تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۷۹۰۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گردهمایی مسوولان استانی ساخت داخل مطرح شد؛

ضرورت تقویت داخل با بهبود فضای کسب و کار

می متالز - گردهمایی مسوولان استانی ساخت داخل با حضور سید محمد مهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس کارگروه توسعه ساخت داخل، کارشناسان و دیگر مسوولان از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
ضرورت تقویت داخل با بهبود فضای کسب و کار

به گزارش می متالز، در این گردهمایی ضمن تأکید بر اجرای کامل قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، راه‌های توسعه ساخت داخل، رفع موانع و گسترش استفاده از توانمندی‌های تولید داخل نیز مورد بررسی قرار گرفت. مسوولین استانی ساخت داخل نیز پیشنهادات اجرایی در بهبود فضای کسب و کار صنعت ارائه کردند.

سید محمد مهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌آلات و تجهیزات در حاشیه برگزاری این گردهمایی، گفت: ساخت داخل و استفاده از توانمندی‌های تولیدی داخل به عنوان سیاست اصلی وزارت صمت در فعالیت‌ها دیده شده است و از این رو در راستای انجام بهینه قانون استفاده حداکثری، مرکز ساخت داخل در وزارت صمت راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه افزود: در جهت توسعه و تعمیق ساخت داخل در کشور، در هر استان یکی از معاونین سازمان صمت استانی به عنوان مسوول ساخت داخل در استان انتخاب شده است. این جلسه، نخستین جلسه هماهنگی میان ستاد وزارت و سازمان‌های استانی بود.

هادوی با اشاره به هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌های در سطح کشور، به گردهمایی ویدیو کنفرانسی مسوولان ساخت داخل اشاره کرد و گفت: در این گردهمایی که در فضایی سازنده و همکاری برگزار شد، سؤالات و بحث‌های زیادی مطرح شد و سعی شد ضمن بیان و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌ها و رفع شبهات، راه‌کارهای ارائه‌شده توسط همکاران در استان‌ها نیز دریافت و بررسی شود.

وی با اشاره به سیاست های وزارت صمت در حوزه تعمیق استفاده از توانمندی های داخل، تصریح کرد: در این گردهمایی سیاست‌های وزارت صمت در حوزه تعمیق استفاده از توانمندی‌های کشور بیان شد؛ همچنین گلوگاه‌هایی که ممکن است مشکل‌ساز شوند، مطرح شد و قرار است در نشست‌های مختلف و با استفاده از نظرات و پیشنهادات این موانع را برطرف سازیم.

هادوی به فعالیت سامانه توانیران به عنوان یکی از نکات مطرح‌شده در این گردهمایی اشاره کرد و گفت: سامانه توانیران در قانون استفاده حداکثری دیده‌شده و ما ملزم به راه‌اندازی این سامانه هستیم. ما برای اطمینان کامل از کار آیی سامانه که مشکل جدی در حین کار ایجاد نکند، با تأخیر این سامانه را راه‌اندازی کرده‌ایم تا با گام‌های مطمئن‌تری پیش برویم.

وی گفت: سامانه توانیران در حال حاضر آماده راه‌اندازی است و قرار است در این سامانه دستگاه‌هایی که در ماده ۲ قانون مشمول هستند و پروژه‌های کلیدی و محوری دارند و برای انجام پروژه می‌خواهند خرید خارج داشته باشند، قبل از خرید خارج باید در این سامانه نیاز خود را اعلام کنند.

هادوی گفت: سامانه توانیران در بانک اطلاعاتی خود، توانمندی‌های کشور را دارد و کسانی که پروانه بهره‌برداری و مجوزهای قانونی در تولید کالا، ارائه خدمات و انجام طرح‌های فنی و مهندسی و پیمانکاری، دارند در سامانه ثبت‌ شده‌اند. از این رو در سامانه هم نیازمند و هم توانمند یکدیگر را می‌بینند و ارتباط دو سوی برای خرید یا هر اقدام قانونی دیگر اتفاق می‌افتد.

وی در پایان گفت: با فعالیت‌هایی که در استان‌ها انجام خواهد شد بانک اطلاعاتی را در فاز اول کامل خواهیم کرد و بعد از آن در فاز دوم وارد اعلام نیازمندی‌های خواهیم شد، امیدواریم که در زمان بسیاری کوتاهی سامانه توان ایران در خدمت مردم باشد تا بتوانیم بحث تعمیق ساخت داخل را در تأمین نیازمندی‌های کشور با سرعت پیش ببریم.

عناوین برگزیده