تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۷۹۴۲۵
سرویس خبر : انرژی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران تاکید کرد:

تحلیل بازار نفت بعد از تنش های اخیر

می متالز - هنوز در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط و استارت آپ ها، ظرفیت های بی شماری داریم که از آن استفاده نکرده ایم و می توان طوری برنامه ریزی کرد که این ظرفیت ها، شرایط رکود را به رونق تبدیل کند.
تحلیل بازار نفت بعد از تنش های اخیر

به گزارش می متالز، در یک هفته اخیر تحت تاثیر تنش های بعد از شهادت سردار سلیمانی، قیمت جهانی نفت پر نوسان بوده است. بازار جهانی نفت پس از سیلی سپاه به آمریکا و حمله موشکی به پایگاه نظامی این کشور در عراق، رشد چشمگیری داشت و هر بشکه نفت برنت سقف ۷۰ دلار را هم لمس کرد؛ ولی بعد از سخنرانی ترامپ و عقب نشینی دشمن، قیمت نفت شیب نزولی به خود گرفت و تا محدوده ۶۵ دلار افت کرد. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت جهانی نفت به نفع ما است و برخی دیگر، قیمت های فعلی را ماندگار نمی دانند.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش قیمت نفت در یک هفته اخیر، کاملا هیجانی بود و موقتی است. در بلندمدت، روند عرضه و تقاضا، قیمت نفت را تعیین می کند و هیجان های این چنینی فقط اثر کوتاه مدت دارد.

وی افزود: اینکه در عرصه سیاسی منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد، کاملا بستگی به تصمیمات سیاست گذاران دارد، ولی با در نظر گرفتن میزان تولید نفت خام بر اساس تصمیمات اوپک و غیر اوپک و میزان مصرف جهانی نفت، بازار نفت در تعادل است. مصرف جهانی نفت خام حدود ۹۵ تا ۹۷ میلیون بشکه در روز است؛ و این میزان تقاضا با حجم عرضه تطابق دارد. در فصل سرما در نیمکره شمالی، پیک قیمت جهانی نفت ۶۵ دلار و در سایر نقاط جهان، اندکی پایین تر است. طبق پیش بینی ها قیمت هر بشکه نفت خام در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار است و فارغ از جو روانی مقطعی و کوتاه مدت، بعید است که قیمت نفت خام بیش از این میزان باشد. البته طبیعی است که با تنش های منطقه ای، دغدغه هایی ایجاد شود و تقاضای کوتاه مدت را افزایش دهد؛ اما افزایش قیمت نفت، پایدار نخواهد بود.

پدیدار تصریح کرد: «اقتصاد» یک فعل نیست، بلکه یک جریان است و باید تلاش کنیم جریان اقتصاد را موزون کنیم. اقتصاد ایران هم اقتصاد متنوعی است که توان دوری از نوسانات و حرکت موزون را دارد. فعالان اقتصادی در بخش های مختلف که از عارضه های جهانی دور هستند می توانند در سطح ملی و منطقه ای از خود محافظت کرده و فرصت سازی کنند. به عبارتی اگر دچار محدودیت شده ایم می توان از ظرفیت های داخلی و منطقه ای، استفاده کرد و اقتصاد کشور را شکوفا کرد. هنوز در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط و استارت آپ ها، ظرفیت های بی شماری داریم که از آن استفاده نکرده ایم و می توان طوری برنامه ریزی کرد که این ظرفیت ها، شرایط رکود را به رونق تبدیل کند.

عناوین برگزیده