تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۷۹۳۷۹
سرویس خبر : انرژی

سورپرایز جدید چین برای دنیای انرژی

می متالز - چین در آستانه امضای توافق تجاری محدود با آمریکا، اعلام کرد که بخش تولید و اکتشاف نفت و گاز خود را به روی شرکت های خارجی و خصوصی می‌گشاید.
سورپرایز جدید چین برای دنیای انرژی

به گزارش می متالز، وزارت منابع چین اعلام کرد: شرکت های دارای حداقل ۳۰۰ ملیون یوان (۴۳ میلیون دلار) دارایی می‌توانند برای این منظور مجوز درخواست کنند. پیش از این تنها شرکتهای دولتی واجد دریافت مجوز بودند. این تغییر رویکرد نشان دهنده تلاش چین برای توسعه تولید داخلی نفت و گاز و کاهش هزینه واردات انرژی است.

چین در چند سال گذشته تدابیری از جمله گشایش بخش مالی به روی مالکیت خارجی و ممنوعیت انتقال اجباری فناوری را اتخاذ کرده تا شکافهای تجاری با آمریکا را کمتر کند.

نفت و گاز یکی از بخش هایی بود که در ژوییه سال گذشته از فهرست محدودیت سرمایه گذاری خارجی حذف شد. اعلام جزییات جدید سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز کمک کرد ارزش سهام شماری از شرکتهایی که خدمات تولید و اکتشاف در چین دارند، صعود کند.

در حالی که سه شرکت دولتی بزرگ چین در واکنش به درخواست شی جین پینگ، رییس جمهور چین برای تقویت امنیت انرژی کشور، میزان هزینه خود برای بالا بردن تولید را افزایش داده اند اما واردات نفت خام چین همچنان رکوردشکنی می کند. واردات گاز چین هم در راستای تغییر الگوی مصرف از زغال سنگ به سوخت های پاکتر، رشد چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دنیس آیپ، مدیر تحقیقات شرکت "دایوا کیپتال مارکتس" در این باره گفت: کندی رشد تولید نفت و گاز در چین تا حدودی به دلیل ماهیت انحصارطلبانه بخش بالادستی است. دولت چین تمایل دارد که رقابت ایجاد کرده و نوآوری فناوری در بخش اکتشاف و تولید را تشوق کند و ما بر این باوریم که اقدام مذکور می تواند به پایین بردن هزینه های تولید بازیگران بالادستی در بلندمدت کمک کند.

عناوین برگزیده