تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۸۰۴۲۵

بیش از ۸۵ درصد عملیات آزادراه شرق اصفهان تکمیل شده‌ است

می متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان از اتمام بیش از ۸۵ درصد عملیات ساخت طرح آزادراه شرق اصفهان (سردار شهید قاسم سلیمانی) خبر داد.
بیش از ۸۵ درصد عملیات آزادراه شرق اصفهان تکمیل شده‌ است

به گزارش می متالز، حجت‌الله غلامی افزود: با زمان‌بندی که برای طرح بزرگ آزادراه شرق اصفهان که قرار است با نام سردار شهید قاسم سلیمانی مزین شود داریم بخش نخست آن تا دهه مبارک فجر امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و بخش دیگر نیز همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان افتتاح خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد این طرح با مشارکت بخش دولتی و ۷۰ درصد آن نیز با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود ادامه داد: قطعه سوم این آزادراه که از نطنز به سه‌راه مبارکه ابتدای آزادراه اصفهان- شیراز متصل می‌شود نیز تجهیز کارگاه شده و با همین نسبت مشارکتی ساخت آن آغاز شده‌است.

احداث آزادراه شرق اصفهان به طول بیش از ۶۰ کیلومتر سال ۱۳۹۵ آغاز شده‌است؛ عرض آن  ۳۱متر با ۶ باند رفت و برگشت و ۱۰ تقاطع غیرهمسطح است.

ورود روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، تهران، قم و دلیجان به اصفهان بار سنگین ترافیکی زیادی به شمال این کلان‌شهر تحمیل می‌کند که این معضل با بهره‌برداری قطعه‌های اول و دوم کنارگذر شرق کمتر می‌شود.

استان اصفهان با ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه به عنوان چهارراه حمل و نقل کشور (رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافرکشور) اهمیت زیادی دارد.

استان اصفهان با ۲۵ هزار کیلومتر راه همسنگ, بیشترین درصد آزادراه و بزرگراه کشور را دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به شرایط تحریم فعلی کشور تصریح کرد: اگر می‌خواستیم با رقم‌های بودجه ۹۸ طرح‌های عمرانی استان را به پیش ببریم به طور قطع باید بسیاری از طرح‌ها را متوقف می‌کردیم.

وی یادآور شد: بنابراین از پتانسیل‌ها، مشوّق‌ها و تبصره‌های خاصی که در بودجه پیش‌بینی شده‌بود و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، منابع داخلی و امکانات موجود در استان به ویژه در بخش صنعت و نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کردیم و در بخش‌های مختلف طرح‌های خوبی را اجراکردیم.

عملیات احداث قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران از سر گرفته‌شد

غلامی درخصوص طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران که سال‌ها متوقف شده‌بود نیز عنوان کرد: توانستیم در شرایط تحریم‌ها ۹.۶ میلیارد یوآن که متوقف کرده‌بودند را آزادکنیم، این پول وارد طرح شد و اکنون هفت پیمانکار مختلف در کارگاه در مسیر اصفهان تا قم درحال اجرای طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران هستند.

وی همچنین درمورد طرح ۲ خطه کردن راه آهن اصفهان- یزد به طول ۵۵۰ کیلومتر اظهارداشت: این خط ریلی از اصفهان- زرین‌شهر به بافت یزد در حال دوخطه کردن است که سرعت و میزان انتقال بار را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه پنج پیمانکار از سوی استان اصفهان و پنج پیمانکار نیز از سوی یزد در حال اجرای همزمان این طرح هستند تصریح کرد: این خط ریلی در حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌است و امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: در بخش طرح‌های آبی نیز طرح سامانه دوم تامین آب شرب بدون داشتن مصوبه آغاز شده و اکنون مصوبه ماده ۲۳ را اخذ کرده که پیمانکار آن فعال بوده و برای تکمیل این محور فراخوان داده شده‌است.

غلامی اضافه کرد: بخش دوم این طرح نیز با دریافت مصوبه و استفاده از تبصره ۱۹قانون بودجه فعال خواهدشد تا مشکل آبی که تابستان امسال در اصفهان داشتیم سال آینده نداشته‌باشیم.

تونل سوم  کوهرنگ ۵۰ میلیون مترمکعب آب شهر اصفهان را تامین می‌کند

وی با تاکید براینکه گام  اول تونل سوم کوهرنگ  آب شرب اصفهان بزرگ را تامین می‌کند گفت: در زمینه تونل و سد کوهرنگ نیز باید گفت که احداث تونل حدود ۱۵ روز پیش به اتمام رسید و هشت پمپ فعال شده می‌توانند تا زمان احداث سد، میزان ۵۰ میلیون مترمکعب آب رابرای شهر اصفهان پمپاژ و منتقل کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: این انتقال آب به احتمال زیاد از ماه بهمن‌ سال‌جاری صورت خواهدگرفت.

وی تصریح کرد: اکنون قطار شهری محور اصفهان- بهارستان در حال اجراست و امید می‌رود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

غلامی ادامه داد: مجوز احداث قطار حومه اصفهان- شاهین‌شهر نیز اخذ و عملیات آزادسازی مسیر، صورت گرفته‌است که مناقصه اجرای آن از محل اعتبارات شهرداری شاهین‌شهر تامین خواهدشد.

وی همچنین یادآورشد: خط قطار حومه‌ای اصفهان- نجف‌آباد نیز براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین شهرداری نجف‌آباد و دانشگاه آزاد اسلامی کشور، به دانشگاه آزاد نجف‌آباد متصل می‌شود.

قطارهای حومه‌ای  از اساسی‌ترین طرح‌های اصفهان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان متذکرشد: طرح قطار شهری اصفهان- خمینی‌شهر نیز با شهرداری اصفهان نهایی و تا میدان شهدای این شهر اجرا خواهدشد.

وی درباره طرح قطار حومه اصفهان- فولادشهر بیان کرد: این طرح به شورای عالی ارسال شد که هنوز به تصویب نرسیده و نیز عملیات ساخت و قطار اصفهان- شهرمجلسی نیز آغاز شده‌ و درحال اجراست.

غلامی طرح‌های قطار شهری و حومه را یکی از اساسی‌ترین طرح‌های استان دانست و گفت: این‌گونه طرح‌ها به منظور نداشتن تمرکز جمعیت در کلان‌شهر اصفهان و نیز داشتن حمل و نقل سریع، ارزان و ایمن بین شهرهای استان ضروری است بنابراین چندین مسیر اصلی که محور مواصلاتی میان شهرهای مهم و اصلی و مسکونی اطراف اصفهان هستند در دستور کار قرار دارد.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده