تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۷۹۹۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گزارشی تحلیلی _ آماری بررسی شد؛

تغییرات قیمتی کامودیتی‌های مهم در بازارهای جهانی

می متالز - قیمت فولاد ایران در ماه نوامبر روندی تقریبا افزایشی داشته و به حدود ۳۶۵ دلار در تن رسیده است.
تغییرات قیمتی کامودیتی‌های مهم در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، این افزایش هم راستا با افزایش قیمت فولاد سایر کشورهای تولیدکننده بوده است، به گونه ای که شمش تولیدی کشورهای CIS نیز به ۳۸۲ دلار در تن رسیده است.

روند تغییرات قیمت کامودیتی‌های مهم در بازارهای جهانی به شرح جدول زیر است:

رنگ سبز در جدول بالا نشانه بهبود قیمت‌ها و رنگ قرمز به معنی کاهش قیمت‌ها در دوره مورد بررسی است. روند قیمت‌ها می‌تواند از سبز به زرد، نارنجی و سپس قرمز کاهش یابد یا بالعکس. همانگونه که جدول قیمت کامودیتی‌ها نشان می‌دهد همچنان در مورد اغلب کامودیتی‌های ارائه شده در مقایسه با ابتدای سال ۱۳۹۸ با کاهش قیمت مواجه بوده ایم. در مورد متانول احتمال آغاز بهره برداری از ظرفیت‌های جدید تولیدی در ایران خود عامل فشار بر قیمت‌ها بوده و قیمت‌ها را به کف یک ساله خود رسانده است. در مورد اوره نیز اضافه شدن ظرفیت‌های جدید در هند همین اثر را داشته و قیمت‌ها را کاهش داده است. با این حال اوره در مقایسه با متانول حداقل از مزیت جامد بودن و قابلیت انبار کردن برخوردار است. در مورد فولاد، با توجه به آتش سوزی‌های گسترده در استرالیا که بر صادرات سنگ آهن و زغال سنگ این کشور اثر منفی گذاشته است و همچنین با فرا رسیدن فصل زمستان و آغاز اعمال محدودیت‌های تولیدی در چین به دلیل آلودگی هوا، با افزایش میزان واردات فولاد چین و به تبع آن افزایش قیمت مواجه هستیم.

همانطور که نمودار بعدی نشان می‌دهد قیمت فولاد ایران در ماه نوامبر روندی تقریبا افزایشی داشته و به حدود ۳۶۵ دلار در تن رسیده است. این افزایش هم راستا با افزایش قیمت فولاد سایر کشورهای تولیدکننده بوده است، به گونه ای که شمش تولیدی کشورهای CIS نیز به ۳۸۲ دلار در تن رسیده است. همچنین به گزارش متال بولتن، صادرات فولاد ایران در شش ماه گذشته از سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه ۴۳ درصد رشد داشته و برخی از فولادسازهای صادرات محور هم برای تحویل تا ژانویه ۲۰۲۰ قرارداد فروش دارند. لذا بنظر می رسد گزارش های تولید و فروش چندماه آتی فولادسازهای بزرگ صادرات محور چندان نامطلوب نباشد.

نمودار زیر روند مقدار صادرات و نرخ فروش صادراتی شمش فولاد خوزستان را نشان می‌دهد که با توجه به موقعیت مکانی آن یکی از اصلی‌ترین صادر کنندگان ایرانی شمش فولاد است. بر اساس این نمودار افزایش مجدد میزان صادرات فولاد این شرکت موید گزارش متال بولتن مبنی بر افزایش صادرات فولاد ایران است.

روند تغییرات شاخص جهانی MSCI World Materials که دربرگیرنده شرکت‌های فعال در حوزه مواد شیمیایی، کانه‌های فلزی و غیرفلزی، فلزات اساسی، محصولات کشاورزی، و بسته بندی می‌شود؛ نشان می‌دهد که در  نوامبر ۲۰۱۹ با وجود نوساناتی که داشته همچنان بالای متوسط  یکساله باقی مانده است که این امر بیشتر ناشی از ثبات قیمت نفت، سنگ آهن و مس بوده است.

در زمینه قیمت نفت، وضعیت تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۱۹ باحفظ روند کاهشی خود به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۷ رسیده است. تعداد دکل‌ها، چشم‌انداز میزان تولید نفت آمریکا را ترسیم می‌کند. این امر در کنار سایر عوامل سیاسی  اقتصادی موجب شد قیمت نفت بالای ۶۰ دلار باقی بماند.

روند تغییرات شاخص جهانی شرکت‌های بخش انرژی MSCI World Energy که دربرگیرنده شرکت‌هایی نظیر اگزون موبیل، شورون، رویال داچ، بریتیش پترولیوم وتوتال است نشان می‌دهد که کاهش فعالیت‌های شرکت‌های نفتی آمریکا موجب کاهش مقدار این شاخص شده و همچنان کمتر از میزان متوسط دوساله خود باقی مانده است.

انتشار جزئیات بیشتر از فاز اول توافق آمریکا و چین که خوشبینی‌ها به انجام این توافق را افزایش داده موجب کاهش قیمت جهانی طلا به محدوده ۱۴۶۰ دلار شده است.

عناوین برگزیده