تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۸۰۳۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اعلام کرد:

فولاد مبارکه بیشتر از ۹۵٪ ظرفیت خود تولید می کند/ احداث نورد گرم ۲ برای صنایع خاص داخل تا سه سال آینده

می متالز - معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: امسال مصمم شدیم که نورد گرم 2 را برای تولید گریدهای خاص و ویژه همچون صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و محیط های انتقال سیالات نفتی ایجاد کنیم که به امید خدا و تلاش همکاران نهایتا تا 3 سال آینده به بهره برداری می رسانیم.
فولاد مبارکه بیشتر از ۹۵٪ ظرفیت خود تولید می کند/ احداث نورد گرم ۲ برای صنایع خاص داخل تا سه سال آینده

به گزارش می متالز، سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با اشاره به ارزش قابل توجه سهام فولاد مبارکه در تالار بورس کالا گفت: بزرگترین تغییر سرمایه را هفته گذشته در بورس انجام دادیم، چیزی حدود 61% از 13 هزار میلیارد به 20 هزار و 900 میلیارد افزایش سرمایه داشته ایم و این در صنعت بورس بی سابقه بوده است.

نقوی افزود: این مهم از محل سود انباشته انجام شد، امروز هم بورس باز شد با قیمتی بالاتر از پیش بینی ما و مطمئنیم حضور فولاد مبارکه غنای بیشتری را به بورس خواهد داد، همان طور که بورس هم حمایت های بسیار خوبی از ما داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه صادرات وضعیت چگونه است تصریح کرد: در 10 ماهه نخست سال، ما بالای 1 میلیون تن صادرات به بیش از 7 گروه شرکت مختلف.داشته ایم.  

نقوی در پاسخ به اهداف پیش رو در زمینه بومی سازی در فولاد مبارکه گفت: مهندس عظیمیان فرمودند الان دیگر تولید قطعات حرف نویی نیست و فولاد مبارکه می خواهد به تولید فرآیند و ماشین روی بیاورد.

وی در ادامه افزود: نقشه راهی تهیه کرده ایم، تکنولوژی خودمان و تکنولوژی دنیا را رصد کردیم، زمان خیلی زیادی را با گروه های دانشی مرتبط مطالعه کرده ایم، پیش بینی ما این است با حمایت و همراهی کل صنعتگران و دانش بنیانان ایران، طبق گفته مهندس عظیمیان ما به عنوان استارتر و پیشران حرکت می کنیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: ما از همه دوستان و عزیزانی که در پهنای کشور ما آمادگی و دانش اجرای کار را داشته باشند استفاده می کنیم. 2 بال اصلی شرکت فولاد مبارکه در بخش فنی مهندسی طراحی، شرکت فنی مهندسی خودمان و شرکت ایریسا به عنوان شرکت مادر اتوماسیون و برق ایران در کنار ما هستند.

نقوی گفت: پیش بینی ما از شروع برنامه ها سال 1400 اولین محصولات این نقشه راه جدید بود، اما اینکه تکنولوژ شویم، دانش تولید فولاد مثل بقیه دانش ها در حال تجدید و بروزشدن است، ما امیدواریم در 5 و 7 سال آینده که برنامه داریم به این حد برسیم که بتوانیم همزمان با صنعت دنیا حرکت کنیم. 

وی با اشاره به روند رو به رشد عرضه فولاد مبارکه گفت: میزان تولید فولاد مبارکه افزایش پیدا کرده و همزمان به طبع تقاضا هم زیاد می شود.

نقوی در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای پاسخگویی به رشد تقاضا در تولیدات فولادی دارید گفت: فولاد مبارکه با ظرفیت 2.4 میلیون تن فولاد خام افتتاح شده است. امروز ظرفیت 7.2 میلیون تن را دسترسی پیدا کرده ایم. ما یکی از معدود فولادسازانی هستیم که بالای 95% ظرفیتمان تولید می کنیم، این رقم در دنیا 74% است. ما در فرآیندهای مختلف در فولاد مبارکه توانسته ایم این کار را انجام دهیم. یکی از موضوعات مهمی که ما داریم این است که در منطقه ای بدون آب هستیم و طبیعتا صنایع فولاد هم مصرف کننده آب هستند و استراتژی ما خروج از منطقه بدون آب است، ضمن این که امروز با افتخار اعلام می کنیم که فولاد مبارکه تارگت جهانی مصرف آب را 2 سال است که حذف کرده، ما امروز 2.7 لیتر به ازای کیلو فولاد آب مصرف می کنیم که عدد رقیب بعدی ما 4 لیتر به ازای هر کیلو فولاد است.

نقوی افزود: خوشحالیم که امروز یونسکو هم اعلام کرد ما به عنوان حامی مصرف آب دنیا معروف شده ایم و در دنیا تبدیل به برند شده ایم. البته می دانیم منطقه ما منطقه ای است که کمبود آب دارد، به همین خاطر استراتژی جدید برای افزایش ظرفیت تولید، با توجه به اینکه چشم انداز فولاد مبارکه تولید بیش از 45% سهم فولاد کشور است، در مناطق دیگر ایران دانشمان را گسترش دهیم، کما اینکه امروز یکی از بهترین پلنت های تولید تختال فولاد خام را در فولاد هرمزگان داریم.

وی گفت: فولادسازی سپید دشت ان شاءالله سال آینده افتتاح خواهد شد و پروژه های مربوط به پروژه های جنوب و قسمت های دیگری از ایران تکمیل شده و ما حرکت می کنیم و آنجا این کار را انجام خواهیم داد. در بحث تولید ورق که بیشتر صنایع پایین دستی ایران نیازمند ورق های گرم و سرد هستند ما طرح جامعی برای افق 1404 آماده کرده بودیم و طی همان برنامه حرکت کردیم.

نقوی در پایان در پاسخ به اینکه پروژه نورد ۲ در چه مرحله ای است و چه صنایعی را پوشش می دهد تصریح کرد: طی سالیان گذشته متاسفانه خط نورد گرم 2 که به عقد قرارداد هم رسانده بودیم بخاطر تحریم ها به فسخ قرارداد منجر شد، ولی امسال دوباره مصمم شدیم که نورد گرم 2 را برای تولید گریدهای خاص و ویژه که در ایران امکان تولیدش نیست، صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، محیط های انتقال سیالات نفتی، بتوانیم قرارداد این واحد را منعقد کرده و نهایتا تا 3 سال آینده به بهره برداری برسانیم.

عناوین برگزیده