تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۳۵
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۷۹۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس امروز را چطور آغاز می‌کند؟

می متالز - بورس تهران روز گذشته رشد ۷/ ۱درصدی را تجربه کرد. در میان نمادهای بورسی ۳۱۲ نماد صف سنگین خرید به ارزش حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان داشتند. محدودیت‌های خودساخته‌ای مانند کاهش دامنه نوسان قیمتی دو درصدی بر سهام ایجاد شده که دیروز نیز همچنان برقرار بود.
بورس امروز را چطور آغاز می‌کند؟

به گزارش می متالز، بازار سهام دیروز را چطور پشت سر گذاشت و امروز چطور بازار را آغاز خواهد کرد؟

بورس تهران روز گذشته رشد ۷/ ۱درصدی را تجربه کرد. در میان نمادهای بورسی ۳۱۲ نماد صف سنگین خرید به ارزش حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان داشتند. محدودیت‌های خودساخته‌ای مانند کاهش دامنه نوسان قیمتی دو درصدی بر سهام ایجاد شده که دیروز نیز همچنان برقرار بود.

همین محدودیت باعث شد ارزش معاملات سهام افت شدیدی را تجربه کند و به کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان برسد. باید به مرز باریک میان دخالت‌های دستوری در بازار و وظیفه نظارت اشاره کرد. به‌صورت مشخص ناظر بازار سهام کشورمان بارها از این خط عبور کرده است و ترسناک‌تر اینکه دخالت‌های خود را کارساز می‌داند. کنار گذاشتن اصول و عدم تبعیت از آنها برخلاف تصور ناظر بازار می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این موضوع تنها مختص مقام ناظر بورسی نیست و به وفور نمونه‌ آن را می‌توان در کشور مشاهده کرد.

طی چند روز آینده احتمالا صعود سهام برای معامله‌گران و ناظر خوشایند باشد و همه ریسک‌هایی که در واقع وجود دارند ولی در ظاهر حذف شده‌اند کنار گذاشته شوند اما نتیجه تصمیمات اشتباه را باید در میان‌مدت انتظار داشت. روز گذشته نیز با محدودیت دو درصدی نوسان قیمتی و هجمه تقاضا کسی حاضر به فروش سهام خود نبود. شاخص کل هم‌وزن نیز مشابه با شاخص کل رشد حدود ۷/ ۱ درصدی را تجربه کردند.

با توجه به برداشته شدن دامنه نوسان اگر بار دیگر استرس جدیدی به کشور وارد نشود احتمالا جهش محسوس شاخص را در یک ساعت آغازین معاملات فردا شاهد باشیم. سیاست‌های اشتباه ناظر احتمالا می‌تواند این نتیجه را به دنبال داشته باشد که سهام تنها به اخبار سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک واکنش نشان دهد و همین موضوع احتمال حرکت گله‌ای سهام را تقویت می‌کند.

واقعا در این شرایط شاید اگر کسی بخواهد تحلیلی از حباب یا عدم ارزندگی برخی از نمادها مطرح کند تنها در حال از بین بردن اعتبار خود باشد زیرا بازار گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست. با حذف ریسک از معادلات دیگر پیش‌بینی و تحلیل سهام معنایی ندارد و در چنین شرایطی نمی‌توان نقطه پایانی برای صعود متصور بود یا رفتار احتمالی بازار را تحلیل کرد و همین شاید بزرگ‌ترین ریسکی باشد که سهام به‌دنبال سیاست‌های اشتباه اخیر با آن مواجه شده است.

عناوین برگزیده