تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۸۰۲۷۶

وابستگی احداث و توسعه خط ریلی اصفهان - اهواز به شرکت‌های فولادی

می متالز - یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی معتقد است که خط ریلی اصفهان - اهواز می تواند در حمل بار نقش اساسی داشته باشد و به نظر می رسد که هدف اصلی این طرح حمل بار است و یک خط ریلی باری است و نقش کمتری در حمل مسافر دارد.
وابستگی احداث و توسعه خط ریلی اصفهان - اهواز به شرکت‌های فولادی

به گزارش می متالز، خط ریلی اصفهان - اهواز قرار است به زودی در دست احداث قرار گیرد. بنابرگفته پیمانکار مربوطه قرار است این پروژه به صورت دوخطه و  برقی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

یک کارشناس حمل و نقل ریلی که نخواست نامش ذکر شود دراین باره گفت: به نظر می‌رسد این خط باری است و قابلیت حمل بار زیادی را دارد و درآمد اصلی این خط از حمل بار است نه مسافر. 

وی با بیان اینکه هزینه احداث این خط بسیار بالا است گفت: این پروژه علاوه بر مسافت 509 کیلومتری، موانع طبیعی زیادی نیز دارد. 

این کارشناس گفت: قرار است این پروژه هم دوخطه باشد و هم برقی که این شرایط، هم باعث افزایش هزینه این پروژه و هم منجر به طولانی شدن پروژه می شود.

وی افزود: بهتر است که این پروژه طی سه فاز انجام شود. یعنی در ابتدا به صورت یک خطه بودن بهره برداری شود، سپس دو خطه شود و در انتها برقی شدن را اغاز کند. این سیاست، موجب می‌شود که فشار زیادی به منابع مالی محدودی که هم‌اکنون وجود دارد؛ نیاید.  

وی با بیان اینکه این خط، خطی باری است گفت: درآمد اصلی این خط از حمل بار است. مهم ترین توجیه اقتصادی این طرح، حمل فولاد و کالاهای مربوط به فولاد در این مسیر است. زیرا این دو استان، نقش زیادی در تولید فولاد و کالاهای فولادی دارند. 

وی افزود: برای شرکت‌های فولادی، این پروژه سود بالایی دارد و توصیه می‌شود که  در این خط سرمایه گذاری کنند. این موجب می شود که هم تامین مالی برای این پروژه شکل گیرد و هم خود شرکت ها سود مناسبی داشته باشند. اما اگر این خط آهن مورد استفاده شرکت های فولادی قرار نگیرد؛ بهتر است که افتتاح نشود.

وی افزود: بهتر است در پروژه‌های همچون خواف - هرات، شلمچه - بصره، و رشت آستارا سرمایه‌گذاری شود تا این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسند و از درآمد آن در احداث پروژه هایی همچون اهواز اصفهان سرمایه گذاری شود.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده