خبر
بورس و سهام   خودرو  
چهارمین جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان به میزبانی کروز برگزار شد؛

سهم پررنگ کروز در تامین قطعات خودروسازان داخلی

می متالز - کروز در حال حاضر با داخلی سازی عمده محصولات خود در خودکفایی دو خودروساز بزرگ کشور تاثیر به سزایی داشته است.

به گزارش می متالز، جلسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سایت 2 شرکت صنایع تولیدی کروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌ها و نمایندگان بخش دولتی و حاکمیتی به همراه بازدید از خط تولید و واحد تحقیق و توسعه این بنگاه اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیریت شرکت صنایع تولیدی کروز به توضیح مختصری درخصوص این شرکت از بدو تاسیس در سال ۶۱ تا کنون پرداخت و سپس اعضای این کمیسیون از ظرفیت ها، خطوط تولید و همچنین واحد تحقیق و توسعه این شرکت بازدید کردند.
وی در بازدید از واحد تحقیق و توسعه اظهار کرد: این شرکت در بخش سعی بر آن داشته که در این سال ها از دانش و تخصص مهندسین، دانشجویان، نخبگان و دانشگاه های داخلی برای حل مسائل بنیادی استفاده کند.

پس از بازدید اعضا به بحث و گفت و گو پیرامون موضوع جلسه پرداختند و در انتها مقرر شد کارگروهی برای تدوین پیش‌نویس مدل تشکیل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی تشکیل و این پیش‌نویس برای نهایی‌سازی در یک نشست نیم روزه با حضور همه ذینفعان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.
جلسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سایت ۲ شرکت صنایع تولیدی کروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، شرکت‌ها و نمایندگان بخش دولتی و حاکمیتی به همراه بازدید از خط تولید این بنگاه اقتصادی برگزار شد.

چهارمین جلسه ی این کمیسیون به ریاست سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و مدیران بنگاه های بزرگ کشور تشکیل شد.
در ابتدای این نشست مدیریت شرکت صنایع تولیدی کروز به توضیح مختصری درخصوص این شرکت از بدو تاسیس در سال ۶۱ تا کنون پرداخت و گفت: کروز به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده قطعات در ایران دارای بیش از ۱۲هزار نیروی کار است که بیشتر آنان را بانوان تشکیل می دهند. این شرکت با همه ی مشکلات در حال حاضر برنامه های توسعه ای خود را با تکیه بر تحقیق و توسعه و تاکید بر افزایش عمق داخلی سازی با قدرت ادامه می دهد و حاصل آن داخلی سازی قطعات زیادی با سطح بالای تکنولوژی در داخل است. همچنین کروز در سال ۹۷ از بین ۱۰۰ شرکت برتر رتبه ۴۱ را در کشور کسب کرده و در حال حاضر این بنگاه اقتصادی در ۱۵ دسته محصول در حال تامین قطعات برای خودروسازان است.
پس از معرفی کوتاهی از شرکت کروز، اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان از ظرفیت ها، خطوط تولید و همچنین واحد تحقیق و توسعه این شرکت بازدید کردند. در این بازدید توضیحات مختصری درخصوص قطعات پیشرفته تولیدی این شرکت مانند ECU که در حال حاضر در ۵ نسل داخلی سازی شده است، ارائه شد.
مدیر مجموعه ی کروز درخصوص میزان پیشرفت در داخلی سازی قطعات خودرو اظهار کرد: همچنین در بازدید از بخش تحقیق و توسعه کروز چنین توضیح داده شد که این بنگاه اقتصادی در ۶ گروه محصول الکترونیک، ایربگ، مولتی مدیا، جلو آمپر و... تحقیق و توسعه انجام می دهد. این شرکت در این بخش سعی بر آن داشته که در این سال ها از دانش و تخصص مهندسین، دانشجویان، نخبگان و دانشگاه های داخلی برای حل مسائل بنیادی استفاده کند. همچنین این دانشجویان و نخبگان با آشنایی از روند کار و گذراندن دوره های آموزشی و عملی در کروز پس از مدتی می توانند نیروی کار ثابت این بنگاه اقتصادی شوند.

مدیر شرکت کروز در ادامه ی گفت و گو به سهم کروز در تامین قطعات خودروسازان اشاره و تصریح کرد: کروز در حال حاضر با داخلی سازی عمده محصولات خود در خودکفایی دو خودروساز بزرگ کشور تاثیر به سزایی داشته است. تحریم صنعت ما سبب بسته شدن همه ی راه ها به خارج از کشور و قطع همکاری با شرکای خارجی شد. نه تنها ایران بلکه اگر برای مثال کشور آلمان که هم اکنون سالانه ۸ میلیون خودرو تولید می کند به تحریم احاطه شده بر صنعت خودروی کشور ما دچار شود، ظرفیت آن به ۲ میلیون خودرو می رسد؛ پس در وهله ی اول باید دانش فنی را فراگیریم تا بتوان غلبه ای بر تحریم ها داشت که لازمه ی آن اراده و سرعت عمل است. همچنین درخصوص داخلی سازی پلتفرم خودرو نیازمند ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری است.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا در مورد داخلی سازی پلتفرم یادآور شد: قبل از تحریم ها به دلیل هدایت نادرست دولت نتوانستیم به داخلی سازی پلتفرم دست یابیم. علاوه بر آن به دلیل عدم توجیه اقتصادی ظرفیت تولید ۱ یا ۲ میلیون خودرو در سال، باید خودروسازان پلتفرم های خود را یکسان کنند تا تولید آن به صرفه باشد.

امیرحسین کاکایی ضمن تشکر از میزبانی کروز در چهارمین جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: تصور ما از داشتن طراحی پلتفرم اشتباه است، BMW به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، با برخورداری از بالاترین سطح تکنولوژی در این صنعت، بیش از ۵۱ درصد از قطعاتش را از خارج وارد می کند. ما باید اکوسیستم نوآوری را در بحث دانش بنیان، علم و فناوری و... به صنعت خودروی کشور وارد کنیم.
در بخش پایانی پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء، دکتر سوزنچی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: هدف برگزاری این جلسات ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: موضوع تولید خودروی الکتریکی نیازمند یک عزم ملی است و حوزه فناوری‌های نوین حوزه‌ای حساس است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بخش‌های مختلف ذینفع در تولید خودروی الکتریکی باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه دهند.
پس از سخنان دکتر سوزنچی مقرر شد کارگروهی برای تدوین پیش‌نویس مدل تشکیل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی تشکیل و این پیش‌نویس برای نهایی‌سازی در یک نشست نیم روزه با حضور همه ذینفعان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.

اعضای کارگروه اولیه عبارت‌اند از شرکت‌ صنایع تولیدی کروز، گروه مپنا،گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع، صباباتری و موسسه تحقیقات دفاعی، ستاد حمل‌ و نقل معاونت علمی و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

پیش‌ بینی قیمت تیبا در سال بعد

می متالز - کارشناس خودرو گفت: با توجه به این که تمام خودروها باید سال آینده با استاندارد یورو۵ تولید شوند قیمت خودرویی مانند تیبا احتمالا ۱۰ میلیون افزایش می‌یابد.
 

خودرو سازان درباره خودروی آب‌ سوز چه می‌گویند؟

می متالز - پس از انتشار تبلیغات مبنی بر آب‌ سوز کردن خودروها، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: علی‌ رغم پیگیری‌های صورت گرفته برای دریافت اطلاعات این طرح و بررسی صحت آن، تاکنون از مدعی آن خبری نشده است.
 

نظر سازمان استاندارد درباره خودروی آب‌سوز

می متالز - پس از تبلیغات انجام شده مبنی بر پیش‌ فروش تجهیزات آب‌ سوز کردن خودروها، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که هیچ مجوزی در این زمینه صادر نکرده است.
 مدیرعامل خبر داد:

برنامه "مپنا" برای ورود به تجهیزات هایتک صنعت نفت، صادرات برق و ...

می متالز - مدیرعامل گروه مپنا از برنامه ورود به حوزه تجهیزات هایتک صنعت نفت، ارائه پیشنهاد به وزیر نیرو برای صادرات برق و مذاکره برای تملک شرکت واگن پارس و فعالیت در چندین میدان نفتی خبر داد.
 

افزایش سرمایه در «رمپنا»

می متالز - مدیرعامل گروه مپنا از بازگشت مبالغ سرمایه‌گذاری در سیکل ترکیبی کردن نیروگاه‌ها خبر داد.
 مدیر عامل گروه مپنا تشریح کرد:

جزئیات احداث اولین جایگاه شارژ خودروی برقی / اعلام آمادگی مپنا برای ساخت جایگاه در سراسر کشور

می متالز - علی آبادی گفت: امیدواریم به زودی با هماهنگی شهرداری تهران در نقاط دیگر شهر تهران و همچنین در شهرهای دیگر کشور که اعلام آمادگی می‌کنند، شاهد احداث ایستگاه شارژ خودروی برقی باشیم.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما