد افزود: هم اکنون مطالعات امکان سنجی ۱۷۰ خوشه صنعتی در کشور انجام شده که از این تعداد ۳۶ خوشه در مراحل مطالعات شناختی یا پیاده‌سازی هستند.

صالحی نیا با اشاره به نقش اثرگذار خوشه‌های صنعتی در رونق تولید بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط اضافه کرد: خوشه‌های صنعتی مسیر توسعه صنایع خرد و کوچک را هموار کرده و فعالیت آن‌ها در بنگاه‌های کوچک و متوسط باعث افزایش صادرات شده است؛ لذا توسعه آن‌ها اثرات بیشتری در صادرات و نوآوری محصول خواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به قابلیت‌های فراوان خوشه‌های صنعتی ادامه داد: خوشه‌ها مولد تولید و اشتغال بوده و خوشه‌های توانمند الگویی موفق برای خوشه‌های جدید هستند و باید به نحو مطلوب از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها در راستای رشد و رونق اقتصادی استفاده کرد.

صالحی‌نیا با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت از واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: سیاست‌ها و حمایت‌های دولت‌ باعث افزایش رقابت پذیری و توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و صادراتی شدن بیشتر تولیدات صنعتی کشور در بازارهای بین‌المللی شده است.

وی بیان کرد: برای توسعه بیشتر اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی چند رویکرد مهم اتخاذ شده که یکی از مهمترین‌ آن‌ها، خوشه‌های صنعتی و استفاده از تمام ظرفیت آن‌ها برای صنایع کوچک و متوسط است تا توانمندی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط باز هم افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: ایجاد خوشه‌های صنعتی در این استان زمینه رشد و توانمندی بیشتر واحدها را فراهم آورده و توانسته است کمک مطلوبی به حوزه صنعت کند و روندی که در خوشه‌های صنعتی داریم، زمینه‌ساز توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی شده است.

مسعود مهدی‌زاده مقدم افزود: خوشه جواهرات در استان خراسان رضوی فعالیت‌های توسعه‌ای مناسبی داشته و الگوی موفق از خوشه‌های شهرک‌های صنعتی بوده که سبب تولید و اشتغال شده است و توسعه بیشتر خوشه طلا و جواهر می‌تواند به تولید و اشتغال کمک کرده و قادر است کسب و کار جدید خانگی و روستایی ایجاد کند.

اراضی تحت اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آن انجام گرفته که از این میزان ۶۰۰ هکتار به واحدهای صنعتی تعلق دارد.

۲ هزار و ۵۶۹ واحد واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مستقر هستند که در مجموع ۴۳ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۳ درصد از سرمایه‌گذاری صنعتی و ۳۹ درصد از اشتغال صنعتی استان را در اختیار دارند.

عناوین برگزیده