تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۸۰۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحریم‌های خز شده و تکراری!

می متالز - کانال کامودیتی نوشت: طبق وعده داده شده، ترامپ از ابزار تحریم برای تلافی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده کرد. صنایع سنگ آهن، فولاد، آلومینیم و مس هدف جدید تحریم‌ها عنوان شده است.
تحریم‌های خز شده و تکراری!

به گزارش می متالز، فهرست شرکت‌های اعلامی امروز بعضا تکراری و شامل فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، فولاد اکسین خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌ گهر، آلومینیوم المهدی، آلومینیوم ایران (ایرالکو)، ملی صنایع مس ایران و تعدادی شرکت بازرگانی می‌شوند.

 

چند نکته:

1- محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران مشابه دنیا به دلار قیمت‌گذاری و به فروش می‌رسند. این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال انرژی گرفته و مزیت رقابتی آنها تقویت می‌شود و لذا شرکت‌های این حوزه به همراه سهامداران آنها، یکی از برندگان اصلی تحریم هستند!

2- ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و دور اول تحریم (۱۵ مرداد ۱۳۹۷) شامل تحریم طلا، فولاد، آلومینیم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور بود. بعد از این، آمریکا به بهانه‌های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریم‌های تکراری روی این حوزه کرده و در مورد شرکت‌ها، بعضا تا ۳ بار آنها را تحریم کرده تا جو روانی در جامعه به وجود آورد.

3- اگر هدف صادرات و منابع ارزی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه صادرات خود را از طریق ۲۰۰۰ کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می‌دهد و برخلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت‌ها را دارند. برخی الگوهای جدید صادرات، اصولا از سیستم‌های بانکی بین‌المللی استفاده نمی‌کند و لذا قدرت اعمال تحریم آمریکا را به حداقل می‌رساند.

تحریم همواره یک ریسک و تهدید بزرگ بوده و باید به هر نحو مدیریت شده و از آن دوری کرد! شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیت‌ها دارند و عملکرد بیش از ۲ سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد. البته این توان به معنی استقبال از تحریم نیست و لازم است حاکمیت، سیاست‌گذاری بین‌المللی خود را به گونه‌ای بروزآوری کند تا تهدیدات تحریم به حداقل کاهش یابد.

عناوین برگزیده