تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۷۸۲۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با افزایش وسعت مناطق آزاد؛

کنترل بر مناطق آزاد سخت شده است

می متالز - بطور کلی کنترل ورود و خروج کالا با افزایش وسعت مناطق آزاد بر اساس تقسیمات جدید، بسیار سخت و دشوار شده است.
کنترل بر مناطق آزاد سخت شده است

به گزارش می متالز، سخنگوی گمرک ایران در ارتباط با رسانه ملی گفت: مناطق آزاد طبق قوانین صادرات و واردات مجدد طراحی می‌شوند، اما در ایران عموما واردات در چنین مناطقی اتفاق می‌افتد.
آقای روح الله لطیفی اضافه کرد: طبق قانون، کنترل واردات و صادرات بر عهده گمرک است.
وی گفت: مناطق آزاد در گذشته درب ورود و خروج قابل کنترل و حصاری که اطراف این مناطق بود قابلیت این را داشت که گمرک و سایر نهاد‌های نظارتی کنترل بیشتری بر روی ورود و خروج کالا داشته باشند.
لطیفی افزود: برای نمونه قبل از تقسیمات جدید، وسعت منطقه آزاد چابهار ۱۴ هزار هکتار، اروند ۱۷ هزار هکتار، بندر انزلی سه هزار و ۲۶۰ هکتار و ارس ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده است.
وی ادامه داد: اتفاقی که در حال حاضر بر اساس تقسیمات جدید افتاده این است که منطقه آزاد چابهار که ۱۴ هزار هکتار وسعت داشت با اضافه شدن محدوده شهر چابهار و اطراف وسعت این منطقه به ۶۷ هزار هکتار رسیده است.
آقای لطیقی افزود: منطقه آزاد اروند نیز با اضافه شدن شهر‌های آبادان، خرمشهر و جزیره مینو به ۳۷ هزار هکتار، منطقه آزاد انزلی به شش هزار و ۴۸۹ هکتار و منطقه آزاد ارس نیز با اضافه شدن محدوده جلفا - هادی شهر- مرند، محدوده خداآفرین، محدوده سیه رود -ایری، محدوده نوردوز و محدوده قلی بگلو به ۷۱ هزار و ۸۴۸ هکتار افزایش یافته است.
سخنگوی گمرک ایران گفت: هم اکنون این مناطق حصار ندارد و ورود و خروج کالا قابل کنترل نیست، ضمن اینکه گمرک در مکان‌های قبلی مستقر شده است.
وی همچنین ادامه داد: بطورکلی با افزایش وسعت مناطق آزاد و همچنین از لحاظ محیطی کوه، دریا و بیابان به عنوان حصار طبیعی در تقسیمات جدید در نظر گرفته شده، از این رو کنترل ورود و خروج کالا در این مناطق بسیار سخت و دشوار شده است.
لطیفی گفت: گمرک در نقاطی که استقرار دارد می‌تواند پاسخگو باشد و در مناطقی که زیر ساخت لازم برای استقرار گمرک وجود ندارد بطور طبیعی پاسخگو نخواهد بود.

عناوین برگزیده