تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۷۹۹۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برآورد خسارت ناشی از سقوط هواپیمای بوئینگ ۸۰۰ - ۷۳۷

می متالز - معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است که با توجه به مشخص بودن مقصر، در نهایت با توافق بین دو دولت ایران و اوکراین این خسارت از سوی ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.
برآورد خسارت ناشی از سقوط هواپیمای بوئینگ ۸۰۰ - ۷۳۷

به گزارش می متالز، جهانگیری درباره جزئیات پرداخت خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمایی بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین توضیحاتی را درباره برآورد خسارت مسافران، هواپیما و نحوه پرداخت آن ارائه کرد. به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمایی که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است. معاون اتکای بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در حال‌حاضر بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است، گفت: براساس آنچه در بیمه‌های بین‌المللی تحت‌پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد می‌کنند. وی در مورد خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه‌نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است. جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو، دلار و ین است که برابر با ۳/ ۱ دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار را در نظر بگیریم این رقم در ۳/ ۱ دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. جهانگیری گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.

 

هزینه ثالث بسیار پایین است

وی در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌ها هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین‌المللی مشخص است که آن را تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده‌ایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پایین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه یا شهرک صنعتی و... برخورد کرده باشد.

عناوین برگزیده