تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۷:۲۳
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۸۰۷۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش به تحریم‌های جدید

فولادی‌ها ضد تحریم شدند

می متالز - فولادی‌ها روز جمعه با تحریمی مواجه شدند که از مردادماه سال‌جاری آن را تجربه کرده بودند. نیمه اول سال‌جاری بود که امریکا در سلسله تحریم‌های خود، صنعت فولاد ایران را تحریم کرد، حال در اقدام جدید اسم شرکت‌ها به لیست تحریم اضافه شده است.
فولادی‌ها ضد تحریم شدند

به گزارش می متالز، مدیران مجموعه‌های تحریم شده فولادی می‌گویند که ما از مرداد ماه تحریم صنعت فولاد را دیدیم و اکنون اتفاق جدیدی رخ نداده است. تمام بخش‌های تولیدی صنعت فولاد مانند ماه‌های پیش به حیات خود ادامه می‌دهد، البته شرایط کار سخت شده است اما توقفی در تولید و صادرات ایجاد نشده است.
مهم‌ترین مشکلی که تحریم برای صنعت فولاد کشور رقم زده، افزایش هزینه‌های تولید و صادرات است. روز گذشته وقتی با تولیدکنندگان محصولات فولادی صحبت کردیم آنها در یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن این بود که قوانین داخلی سخت‌تر از تحریم‌هاست.
آنها می‌گویند عبور از مشکلات تحریم بسیار راحت است و به‌طور قطع هیچ زمان تولید و صادرات بواسطه تحریم متوقف نمی‌شود اما محدودیت برای صادرات با هدف تنظیم بازار، هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا که می‌تواند بر تأمین مواد اولیه اثر بگذارد (مواد اولیه تولید داخل است) و پایین نگه داشتن قیمت‌ها بر تولید واحدهای فولادی اثر گذاشته است.
تولیدکنندگان محصولات فولادی در نشست فوق‌العاده‌ای که روز شنبه داشتند بر این امر تأکید کردند که صنعت فولاد با اتفاق جدیدی روبه‌رو نشده است و مانند گذشته می‌خواهند فعالیت خود را ادامه دهند.
با اینکه تحریم صنعت فولاد از حدود 5 ماه پیش آغاز شده، آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی افزایشی است. طبق آمارهای به دست آمده در تولید محصولات فولادی رشد 5.5 درصدی و در تولید فولاد خام هم رشد 6.2 درصدی به دست آمده است.
سیدبهادر احرامیان، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه تحریم‌های جدید صنعت فولاد با دوره‌های قبل چه تفاوت‌هایی دارد به «ایران» می‌گوید: چند ماه پیش صنعت فولاد به صورت کلی تحریم شد و اکنون اسم برخی از شرکت‌های تحریم شده آمده است. وقتی به صورت کلی تحریمی اتفاق افتاده است دیگر فرقی بین شرکت‌ها وجود ندارد، از این‌رو می‌گویم این تحریم‌ها جدید نیست و هیچ فرقی با دوره قبلی تحریم‌ها ندارد.
او ادامه داد: تحریم صنعت فولاد مانع صادرات و تولید نشده، تنها هزینه نهایی را افزایش داده است.
احرامیان درباره اینکه با تحریم‌های صورت گرفته رشد تولید فولاد متوقف خواهد شد یا خیر، گفت: تولید محصولات فولادی و فولاد خام به سیاست‌های دولت بستگی دارد. سرکوب قیمت محصولات فولادی یکی از موانع رشد تولید است.
او ادامه داد: گفته می‌شود با هدف سیاست تنظیم بازار باید قیمت‌ها و صادرات کنترل شود، ولی این محدودیت‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند. ما باید اجازه داشته باشیم که با توجه به رشد قیمت اکثر کالاها، قیمت‌ها را هم‌سطح کنیم تا تولید توجیه اقتصادی داشته باشد. از این‌رو از دولت می‌خواهیم نسبت به قوانین وضع شده بازار محصولات فولادی بازنگری کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: ما از نظر مسائل داخلی مشکل داریم و تحریم کمترین چالش را ایجاد می‌کند.
تحریم صنعت فولاد و اعلام اسامی برخی از شرکت‌های فولادی بازتاب وسیعی در بین تولیدکنندگان داشته است. آنها در مصاحبه‌هایی که با خبرگزاری‌ها داشتند بر این امر تأکید کردند که تحریم صنعت فولاد در این مقطع کارساز نیست چرا که صنعت فولاد به خوکفایی رسیده است.
تولیدکنندگان هم در بیانیه‌های متعددی عنوان کردند پس از قرارگرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه اقدام به اتخاذ استراتژی مناسب در حوزه‌های مختلف عملیات شرکت‌های خود کردند، آنها همچنین به سهامداران خود تأکید کردند که ارزش سهام آنها در بورس تنزل نخواهد کرد.
محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه به خبرگزاری ایلنا گفته: یکی از اقدامات خوب فولاد مبارکه ‌سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش ظرفیت است، خوشبختانه ظرفیت مجموعه ما از 2.4 میلیون تن در سال به 10.3 تن افزایش پیدا کرده و همچنین میزان توزیع در بازار نیز به‌طور چشمیگر رشد داشته است.
رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد ایران هم به تسنیم گفته است: تحریم‌های جدید امریکا علیه صنعت فولاد کشور بیشتر جنبه روانی دارد و تأثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان این بخش نخواهد گذاشت، این تحریم‌ها تاحدودی می‌تواند قدرت چانه‌زنی خریداران را در سطح بین‌المللی بیشتر کند.
وی ادامه داده است: مشکل اصلی تولیدکنندگان کشور اعمال سیاست‌های غیرشفاف است، دخالت در قیمت‌گذاری به همراه ممنوعیت‌های صادراتی شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان فولاد سخت کرده است.
این عضو انجمن فولاد ایران با بیان اینکه ما فقط می‌خواهیم موانع داخلی پیش پای تولیدکنندگان کشور برداشته شود، گفته است: در حال حاضر تأمین مواد اولیه واحدهای فولادی از سنگ آهن تا کنسانتره مختل شده است به نحوی که ما قرار بود امسال 28 میلیون تن فولاد تولید کنیم اما به نظر می‌رسد در نهایت به رقم 26 میلیون و 500 هزار تن برسیم.
سیاووش خواجوی، قائم مقام بخش فولاد‌سازی ذوب آهن هم گفته است: بیش از 70 درصد از قطعات بخش فولادسازی بومی‌سازی شده است. به نحوی که در حوزه مکانیک و انرژی بالای 80 درصد، در حوزه برق و اتوماسیون نزدیک به 40 درصد، در حوزه مواد مصرفی تکنولوژی و نسوز نزدیک به 85 درصد بومی‌سازی انجام شده است.
بررسی کارنامه عملکرد ۱۰ مجموعه فولادسازی کشور در دوره ۹ ماهه امسال، حاکی از صدور پنج میلیون و ۲۰۹ هزار و ۲۵۸ تن است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آمار عملکرد تعداد ۱۰ شرکت بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی گویای آن است که در دوره ۹ ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۷۰ تن شمش فولادی تولید شد که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد چهار درصدی را نشان می دهد.

عناوین برگزیده