تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۸۰۴۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال‌های ارزی در اظهارات رئیس جمهور / قرار است دلار ارزان شود؟

می متالز - رئیس جمهور هم به مانند رئیس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت دلار سخن گفته و تصریح کرده است: قیمت ارز در نقطه مطلوب ما نیست و باید پایین‌تر از این باشد.
سیگنال‌های ارزی در اظهارات رئیس جمهور / قرار است دلار ارزان شود؟

به گزارش می متالز، آخرین قیمت دلار در بازار نشان می‌دهد که تا ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه امسال، با ۰٫۱ درصد کاهش به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور امروز در مراسم رونمایی از سامانه عملیات بازار باز بانکی اظهارات قابل توجهی درباره بازار ارز داشته است.

روحانی با بیان اینکه به عنوان شاهد و کسی که از اول انقلاب تاکنون در مسوولیت‌های مختلف حضور داشته شهادت می‌دهم که سال‌های ۹۷ و ۹۸ سخت‌ترین شرایط اقتصادی بر کشور حاکم بوده است، گفت: در این دو سال قیمت ارز با نوسان شدید مواجه بود و از ۱۰ هزار تومان، حتی تا ۱۹ هزار تومان افزایش یافت، اما خودمان را نباختیم و برنامه‌ریزی کردیم و رشد قیمت را مهار کردیم. امسال هم تکانه‌های شدیدی داشتیم، اما قیمت ارز نوسان زیادی نداشت. هر چند که قیمت ارز در نقطه مطلوب ما نیست و باید پایین‌تر از این باشد، اما باید شرایط را در نظر بگیریم.

در حالی رئیس جمهور عنوان کرده قیمت ارز، گزینه مطلوب نیست که پیش از او، رئیس کل بانک مرکزی هم بر این موضوع اصرار داشته است.

در هفته اخیر رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست با روسای اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای جهان درباره واکنش دلار به تنش‌های سیاسی هفته گذشته گفت: تمام اقدامات بانک مرکزی هدفمند بوده و تنش‌ها دیگر نمی‌تواند بازار ارز را با نوسان مواجه کند. اگر بانک مرکزی بخواهد به طوری جدی وارد عمل شود بازار دچار نوسان خاصی نخواهد شد.

عبدالناصر همتی بیان کرد: اگر کسی دارایی خود را برای کسب منفعت به دلار تبدیل کرده به طور حتمی متضرر شده و به کرار این را گفته‌ام؛ نشانه آن هم این است که در حال حاضر نرخ دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداره و شاید حتی کمتر نیز باشد و به این ترتیب اگر فردی ارز نگه داشته متضرر شده است.

سخنان همتی درمورد ارزانی دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی است که بررسی‌های تجارت‌نیوز موضوع دیگری را نشان می‌دهد. تجارت‌نیوز در روز ۲۴ دی ماه نوشت: قیمت دلار طی ۱۰ روز اخیر (۱۴ تا ۲۳ دی ماه) در دامنه ۱۳۰۰۰ تا ۱۳۳۰۰ تومان بوده در حالی که قیمت دلار طی همین دوره در سال گذشته با اختلاف دو الی سه هزار تومانی در دامنه ۱۰۶۰۰ تا ۱۱۴۰۰ تومان قرار داشته است.

آسیب‌پذیری ارز از تحولات به حداقل رسیده است

با این حال امروز در مراسم رونمایی از سامانه عملیات بازار باز بانکی بار دیگر رئیس کل بانک مرکزی اظهاراتی درباره ارزانی دلار بیان کرد.

همتی بیان کرد: در طول یک سال و نیم گذشته، از مهرماه سال ۹۷ در سه مقطع بود که کشور به شدت تحت فشار قرار گرفت؛ این در حالی است که یکی از این مقاطع، بحث آشفتگی بازار ارز بود که ما به خوبی این جو را متوجه شدیم و شوکی که دشمن می‌خواست در بازار ارز ایجاد کند را مدیریت کردیم، ضمن اینکه بخشی از این شوک نیز تا شهریور ۹۷ در کشور مشاهده شد، اما تدبیر بانک مرکزی این بود که این شوک باید در کوتاه‌مدت کنترل شود و خوشبختانه با اقدامات جدی و مهمی که در بانک مرکزی انجام شد، توانستیم تقاضاهای سفته‌بازانه را محدود کرده و کنترل بازار ارز را بدون از دست دادن ذخایر ارزی صورت دهیم، چراکه کنترل با از دست دادن ذخایر می‌تواند صورت گیرد، اما ما این کار را بدون از دست دادن ذخایر انجام دادیم.

وی اظهار کرد: امکان نوسان شدید نرخ ارز وجود داشت، اما اکنون آسیب‌پذیری نرخ ارز را از تحولات سیاسی و نظامی را به حداقل رسانده‌ایم و مانع خروج سرمایه از کشور شده و منجر به نگهداری ارز نزد مردم شده‌ایم که با این اقدامات، بانک مرکزی از سال ۹۷ به عنوان یک بازارساز وارد بازار شد.

همتی خاطرنشان کرد: این اولین باری در کشور است که عنصری به عنوان بازارساز در بازار ارز داریم و این بازارساز، اجازه نوسان به دلال نمی‌دهد و در طول یک سال و نیم گذشته مهمترین تنش‌های سیاسی و نظامی در کشور رخ داد ولی هیچ یک از آنها نتوانست چارچوب بازار ارز کشور را به هم زند و این به خاطر تدبیر است.

عناوین برگزیده