تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۸۰۰۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

اثر تحریم آمریکا بر صنایع فولاد کمتر از سوء مدیریت است

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تحریم های آمریکا تأثیرات جزئی دارد زیرا سال ها با آن مواجه بوده ایم و توانسته ایم تحریم ها را دور بزنیم، اما مشکل اصلی ما سوء مدیریت داخلی است که باعث به وجود آمدن مشکلات بر این صنایع می شود.
اثر تحریم آمریکا بر صنایع فولاد کمتر از سوء مدیریت است

به گزارش می متالز، سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به اثرات تحریم جدید آمریکا در حوزه فلزات بر توسعه صادرات و افزایش تولیدات فولادی کشور گفت: ایران تجربه 40 ساله از تحریم های آمریکا دارد. یک سال قبل نیز به دستور رئیس جمهور آمریکا تحریم صادرات فلزات و فولاد کشور مانند شرکت فولاد مبارکه اعمال شد، اما با این حال این شرکت محصولات خود را صادر می کرد.

شهرستانی در ادامه افزود: در تحریم های جدید آمریکا بر صنایع فولاد و فلز کشور نیز تعداد دیگری از شرکت ها به لیست تحریم ها اضافه شدند که تأثیر زیادی بر صادرات کشور نخواهد داشت. این اتفاق تنها می تواند قدرت چانه زنی خریدار را بیشتر کند و انتقال پول با هزینه های بیشتری همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم های جدید جای نگرانی جدی برای صنایع کشور ندارند گفت: مشکل اصلی از داخل کشور و به دلیل سوء مدیریت در وزارت صمت است که باعث شده برنامه ریزی برای تولید 28 میلیون تن تولید به 26 میلیون تن برسد. علاوه بر این قرار بود 13 میلیون تن صادرات داشته باشیم، اما به دلیل خودزنی و جلوگیری از انجام صادرات و پایین نگه داشتن قیمت ها در داخل، تنها کشوری هستیم که قیمت صادرات شمش از صادرات میلگرد بالاتر است، زیرا شمش داخلی را خریده و آن را تبدیل به میلگرد می کنیم و به قیمت کمتر از صادرات شمش صادر می نماییم.

شهرستانی با اشاره به در نظر گرفتن صادرات بالغ بر 15 میلیون تنی فولاد در افق 1404 تصریح کرد: برای سال 1404 توسعه صنعتی برای کشور پیش بینی شده است. به عنوان مثال در صنایع پایین دستی مانند خودروسازی پیش بینی از تولید سه میلیون خودرو در سال 1404 و در سال 98، دو میلیون و دویست هزار بود در حالی که حداکثر تولید ما در سال جاری به 750 هزار خودرو رسیده است، بنابراین آمارها باید تغییر کنند.

وی در ادامه افزود: برنامه ریزی ها در سال 1404 بر اساس تولید 55 میلیون تن فولاد است، اما باید بازنگری در صادرات صورت گیرد، زیرا با توجه به تولیدات صنایع پایین دستی باید 35 میلیون تن صادرات صورت گیرد، زیرا اکنون حداکثر مصرف 15 میلیون تن در داخل است و با توجه به ازدیاد جمعیت و تحریم ها در خوشبینانه ترین شرایط، مصرف به 20 میلیون تن فولاد می رسد. در نتیجه باید بازارهای مصرف جدیدی را پیدا کرد که با وجود تحریم ها شرایط سختی برای یافتن بازارهای جدید وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره میزان صادرات فولاد از کشور به بازارهای هدف گفت: صادرات فولاد از کشور در سال قبل به هشت و نیم میلیون تن رسیده بود و امسال قرار بود 13 میلیون تن صادرات داشته باشیم که به دلیل سوء مدیریت ها به 9 میلیون تن رسیده است. صادرات فولاد به دو بخش از کشورها تقسیم می شود. محصولات نهایی مانند میلگرد و تیرآهن و ورق بیشتر به عراق و افغانستان و محصولات نیمه نهایی مانند شمش به آفریقا، خاورمیانه و خاور دور مانند تایلند و تایوان می رود.

شهرستانی با رد اینکه تحریم های آمریکا بر صنایع فولاد و فلزی کشور ستون فقرات اقتصاد را نمی تواند نشانه بگیرد، گفت: تحریم های آمریکا تأثیرات جزئی دارد زیرا سال ها با آن مواجه بوده ایم و توانسته ایم تحریم ها را دور بزنیم، اما مشکل اصلی ما سوء مدیریت داخلی است که باعث به وجود آمدن مشکلات بر این صنایع می شود.

عناوین برگزیده