تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۷۹۸۴۵
سرویس خبر : انرژی
یک مقام مسوول اعلام کرد:

طرح تولید۱میلیون بشکه نفت دردستورکارشرکت‌های اکتشاف‌ و تولید

می متالز - یک مقام مسوول در وزارت نفت گفت: طرح تولید یک میلیون بشکه نفت از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، از سوی گروه اقتصادی ... .
طرح تولید۱میلیون بشکه نفت دردستورکارشرکت‌های اکتشاف‌ و تولید

به گزارش می متالز، مهدی میرمعزی، رئیس مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: به منظور فراهم کردن مقدمات اجرای طرح تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، با همکاری شرکت ملی نفت ایران چند موضوع را در دست اقدام قرار داده‌ایم که بر این اساس، اعمال تغییراتی در مدل قراردادی IPC به منظور پشتیبانی بیشتر از شرکت‌های ایرانی در حین اجرای قرارداد، درخواست اصلاح مفادی از قانون بودجه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی به عنوان اعطاکننده و یا تضمین‌کننده تسهیلات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این طرح و به منظور افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت کشور، برای توسعه هشت میدان توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برنامه‌ریزی شده است، ابراز امیدواری کرد که با تصویب هدفگذاری‌های اولیه در باب بهره‌مندی از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، طی یکسال آینده قراردادهای توسعه‌ای برای تعدادی از این میادین امضا و کار با جدیت پیگیری شود.

E&P های ایرانی کنسرسیوم تشکیل داده‌اند

میرمعزی از تشکیل کنسرسیوم‌هایی در میان شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی نیز خبر داد و افزود: به منظور استفاده بهینه‌تر از توانمندی‌های مشترک و تقویت ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها برای حضور در میادین بزرگ‌تر، چندین کنسرسیوم از شرکت‌های E&P تشکیل شده است و البته برخی شرکت‌ها نیز تمایل داشته‌اند به صورت مستقل فعالیت کنند.

ایده تشکیل کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در نشست بررسی استراتژی‌های نوین کسب‌وکار این شرکت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال مطرح شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در آن نشست عنوان کرده بود «پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است تا بتوانند هم در تأمین مالی و هم اجرای پروژه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند» و امروز در مجمع اعلام شد که این کنسرسیوم‌ها شکل گرفته‌اند.

میرمعزی مجموعه فعالیت‌های در دست اقدام مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را نشانگر ظرفیت‌های قابل توجه مجمع برای همفکری و دستیابی به هدفگذاری‌های مدنظر خواند و ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که مجمع باید به آن توجه داشته باشد، ساختن مدل‌های قراردادی برای همکاری با وزارت نفت در پروژه‌های نگهداری و بهره‌برداری (O&M) است.

میرمعزی این را هم گفت که ثبت حقوقی مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در دست پیگیری است.

عناوین برگزیده