تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۱۰۱۲
کد خبر: ۸۰۶۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آیا رانندگان اسنپ و تپسی به شهرداری پول می‌دهند؟ / پاسخ اسنپ درباره پرداخت عوارض شهرداری

می متالز - درحالی که به نظر می‌رسید عوارض شهرداری به صورت پنهانی از جیب مسافران پرداخت می‌شود، بسیاری از رانندگان اسنپ و تپسی که معترض به افزایش حق کمیسیون این شرکت‌ها هستند، مدعی‌اند این عوارض را آنها پرداخت می‌کنند.
آیا رانندگان اسنپ و تپسی به شهرداری پول می‌دهند؟ / پاسخ اسنپ درباره پرداخت عوارض شهرداری

به گزارش می متالز، حدود دو هفته است که اخذ عوارض شهرداری از تاکسی‌های اینترنتی اجرا شده است، اما این عوارض را شرکت‌هایی مثل اسنپ و تپسی پرداخت نمی‌کنند.

در گزارشی با تیتر اسنپ و تپسی چطور از جیب مردم به شهرداری پول می‌دهند؟ به این موضوع اشاره شد که شرکت‌های تاکسی اینترنتی تا پیش از امضا همکاری با شهرداری‌ها مواضع تندی نسبت به دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور داشتند و حاضر به پرداخت عوارض و مالیات به طور همزمان نبودند، اما پس از گذشت مدتی از ابلاغ دستورالعمل پای میز همکاری با شهرداری نشستند.

اظهارنظر مسوولان تپسی، اسنپ و ماکسیم و حتی مسئولان شهرداری حاکی از این بود که عوارض گرفته نشود یا به جای مالیات از تاکسی‌های آنلاین گرفته شود؛ اما حالا از جیب مسافران بدون اطلاع و اجازه قبلی برداشت می‌شود. البته بعد از برداشت از حساب، مشتریان متوجه این اتفاق می‌شوند.

از ۱۷ دی ماه عوارض روی کرایه هر سفر برای مسافران لحاظ شد و مسافر با دیدن جمله «هزینه سفر شما … ریال عوارض شهرداری است.» در زمان امتیازدهی به راننده متوجه می‌شوند که پول اضافی پرداخت کرده‌اند.

این هزینه در حالی به هزینه هر سفر افزوده می‌شود که قبل از اجرایی شدن این تصمیم درباره آن هیچ گونه اطلاع‌رسانی نه از سوی شهرداری به عنوان دریافت کننده این پول و نه از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به عنوان شرکت‌هایی که مردم باید به آنها اعتماد داشته باشند، اطلاع‌رسانی نشده بود.

پس از انتشار این گزارش، بسیاری از مخاطبان که به نظر می‌رسد در شرکت‌های تاکسی اینترنتی راننده هستند، اعلام کردند که این عوارض از جیب رانندگان پرداخت می‌شود و انتقادات بسیاری نسبت به افزایش حق کمیسیون داشتند.

رانندگان: عوارض را ما می‌دهیم نه مسافران

اظهارنظر برخی از این افراد را در اینجا بخوانید؛

«فقط از مسافر نیست، از راننده هم همین مقدار کسر میشود و شرکت ها از خودشان چیزی نمیپردازند»

«به مسافر کاری ندارم که ازش میگیرن یا نه ولی از راننده هم عوارض گرفته میشه. چندین بار بنده سفرها رو چک کردم مثلا سفر ۱۰۰۰۰ تومنی رو هم ۱۵۰۰ تومن کمیسیون و هم ۱۵۰ تومن عوارض کم شده با اسنپ تماس گرفتم میگه فقط از مسافر کم میشه. پس این ۱۵۰ تومن عوارض چیه که از ما کم میشه؟؟؟؟؟»

«عوارض شهرداری هم ا ز جیب راننده واره میره راننده های تاکسی های اینترنتی الان دارن به جای ۱۵ دزصد ۱۶٫۵ درصد بهشون میدن»

«این پول دقیقا از جیب راننده به شهرداری پرداخت میشه با بنزین لیتری ۳۰۰۰ تومانی در واقع ما برای اسنپ شهرداری پمپ بنزین قطعه فروش شرکت بیمه و…. فعالیت داریم وهیچ مزایایی هم نداریم»

«عوارض اولا هیچ هیچ هیچ افزایش کرایه ای دال بر عوارض شهرداری به کرایه ها اضافه نشده دوما که این عوارض فقط و فقط از جیب راننده کسر میشه فقد به شما اطلاع رسانی میکنه»

«توکرمانشاه کمسیون اسنپ ۲۰%چرا میگیرن؟؟؟»

«کی گفته که این هزینه از مسافر گرفته شده.این هزینه هم به کمیسیون راننده‌ها اضافه شده و ازشون گرفته میشه»

«این عوارضی که می فرمایید در حقیقت از راننده گرفته می شود کمیسیون اسنپ شده ۱۵ درصد که گویا ۲ درصد را به شهرداری می دهد با توجه به اینکه قیمت سفر ها افزایش نیافته عوارض دادن مسافرین مفهوم ندارد اسنپ و تپسی فقط زورشون به راننده می رسه و هر کاری لازم باشه برای در امد شرکتشون انجام می دهند»

«به هیچ عنوان از مسافر دریافت نمیشه: کمیسیون قبلا ۱۳ درصد بوده الان شده ۱۵ درصد و ۱.۵ درصد عوارض شهرداری هم روش»

«این عوارض رو راننده ی ببخت میده نه مسافر بعد از گرونی ۲۰۰ درصدی بنزین متاسفانه کرایه های اسنپ هم افت شدیدی داشته پس اینقدر سنگ مردم رو به سینه نزنید راننده چه گناهی داره که علاوه بر ۱۵ درصد پورسانت ۲ درصد هم عوارض داره میده

از جیب راننده بدبخت میکشن بیرون به مسافر میگن بابت عوارض شهرداری یعنی پولی که اضافه میدی مسافر به شهرداری مربوطه بعد از حساب راننده کم میکنه»

«اصلا این حرفا نیست کل عوارص رو از جیب راننده بر میدارند علاوه بر اون ۱۵ درصد ۱ درصد از راننده برمیدارنن که عمیشه ۱۶ درد کمیسیون نه ۱۵ درصد»

«همش دروغه این پول از راننده کم میشه مثلا پیعام میاد مقصد فلان ۱۲ تومن موقع تسویه میبینی ۱۰۵۰۰ کرایه رو مسافر باید بده عوارض به حساب راننده اس»

در توئیتر نیز برخی از کاربران به این موضوع اشاره کرده‌اند.

«برای یه سفر ۱۰ تومنی ۱۴۷ تومن عوارض شهرداری میگیرین؟ زیاد نیس احیانا؟ پول چایی و ناهار شام بر و بچه های شهرداریه چون خیلی زحمت میکشن؟»

«این عوارض شهرداری روی هزینه سفرهای #اسنپ داستان جدیده یا از قبل بوده، فقط ما خبر نداشتیم؟»

عوارض از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟

با مرور این اظهارات، سوال قابل تامل دیگری مطرح می‌شود و آن این است که آیا تاکسی‌های اینترنتی پس از امضا تفاهم با شهرداری‌ها حق کمیسیون خود را افزایش داده‌اند؟ در این خصوص روابط عمومی اسنپ به سوالات تجارت‌نیوز پاسخ داده است:

تعرفه کمیسیون برای شرکت اسنپ چقدر است؟

رقم کمیسیون اسنپ در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران ۱۵ درصد است.

آیا از ابتدای مهر ماه امسال و پس از امضا قرارداد با شهرداری حق کمیسیون شرکت اسنپ افزایش یافته است؟

خیر به هیچ عنوان افزایشی در مبلغ کمیسیون اسنپ نداشته‌ایم.

عوارض شهرداری را رانندگان پرداخت می‌کنند یا مسافران؟

۱.۵ درصد هزینه سفر تمام تاکسی‌های اینترنتی، بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. مبلغ عوارض به هیچ عنوان از محل درآمد رانندگان اسنپ کسر نمی‌شود.

گزارش‌های بسیاری از رانندگان رسیده که این عوارض از جیب راننده پرداخت می‌شود و کمیسیون‌ها افزایش یافته است، آیا صحت دارد؟

مبلغ کمیسیون سفرهای اسنپ به هیچ عنوان تغییری نداشته و عوارض شهرداری از محل درآمد رانندگان این تاکسی اینترنتی کسر نمی‌شود.

اما پیگیری‌ها از نحوه پرداخت عوارض سفرهای با تپسی که چه کسی این عوارض را پرداخت می‌کنند و حق کمیسیون شرکت تپسی فعلا بدون پاسخ مانده است.

عناوین برگزیده