تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۸۰۴۸۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
پنل تخصصی ساختمان اداری و تجاری هیترا:

نما در پروژه‌های اداری باید دوپوسته شود/ معمار به قوانین شهرداری، منافع جمعی و شخصی توجه کند

می متالز - پنل تخصصی ساختمان هیترا همزمان با گردهمایی سازندگان و معماران منطقه یک در راستای کمپین نما هویت شهر ما برگزار شد.
نما در پروژه‌های اداری باید دوپوسته شود/ معمار به قوانین شهرداری، منافع جمعی و شخصی توجه کند

به‌ گزارش می متالز  به‌ نقل از صما، پنل تخصصی ساختمان هیترا همزمان با گردهمایی سازندگان و معماران منطقه یک در راستای کمپین نما هویت شهر ما برگزار شد.

این پنل با حضور عباس ریاحی فرد معمار و هومن بالازاده معمار پروژه هیترا برگزار شد.

در ابتدای این پنل ریاحی‌فرد به‌عنوان مسوول پنل با بیان اینکه این پروژه اداری و تجاری است، گفت: معمار و سازنده این پروژه هم منافع شخصی و هم منافع جمعی را در نظر گرفته اند.

وی گفت: زمانی که منافع شخصی در کنار منافع جمعی قرار بگیرد برد–برد حاصل می‌شود که منتفعان آن سازنده، بهره‌بردار و شهروندان خواهند بود.

وی با بیان اینکه برخی از سازنده‌ها تنها به منافع شخصی‌خود می‌اندیشند، عنوان کرد: شهر و محله برای همه شهروندان است و همه باید از آن منفعت ببرند.

بالازاده، معمار این پروژه نیز گفت: در طراحی و معماری قوانین متعددی وجود دارد که بعضی از آنها به نوعی سازنده را خسته می‌کند. در‌حال‌حاضر معمار باید قوانین شهرداری را در نظر بگیرد و هم به منافع جمعی و شخصی توجه کند.

وی در خصوص پروژه هیترا گفت:با توجه به اینکه این پروژه در نبش تقاطع دو خیابان واقع گردیده و همچنین در خیابانی قرار گرفته که شیب زیادی در آن وجود دارد، مسئله طراحی بر اساس موقعیت مطرح شده، در جهت پدید آوردن بیشترین نور، دید و تهویه در این پروژه با کاربری تجاری–اداری شکل گرفته است.

وی در خصوص روند طراحی این پروژه گفت: باتوجه به اینکه در اکثر پروژه‌های شهری بخشی از نوردهی فضاهای میانی می‌بایست از طریق یک وید مرکزی تأمین گردد، ما در روند طراحی این پروژه سعی در سازماندهی پلان ساختمان نمودیم به‌گونه‌ای که وید را در بیرون حجم شکل دادیم به این معنی که دیگر وید مرکزی در درون پروژه نباشد و در عوض جداره بیرونی پروژه نقش نورگیری و ایجاد دید را برای تمامی واحدهای پروژه ایفا نماید. ایده حجمی پروژه در حریم مجاز شهرداری (2+60%) تعریف شده است.

بدین‌ترتیب با این الگو بدون اینکه متراژی از فضای اصلی پروژه از بین برود تمامی فضاها رو به سمت نور جنوب و دید شهری شکل گرفتند.

وی در خصوص نما نیز گفت: جداره نمای این پروژه از متریال آجر و فلز به‌صورت یک قطعه پیش ساخته شکل گرفته که هدف آن ایجاد یک نمای دو پوسته است و در پشت آن پنجره‌های قدی تعریف شده. پوسته مشبک آجری در جهت کنترل میزان نورگیری و سایه‌اندازی شکل گرفته است. این ساختار امکان ایجاد دید برای تمامی واحدها را فراهم ساخته است. مشخصات این پوسته از جنس آجر و یک سازه فلزی با رنگ آبی فیروزه‌ای کوره‌ای است که به صورت پیش‌ساخته با 5 تیپ مختلف از لحاظ ابعادی شکل گرفته که با سازه‌ای فلزی در نما نصب می‌گردد.

بالازاده در ادامه افزود: جهت تمیز ماندن نما هدایت آب روی نما از طریق ایجاد گاترهای مابین دو پوسته انجام گرفته است. ایده دو پوسته نما در جهت خلق یک کیفیت یکپارچه ولی خنثی نسبت به محیط پیرامونی خود می‌باشد. با توجه به اختشاش بصری در اکثر نماهای شهری که حاصل تعدد فرم، مصالح و یا ترکیب‌بندی می‌باشد در این پروژه سعی در بیان خنثی ولی یکپارچه‌ای از نماهای شهری شده که هماهنگ با مصالح بومی کشور می‌باشد. این الگو سعی در ارائه تعریفی متفاوت از آجر و رنگ لعاب فیروزه‌ای دارد. استفاده از این دو رنگ بر اساس دو رنگ غالب معماری ایرانی شکل گرفته که در این پروژه سعی در شکل‌دهی آن به‌گونه‌ای معاصر شده است. ایدة حجمی نما براساس دید ناظرنسبت به پروژه به‌گونه‌ای می‌باشد که در هر زاویه‌ای ترکیب رنگ آبی فیروزه‌ای و آجر به‌گونه‌ای متفاوت می‌تواند درک شود.

بالازاده در ادامه خاطر نشان کرد: باید در معماری مکان‌های اداری و تجاری به دوپوسته بودن نما توجه کرد تا نور توسط این نما، کنترل شود.

عناوین برگزیده