تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۸۰۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

۳ راهکار کنترل هیجان کاذب بورس: افزایش زمان معاملات، محدودیت سهم اولی ها و...

می متالز - کارشناس بازار سرمایه سه راهکار موثر برای کنترل هیجان کاذب در بازار سهام را افزایش زمان معاملات، تقویت ابزارهای پوشش ریسک و اعمال محدودیت‌هایی در حجم معاملات سهم اولی معرفی کرد.
۳ راهکار کنترل هیجان کاذب بورس: افزایش زمان معاملات، محدودیت سهم اولی ها و...

به گزارش می متالز، رضا علوی در خصوص پیشنهاد افزایش اعتبار به برخی حقیقی ها در روزهای که بورس با هیجانات کاذب مواجه می شود به تابناک گفت: کاهش ریسک کارگزاران و کل بازار موضوعی حیاتی بوده و با توجه به نقش اهرمی تخصیص اعتبار در سرمایه گذاری ها، افزایش آن در کوتاه‌مدت ممکن است موثر واقع شود ولی هنگام بروز هیجان، می تواند آثار تخریبی و فشار فروش بیشتری را ایجاد کند.

وی ادامه داد: نسبت بالای اعتبار در بازارهای با ثبات تر همچون بورس کشورهای توسعه یافته که با نوسانات کمتری مواجه هستند، منطقی است ولی با توجه به نوسانات شدید بازار سرمایه ایران می‌تواند ریسک هایی را به بازار تحمیل کند. بنابراین برای حل این مورد می توان از چند راهکار برای مدیریت هیجانات کاذب بهره گرفت.

این کارشناس افزود: اولین راهکار لزوم افزایش ساعات معاملات است که با توجه به حجم نقدینگی بازار و گردش معاملات و رشد قابل توجه نسبت به سال‌های گذشته، کاملا احساس می‌شود. در گذشته معاملات کمتری در بازار سرمایه انجام می شد اما در سال های اخیر مخصوصا" سال جاری، حجم چند برابری معاملات در همان دوره زمانی ثبت شده که این حجم فزاینده هم موجب افزایش فشار به سامانه معاملات شده و هم باعث افزایش هیجان است. چرا که کارگزاران در عرض مدت زمان کوتاهی باید چند هزار میلیارد تومان معامله انجام دهند .

علوی با بیان اینکه افزایش ساعات معاملات علاوه بر کاستن از فشار مضاعف بر سامانه معاملات، هیجان را نیز در بازار کاهش می‌دهد، افزود: در اکثر کشورها ساعات معاملات بیشتر از ساعات بورس ایران است. یکی از محاسن افزایش ساعات معاملات مثلاً تا ساعت ۴ بعدازظهر، فراهم آوردن امکان هماهنگی با بورس‌های اروپا و مدیریت تاثیر بازارهای جهانی بر معاملات است.

عضو هیات مدیره بورس انرژی، تقویت ابزارهای پوشش ریسک را راهکار دوم برای کاهش هیجانات معرفی کرد و توضیح داد: گسترش استفاده از ابزارهای جدید مالی همچون اختیارمعامله، معاملات آتی سهام و اوراق تبعی دیگر راه حل‌های هستند که می‌توانند هیجانات و ریسک بازار را کاهش دهند و باید هر چه سریعتر با فرهنگ‌سازی و آموزش بیشتر از این ابزارها برای پوشش ریسک دارایی استفاده کرد تا در چنین فضایی هیجان معاملات کمتر شود.

وی راهکار سوم کاهش فضای هیجانی را اعمال برخی محدودیت ها در ورود افراد جدید به بورس دانست و گفت: زمانی که به فردی گواهینامه رانندگی اعطا می شود در یک‌سال نخست برخی محدودیت ها در سرعت و رانندگی در برخی بزرگراه ها اعمال می شود. برای دارندگان کدهای جدید نیز لازم است محدودیت‌هایی در حجم معاملات قائل شد.

علوی ادامه داد: تازه واردان یا سهم اولی ها نقش پررنگی در هیجانات اخیر بازار داشته اند و توجه به ورود این گروه از طریق ابزارهایی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به صورت جدی تر دنبال و سیستم باید به گونه ای مدیریت شود تا تازه واردان از طریق ابزارهای مانند صندوق های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند و ورود مستقل این افراد به بورس با محدودیت‌هایی در سال نخست همراه باشد.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده