تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۸۰۴۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زمان مبهم عرضه سهام شستا در بورس/ وعده وزیر عملی نشد

می متالز - محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اواسط تابستان امسال وعده داده بود که تا پایان مهر ماه امسال، شرکت شستا به طور کامل وارد بورس می شود اما هنوز این وعده عملی نشده است.
زمان مبهم عرضه سهام شستا در بورس/ وعده وزیر عملی نشد

به گزارش می متالز، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، شرکتی است که در زمینه‌های مدیریت سرمایه گذاری، تجارت، بازرگانی و ... تحت نظر سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند.

بیش از ۱۷۰ شرکت و تعدادی هلدینگ فرعی زیر نظر شستا فعالیت می‌کنند و برخی از آن‌ها در بازار بورس اوراق بهادار تهران طی چند سال گذشته سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس جمهور در چند سال گذشته به خروج دستگاه‌های دولتی، نهاد‌ها و سازمان‌های عمومی از بنگاه داری تاکید داشته است و در این راستا قرار شد شرکت شستا به طور کامل در بورس عرضه شود تا به گفته محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این وزارتخانه از بنگاه داری به سمت سهام داری حرکت کند.

اواخر مرداد ماه امسال بود که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد شستا تا پایان مهر امسال به طور کامل وارد بورس خواهد شد، این اولین وعده ای بود که در خصوص ورود شستا به بورس به اطلاع مردم رسانده شد.

چند ماه از وعده شریعتمداری گذشت و فقط شاهد ورود تعداد اندکی از شرکت های زیر مجموعه شستا در بورس بودیم که این تعداد به ۱۰ شرکت هم نمی رسید.

بر اساس این گزارش، شریعتمداری در مجمع عمومی سالانه شستا که در تاریخ ۹ آبان امسال برگزار شد، بار دیگر با اشاره به اهمیت ورود شستا به بورس گفت: در بحث بورسی کردن شرکت‌های زیر مجموعه و هلدینگ‌های شستا باید بتوانیم کار‌های باقیمانده را تسریع ببخشیم.

روند فعالیت شستا در بورس به طور مداوم در آن روزها در حال افزایش بود به طوریکه، ۷ شرکت و یک هلدینگ از شرکت های زیر مجموعه شستا  وارد بورس شدند و محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا اعلام کرد که مراحل ورود به بورس شرکت‌های باقی مانده به سرعت در حال انجام است.

رضوانی فر طی چند نوبت دستاورد‌های ورود شستا به بورس را به اطلاع عموم رساند و بیش‌ترین تاکید وی در زمینه انجام این کار بر مسئله شفاف سازی بود چراکه وی معتقد است، این اقدام موجب ارتقاء شفافیت و ارتقاء پاسخگویی مدیریت در شستا خواهد شد که خود به تنهایی مهم‌ترین دستاورد است.

وی گفت: از آنجایی که عدد عرضه شستا بزرگ است شاید فرایند عرضه در بورس زمان زیادی طول بکشد، اما در نقطه شروع با توجه به ابعادی که شستا دارد و باتوجه به سازوکار‌هایی و مقرراتی که در بازار سرمایه وجود دارد، با نظر سازمان بورس حدود ۵ درصد آن در عرضه اولیه عرضه شود و تا ۱۰ درصد ممکن است قابل افزایش باشد، البته این میزان، برای عرضه اولیه است و مابقی آن متناسب با سیاست‌های سازمان، شرایط بازار و ... انجام می‌شود.

علاوه بر صحبت های وزیر تعاون و مدیر عامل شستا مبنی بر عرضه شستا در بورس، محمد علی شیرازی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صبا تامین که بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ شستاست، در چند ماه اخیر از عرضه ۲۴ شرکت شستا در بورس تا پایان امسال خبر داده بود.

طبق این گزارش وعده وزیر تعاون، در راستای عرضه کامل شستا در بورس به دلیل فراهم نبودن زمینه های مناسب، به نظر می رسد که تا حدودی فراموش شده است.

نهایتا در روز شنبه ۲۳ آذر امسال، جلسه‌ای با عنوان جلسه نهایی پذیرش شستا در بورس در دفتر اصلی این شرکت برگزار شد.

پس از این جلسه علی صحرایی، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: در این جلسه شرکت‌ها نکاتی درخصوص عرضه شستا در بورس داشتند که به یکدیگر اعلام کردند و این نکات اکثرا در راستای شفاف سازی، اطلاعات مازاد و اقداماتی برای دارایی‌ها باید بررسی و جمع آوری شوند تا جلسه هیات پذیرش مجدد برگزار شود.

صحرایی تاکید کرد: تلاش می‌شود عرضه سهام شستا در بورس قبل از سال جدید صورت گیرد.

هم اکنون مشخص است که چه میزان از سهام و چه تعداد از شرکت‌های زیر مجموعه شستا در بورس فعالیت می‌کنند، اما مشخص نیست که تا پایان امسال و سال‌های آینده این اعداد و ارقام تا چه حد افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده