تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۸۰۴۲۷

بررسی راه‌های توسعه همکاری حمل‌ونقلی ایران و جمهوری آذربایجان

می متالز - راه‌های توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با برگزاری اجلاس مرزی مشترک حمل و نقل بین المللی در پایانه مرزی جلفا بررسی شد.
بررسی راه‌های توسعه همکاری حمل‌ونقلی ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش می متالز، مدیرکل دفترترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان رییس هیات ایرانی در این اجلاس گفت: این اجلاس با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم توسعه روابط حمل و نقلی همچنین بررسی راهکارهای کاهش عوارض و  هزینه های ناوگان حمل و نقلی دو کشور برگزار شد.

منوچهرسلمان زاده افزود: در این نشست زمینه های توسعه هرچه بیشتر روابط حمل و نقلی و گمرکی بین دو طرف و آخرین  وضعیت حمل و نقل جاده ای بین دوکشور  همچنین عوارض دریافتی از ناوگان باری و مسافری دو کشور بررسی شد.

وی با اشاره به توافق های قبلی بین دو کشور و همچنین بندهای مصرح در موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، اعلام کرد: در این اجلاس، موضوع دریافت عوارض از مازاد بر ۲۰۰ لیتر سوخت همراه ناوگان ایرانی به طرف آذری یادآوری و مقرر شد مراتب به ارگانهای ذیربط منعکس و نتیجه را در سریعترین زمان از طریق مجاری دیپلماتیک به ما اعلام کنند.

دلاور فرض علی یف رییس بخش همکاری های بین الملی کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان هم که ریاست هیئت آذری را بر عهده داشت، ضمن ابراز خوشنودی از روابط رو به رشد و همکاری های حمل و نقلی و گمرکی بین دو کشور، برگزاری جلسات مستمر و منظم بین نمایندگان پایانه ها و گمرکات مرزی مشترک برای توسعه مناسبات و رفع مشکلات احتمالی را خواستار شد.

در پایان این اجلاس دو روزه رییسان هیئت های ایران و جمهوری آذربایجان یادداشت تفاهم توسعه همکاری های حمل و نقلی و گمرکی امضا کردند .

نشست مشترک حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به طور دوره ای با هدف بررسی و گسترش همکاری های حمل و نقل بین المللی دوجانبه در دو کشور برگزار می شود.

کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان بخش ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی دو کشور خرداد ماه امسال در باکو برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با داشتن بیش از ۷۶۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار گذرگاه مرزی رسمی علاوه بر حمل و نقل هوایی و ریلی در حمل و نقل جاده ای و ترانزیت نیز همکاری های مناسبی دارند.

در زمان حاضر تنها ارتباط جاده ای میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران انجام می شود همچنین ناوگان باری جمهوری اسلامی ایران از خاک جمهوری آذربایجان به عنوان مسیر ترانزیتی برای مقاصد روسیه، گرجستان و اوکراین و بلاروس رفت و آمد می کند.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده