تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۷۹۷۸۳

امضا تفاهم‌نامه همکاری بین "فخوز" و دانشگاه آزاد

می متالز - مسوولان فولاد خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در نشستی با حضور بابک نگاهداری رییس پژوهشکده دانشگاه آزاد اسلامی کشور، تفاهم نامه همکاری مشترک با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال را در زمینه‌های تحقیقاتی، علمی، آموزشی و پژوهشی امضا نمودند.
امضا تفاهم‌نامه همکاری بین "فخوز" و دانشگاه آزاد

به گزارش می متالز، این مراسم روز پنج شنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۸ در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی اهواز به برگزار شد.

بابک نگاهداری رییس پژوهشکده و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این نشست اظهار داشت: یکی از مسائل در حوزه آموزش با توجه به رویکرد جدید مساله محور دانشگاه، اختصاص رشته‌های تحصیلی بر اساس اقتصاد و صنعت بومی متناظر با شهر یا منطقه است.

وی افزود: قصد داریم مراکز تحقیقاتی را به سمت صنایع استان هدایت کنیم و در همین زمینه بخشنامه‌ای در خصوص طرح هیات علمی فناور بزودی به واحد‌ها ابلاغ می‌شود، که در آن صاحبان صنایع می‌توانند به عنوان اعضای هیات علمی با واحد‌های دانشگاهی همکاری کنند.

در ادامه علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش اظهار داشت: ما در مجموعه فولاد خوزستان با کمک کارشناسان و متخصصان، توانسته ایم بسیاری از تجهیزات را بومی سازی کنیم و این نشست و انعقاد تفاهم نامه نیز در همین راستا می‌باشد.

وی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن این تفاهم نامه و آمادگی فولاد خوزستان جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در این تفاهم نامه یکی از موضوعات مهمی که ذکر شده و ما با جدیت بدنبال عملیاتی شدن آن هستیم، بحث آینده پژوهی صنعت فولاد است که امیدواریم با کمک نیرو‌های دو مجموعه تحقق یابد.

محمدی با اشاره به نقش فولاد خوزستان در توسعه صنعت فولاد و اقتصاد کشور گفت: فولاد خوزستان به عنوان سازمان سرآمد کشور و بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و نخستین تولید کننده فولاد با فن‌آوری احیا مستقیم و همچنین تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی، بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندله و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره، کارنامه درخشانی از خود به ثبت رسانده است؛ و با کمک خداوند در نظر داریم در یوم الله ۲۲ بهمن ۹۸ یک خط جدید گندله سازی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی نیز در منطقه سنگان راه اندازی نماییم.

وی در ادامه گفت: فولاد خوزستان در چندسال گذشته همواره به عنوان صادرکننده برتر در کشور انتخاب شده و کیفیت و رقابت پذیری محصولات و حضور موفق این شرکت در بازار‌های بین‌المللی، نشان KSC را به یک تولید کننده معتبر جهانی تبدیل نموده است.

محمدی درباره نقش فولاد خوزستان در عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تصریح نمود: این شرکت براساس مطالعات و تحلیل‌های استراتژیک، سیاست‌های بومی سازی فناوری و اتکا به منابع داخلی را مبنای راهکار اصلی رشد و پیشرفت در نظر گرفته است. در این راستا دستاورد‌های ارزنده‌ای در حوزه‌ی بومی سازی نظیر: ساخت کارخانه زمزم ۱ بر پایه فناوری احیای مستقیم میدرکس در سال ۱۳۸۱، به صنعت فولاد کشور تقدیم کرده است. این تجربه ارزشمند و دستاورد بزرگ محور توسعه صنعت فولاد کشور گشته و در راستای تحقق چشم انداز، بزرگترین توانمندی و قابلیت داخلی بود.

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطر نشان کرد: از مصادیق فراوانی دیگر در حوزه بومی سازی می‌توان به ساخت بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز موردنیاز، کوره پاتیلی، ترانسفورماتور کوره‌های قوس الکتریکی، کاتالیست‌های صنعتی و ... اشاره کرد، که با اتکا به دانش و تخصص دانشمندان و متخصصان فولاد خوزستان به دست آمده است.

وی تصریح کرد: قراردادی نیز بین فولاد خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های تحقیقاتی، علمی، آموزشی و پژوهشی امضا شد که قرار است در مدت سه سال اجرایی شود.
محمدی در پایان سخنان خود اظهار داشت: یقینا با اجرای سیاست‌های اتکا به منابع داخلی، توسعه درون زا و افزایش سطح همکاری بین صنعت و دانشگاه، ثمرات مثبت این تفاهم نامه و اقدامات مشترک در کوتاه مدت افتخارات ارزنده‌ای را رقم بزند.

حجت الاسلام براتی رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در این مراسم اظهار داشت: با هدف ماموریت جدید دانشگاه، مسائل باید به صورت بومی در نظر گرفته شوند و خوشبختانه استان خوزستان در زمینه‌های مختلف دارای این پتانسیل است.

وی گفت: ما به دنبال انعقاد یک تفاهم نامه عملیاتی و اجرایی هستیم و این امر با وجود پتانسیل بین فولاد خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی اهواز امکان پذیر است.

براتی تاکید داشت: این تفاهم نامه همکاری مشترک با موضوع اجرای آموزش و پژوهش‌های کاربردی در ۱۳ بند و در زمینه تولید قطعات، کاهش ضایعات، همکاری در طرح‌های پژوهشی، تعریف و اجرای رح‌های صنعتی، حمایت از پایان نامه دانشجویی در حوزه صنعت، بهره گیری متقابل از خدمات فنی و آزمایشگاهی و بهبود شاخص‌های ایمنی، سلامت و بهداشت به امضا رسیده است.

وی همچنین بهره‌گیری متقابل از ظرفیت اعضای هیات علمی در زمینه مهارت افزایی کارکنان شرکت فولاد خوزستان، همکاری در اجرای رشته گرایش‌های کاردانی و کارشناسی بدون آزمون و استفاده از ظرفیت خدمات ورزشی را از دیگر موارد این تفاهم نامه بیان کرده و افزود: استفاده از واحد‌های تخصصی دانشگاه، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه برای برگزاری آزمون‌های استخدامی فولاد، مطالعات و پیش‌بینی بازار جهانی، آینده پژوهی در صنعت فولاد کشور و تسهیل در بهره‌گیری از امکانات رفاهی طرفین از دیگر مفاد این تفاهم نامه بودند.

عناوین برگزیده