تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۷۹۸۰۶
موسوی بیوکی نشست امروز کمیسیون عمران را تشریح کرد

بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با حضور وزیر راه/ سیستم پدافندی جدید در شناسایی هواپیما خطا کرده است

می متالز - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در نشست امروز موضوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با حضور وزیر راه/ سیستم پدافندی جدید در شناسایی هواپیما خطا کرده است

به گزارش می متالز، سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، در تشریح نشست امروز این کمیسیون، گفت: در نشست امروز این کمیسیون، یازده نفر از نمایندگان مجلس به عنوان اعضای هیأت تحقیق و تفحص از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انتخاب شدند، همچنین در این جلسه، موارد اعاده شده از شورای نگهبان درباره لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی پرونده سانحه هوایی اخیر با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست امروز کمیسیون عمران مجلس، گفت: در این نشست برخی مسائل مرتبط با سانحه بررسی شد و وزیر راه به سوالات نمایندگان پاسخ داد، یکی از مسائل  سوالات مطروحه در این نشست این بود که چرا سازمان هواپیمایی در زمان بحران، تمام پروازهای هوایی را متوقف نکرد؟ که وزیر راه در این خصوص گفت که سازمان مذکور اجازه محدود کردن پروازها را نداشته و سازمان هواپیمایی بعد از اعلام سیستم نظامی می توانست پروازها را متوقف کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سوالات نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی درباره روند هماهنگی برج مراقبت پرواز با پدافند هوایی بود، مدیران سازمان هواپیمایی در این رابطه اعلام کردند که برج مراقبت برای هر هواپیمایی که از روی زمین بلند می شود، در سه مرحله از پدافند هوایی اجازه می گیرد و در رابطه با هواپیمای اوکراینی نیز مراحل سه گانه مجوز انجام شده بود.

موسوی بیوکی افزود: از طرف دیگر بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی، در گذشته سیستم پدافند هوایی فرودگاه ها در فرودگاه مهرآباد متمرکز بود، اما اخیرا یک سیستم پدافند هوایی جدید ایجاد شده است، از این رو طبق این گزارش به نظر می رسد که سیستم پدافندی جدید در شناسایی هواپیمای اوکراینی خطا کرده است.

وی گفت: همچنین بر اساس گزارش موشک شلیک شده به سمت هواپیمای اوکراینی از نوع خاصی بوده، زیرا موشک های کروز وقتی به هدف برخورد می کنند، آن هدف را منهدم می کنند، اما این موشک خاص در کنار هدف قرار گرفته و منفجر شده و ترکش های موشک به هدف مذکور برخورد می کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اظهارات و گزارش های امروز مسئولان سازمان هواپیمایی نشان می دهد که یک فرماندهی واحد برای مدیریت بحران در این حوزه وجود نداشته است، از این رو اگر اتاق عملیات متمرکز و هماهنگ بود، شاید سانحه سقوط هواپیما رخ نمی داد.

عناوین برگزیده