تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۸۰۵۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
اژدهای زرد چه مسیری در پیش دارد؟

آمارهای مثبت فولادی از چین

می متالز - رویترز روز گذشته در گزارشی نوشت میزان تولید فولاد خام چین در سال ۲۰۱۹ به رکورد تازه‌ای به میزان یک میلیارد تن صعود کرد که گفته می‌شود با رشد بازار املاک و در پی آن تقاضای انعطاف‌پذیر و بالا روبه‌رو است، زیرا پکن با افزایش هزینه‌های زیرساختی در تلاش است تا روند کاهشی رشد اقتصادی خود را کنترل کند. رویترز در این گزارش نوشت این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشدی ۳/ ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
آمارهای مثبت فولادی از چین

به گزارش می متالز، در ماه دسامبر، براساس آمارهای دفتر آمار چین، تولید فولاد این کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده و به ۲۷/ ۸۴ میلیون تن رسید که بالاترین میزان از ماه اوت محسوب می‌شود. براساس محاسبات رویترز و داده‌های رسمی، میانگین تولید روزانه ماه دسامبر در قیاس با ماه نوامبر ۵/ ۱ درصد افزایش یافته است که رشد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. براساس این گزارش تقاضای فولاد در چین در سال ۲۰۱۹ با وجود آنکه دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار کاهش سرعت رشد داخلی و جنگ تجاری با ایالات‌متحده قرار داشت، اما ثابت ماند. سال گذشته بازار ملک بیش از حد انتظار رشد کرد و افزایش هزینه‌های زیرساختی باعث افزایش تقاضا برای فولاد شد. این درحالی است که به گفته تحلیلگران، حاشیه سود در کارخانه‌های فولادی نیز به اندازه کافی برای تشویق تولید بیشتر قوی و مناسب بود.

ژائو یو، تحلیلگر Huatai Futures، قبل از انتشار اطلاعات مربوط به تولید فولاد در چین به رویترز گفته بود: تا زمانی که حاشیه سود مناسب وجود داشته باشد، کارخانه‌ها میزان بهره‌برداری خود را بالا می‌برند و سال ۲۰۱۹ این اتفاق افتاد. براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط مشاور Mysteel، میانگین نرخ استفاده از ظرفیت تولید فولاد در ۲۴۷ بنگاه اصلی فولاد در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر ۹۹/ ۷۸ درصد بوده است که این رقم اندکی نسبت به پایان ماه نوامبر افزایش یافته است. این در شرایطی است که اتحادیه آهن و فولاد چین هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد رشد بیشتری را امسال شاهد باشیم و بر همین اساس میزان تقاضای فولاد چین درحدود ۸۹۰ میلیون تن برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ دو درصد افزایش یافته است. با این حال این گزارش معتقد است سرعت رشد تقاضا به‌دلیل تقاضای کمتر در بخش‌های خودرو و حمل‌ونقل کُند خواهد بود و اگر این بخش‌ها همانند بخش مسکن و ساختمان رشد می‌کرد شاهد رشد بیشتر تقاضا برای فولاد بودیم.

در این بین به گزارش مرکز فولاد، انتظار می‌رود چینی‌ها پس از تعطیلات سال نو چین (۲۵ تا ۳۰ ژانویه) واردات بیلت را از سر گیرند، چراکه تقاضای فصلی و قیمت‌ها پس از تعطیلات صعودی برآورد شده است. از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون در بازار چین بیلت وارداتی معامله نشده که به‌دلیل رکود تعطیلات بوده است. قیمت پیشنهادی فعلی بیلت وارداتی در چین ۴۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. چین در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹/ ۶۴ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که ۳/ ۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت داشت و میزان صادرات دسامبر نیز ۸/ ۱۵ درصد افت سالانه داشته و نسبت به نوامبر هم ۴/ ۲ درصد بالا رفته و ۶۸/ ۴ میلیون تن ثبت شد. همچنین ۴۸/ ۱ میلیون تن فولاد در دسامبر وارد این کشور شده که ۸/ ۴۶ درصد رشد سالانه و ۳/ ۴۲ درصد بهبود ماهانه داشت. انجمن آهن و فولاد چین اظهار کرده که سال ۲۰۲۰ افزودن بر ظرفیت تولید فولاد در این کشور به‌شدت تحت کنترل و ممنوع است. این سیاست در راستای طرح اصلاح ساختاری و توازن عرضه و تقاضای فولاد در این کشور است. سوددهی شرکت‌های فولادی چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود و این انجمن قصد دارد تکنولوژی‌های قدیمی تولید فولاد را کاملا از رده خارج کند. از طرفی این انجمن نسبت به مازاد عرضه مجدد فولاد در این کشور در سال جاری هشدار داده، چراکه انتظار می‌رود تقاضا در راستای رشد عرضه بالا نرود. پیش‌بینی شده تولید فولادخام چین سال ۲۰۲۰ مشابه سال گذشته رشد ۶ درصدی داشته باشد ولی تقاضا تا ۲ درصد کاهش ‌یابد.

عناوین برگزیده