تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۷۹۴۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقلای بیهوده برای ضربه زدن به صنعت ایران

می متالز - شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیت ها دارند و عملکرد بیش از 2 سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد.
تقلای بیهوده برای ضربه زدن به صنعت ایران

به گزارش می متالز، طبق وعده داده شده، ترامپ از ابزار تحریم برای تلافی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده کرد؛ صنایع سنگ آهن و فولاد و آلومینیم و مس هدف جدید تحریم ها عنوان شده است.

فهرست شرکت های اعلامی امروز بعضا تکراری و شامل شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، آلومینیم المهدی، مپنا، آلومینیوم ایران، فولاد ارفع، ذوب آهن اصفهان، گل گهر، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر، فولاد خوزستان، ملی مس، فولاد اکسین، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب و تعدادی شرکت بازرگانی میشوند.

چند نکته:

محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران مشابه دنیا به دلار قیمت گذاری و به فروش می رسند. این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال انرژی گرفته و مزیت رقابتی آنها تقویت می شود و لذا شرکت های این حوزه به همراه سهامداران آنها، یکی از برندگان اصلی تحریم هستند!

ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد و دور اول تحریم (15 مرداد 1397) شامل تحریم طلا و فولاد و آلومینیم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور بود. بعد از این، آمریکا به بهانه های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریمهای تکراری بروی این حوزه کرده و در مورد شرکت ها، بعضا تا 3 بار آنها را تحریم کرده تا جو روانی در جامعه بوجود آورد.

اگر هدف صادرات و منابع ارزی شرکت های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه صادرات خود را از طریق 2000 کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت ها را دارند. برخی الگوهای جدید صادرات، اصولا از سیستم های بانکی بین المللی استفاده نمیکند و لذا قدرت اعمال تحریم آمریکا را به حداقل می رساند.

تحریم همواره یک ریسک و تهدید بزرگ بوده و بایستی به هر نحو مدیریت شده و از آن دوری کرد! شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیت ها دارند و عملکرد بیش از 2 سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد.

البته این توان به معنی استقبال از تحریم نیست و لازم است حاکمیت، سیاست گذاری بین المللی خود را به گونه ای بروزآوری کند تا تهدیدات تحریم به حداقل کاهش یابد.

عناوین برگزیده