تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۸۰۵۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

شاخص "هم وزن" مستقیما از رشد بازار خبر می‌دهد

می متالز - وضعیت بازار سرمایه را می‌توان رو به بهبود تفسیر کرد، چرا که شاخص در حال عبور از مرز ۴۰۰ هزار واحدی بوده و این امر از عوامل بنیادی اثرگذار بر شرکت‌ها تاثیر گرفته است.
شاخص "هم وزن" مستقیما از رشد بازار خبر می‌دهد

به گزارش می متالز، شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص گفت: با در نظر گرفتن عوامل بنیادی، رشد بازار را نمی‌توان غیر منطقی دانست.

وی در توضیح عوامل بنیادی عنوان کرد: این عوامل را می‌توان در دو سطح کلان و خرد بررسی کرد.

احمدی ادامه داد: در سطح کلان مسائل سیاسی، موضوعات کلان اقتصادی و نرخ‌های برابر ارزی وجود داشته که تنها مختص به شرکت نبوده و به کل بازار اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: از منظر خرد و سطح شرکت، وجود عواملی، چون نرخ دلار نیمایی که مبنای تسعیر نرخ ارز شرکت‌های صادرات‌محور بوده، و در حال نزدیک شدن به مرز ۱۲ هزار تومانی است، این نرخ در سال گذشته بین ۸ الی ۹ هزار تومان در نوسان بود که می‌تواند به افزایش سوداوری ریالی این شرکت‌ها منتهی شود. 

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی عوامل بنیادی در سطح کلان کشور گفت: اصلاح آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در هیات دولت تصویب شد، عاملی در جهت رشد و تقویت سهام‌هایی است که امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای آن‌ها وجود داشت، و این سهم ها، عمدتا شرکت‌های بزرگ را شامل می‌شود.

عواملی موثر در رشد شاخص

احمدی خاطر نشان کرد: با فرض ثابت بودن وضعیت فعلی کشور، عدم وجود هر گونه تهدید و دور بودن سایه جنگ از کشور، و البته شرایط اقتصاد‌های بزرگ که به ثبات یا رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌هایی تعیین کننده، چون مس، آلومینیوم و سنگ آهن منجر می‌شود، از یک سو و مختصات دلار نیمایی و اصلاح آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها از سویی دیگر می‌توان نسبت به روند شاخص خوش بین بود و انتظار رشد شرکت‌های متاثر از این اصلاحیه، می‌تواند در رشد شاخص نیز اثرگذار باشد. 

تاثیر شاخص کل از بعضی سهم‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: با توجه به وجود سهم‌های شاخص ساز که هنوز رشد متناسب با بازار را تجربه نکرده اند، می‌توان انتظار داشت رشد این نماد‌ها به عنوان موتور محرک رشد بازار در آینده عمل کنند.

عناوین برگزیده