تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۸۰۸۱۰
سرویس خبر : انرژی

مراقب سهمیه کارت سوخت خود باشید!

می متالز - سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر حین سوخت‌گیری فرد کارت سوخت خود را بیرون بیاورد، ممکن است بین یک تا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه سوخت فرد کم شود.
مراقب سهمیه کارت سوخت خود باشید!

به گزارش می متالز، در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر کم شدن ناگهانی سهمیه سوخت از کارت‌های سوخت پخش شد. هر چند در ابتدا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص موضع‌گیری‌هایی نکرد اما با افزایش تعداد شکایت‌ها این شرکت اعلام کرد که غیب شدن سهمیه سوخت برای تمام افراد نیست و تنها سهمیه آن دسته از خودروهایی کم می‌شود که مالکان‌شان به روند سوخت‌گیری درست بی‌اعتنا هستند. در واقع اگر افراد مراحل سوخت‌گیری را رعایت نکنند و قبل از مشاهده پیغام «لطفا کارت خود را‌ بردارید» و گذاشتن نازل در جای خود اقدام به برداشتن  کنند از سهمیه آنها کاسته خواهد شد.

در این راستا فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «این سیستم در سامانه هوشمند برای پیشگیری از تخلفات از همان ابتدا یعنی سال ۱۳۸۶ برای سیستم تعریف شده و این بدین معنا نیست که تاکنون تخلفی در این باره اتفاق افتاده باشد بلکه تنها هدف افزایش ایمنی شبکه بوده است».

او در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به این موضوع که این سامانه به منظور افزایش ایمنی سیستم طراحی شده است، تصریح کرد: اگر این سیستم پیش‌بینی نمی‌شد وقتی فرد کارت را خارج می‌کرد تا هر میزانی می‌توانست سوخت‌گیری کند بدون اینکه از سهمیه او کاسته شود به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مواردی این طرح در سامانه اجرا شده است.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این مساله که این موضوع یکی از شرایطی است که ایمنی سیستم را برای جلوگیری از تخلف افزایش می‌دهد، تصریح کرد: اگر حین سوخت‌گیری فرد کارت سوخت خود را بیرون بیاورد، ممکن است بین یک تا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه سوخت فرد کم شود اما اگر کارت را حین سوخت‌گیری خارج نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نیاز به هیچ محاسبه‌ای نیست.

کاهی با اشاره به مراحل درست سوخت‌گیری توسط افراد، اظهار کرد: لازم است در ابتدا فرد کارت را در کارت‌خوان گذاشته، رمز را وارد کرده و سوخت‌گیری را آغاز کند و در پایان سوخت‌گیری نیز نازل را قطع کرده و پس از مشاهده علامت و پیغام «کارت خود را ‌بردارید» کارت خود را خارج کند که در این صورت هیچ سهمیه‌ای از افراد کم نمی‌شود و این موضوع نیز همیشه در سیستم وجود داشته است.

او در پاسخ به این سوال که چرا عدد ۳.۹۹ برای این موضوع تعیین شده است؟ گفت: این مساله مربوط به افراد نمی‌شود و لزومی ندارد که مردم نگران این موضوع باشند، چراکه در نحوه سوخت‌گیری افراد تغییری ایجاد نشده و هر کسی تا هر میزانی که بخواهد، می‌تواند سوخت‌گیری کند، فقط این موضوع مشروط به این است که فرد کارت خود را هنگام سوخت‌گیری خارج نکند. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید به این مساله که عدد ۳.۹۹ یک پیمانه اندازه‌گیری است که در سامانه برای حفاظت و امنیت سامانه درنظر گرفته شده، اظهار کرد: اطلاعیه‌ای که اخیرا در این باره منتشر شد فقط برای زمانی است که فرد کارت خود را حین سوخت‌گیری خارج کند.

به گفته او ۲۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که روزانه ۴ میلیون تراکنش ثبت می‌شود و تنها برای زیر نیم درصد ممکن است این مشکل به وجود آید از این رو تاکید ما به مردم همیشه این بوده که به نحوه صحیح سوخت‌گیری توجه کنند.

عناوین برگزیده