تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۸۰۸۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن، تجارت:

صادرات هر کالای ایرانی فرصتی برای اشتغال‌زایی است

می متالز - وزیر صمت گفت: تامین مایحتاج و معیشت مردم، مهم تر از صادرات است و صادرات باید از مازاد تولید صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی انجام شود، در این صورت صادرات هر کالای ایرانی، فرصتی برای اشتغال زایی است.
صادرات هر کالای ایرانی فرصتی برای اشتغال‌زایی است

به گزارش می متالز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها با تاکید بر ضرورت پیگیری مصوبات و برنامه های ابلاغی وزارتخانه از سوی مدیران استانی در جهت رونق امور و تسریع در کارها گفت: برخی موضوعات و مشکلات مشترک است و اگر جایی تفویض اختیار لازم است باید بدون محدودیت و در چارچوب قانون انجام شود. اختیارات بخش معدنی اگر از نظر قانونی منعی ندارد حتما تفویض شود.

رحمانی گفت: تاکنون در 3 مرحله موارد متعددی در این حوزه به استان ها تفویض شده است. روسای سازمان‌های صمت استان در خط مقدم هستند و با پشتیبانی ما باید کارها به آنها سپرده شود.

وی در ادامه افزود: اگر موردی هست که ما تفویض نکردیم، حتماً اعلام شود تا در صورت عدم منع قانونی تفویض کنیم. افزایش رایزنان بازرگانی مستقر در کشورهای هدف صادراتی باید مدنظر واقع شود و ضرورت دارد بخش بازرگانی و سازمان توسعه تجارت پیگیری کنند. 

رحمانی با تاکید بر اینکه در اصل صادرات را بخش خصوصی انجام می دهد، تصریح کرد: ما فقط باید بستر را فراهم کنیم، اولویت و اساس کار ما در صادرات ۱۵ کشور همسایه است.

وی در ادامه خطاب به روسای سازمان های استانی گفت: از ظرفیت اتاق های اصناف، بازرگانی، تعاون و اتاق های مشترک در حوزه صادرات استفاده کنید، به اتاق ها میدان عمل بیشتری دهید و با تغییر نوع نگاه و باورها خیلی از مسایل حل می شود.

وزیر صمت گفت: توسعه صادرات در شرایط کنونی راه نجات کشور است و در شرایط جنگ اقتصادی که امروز در آن قرار داریم باید از تمامی ظرفیت های موجود برای ارتقای شرایط استفاده کنیم.

رحمانی گفت: باید به توان و تجربه بخش خصوصی و تشکل ها اعتماد کنیم و این بخش ها را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه باید تمام توان حوزه صادرات را تقویت کنید، گفت: صادرات هر کالای ایرانی معادل اشتغال زایی برای جوانان این کشور است.

رحمانی با تاکید بر اینکه از شرایط سخت تر از این هم با توجه به ظرفیت هایی که داریم می توانیم عبور کنیم، افزود: هدف گم نشود، همه را پای کار بیاوریم، هر مدیری اینگونه فکر نکند مدیری جهادی نیست و باید کنار رود. سیاست های ترویجی، توسعه ای و تامین زیرساخت های صادرات نیز باید همزمان تقویت شود و متناسب با بازارهای هدف و کالاهای هدف صادراتی طراحی و مورد بازبینی قرار گیرند.

وی افزود: رییس سازمان های صمت استانی، مسوول و نماینده وزارتخانه در سطح استان ها هستند، ادارات و شرکت های هم خانواده مکلف به تبعیت از رییس سازمان صمت در استان خود هستند.

رحمانی با یادآوری اینکه در دوران تحریم، ما در وزارتخانه و هر یک از سازمان های استانی خانه، مامن و محل خدمتگزاری به اصناف، صنعتگران و معدن داران هستیم، اولین کار و اولویت ما احترام به این عزیزان است، گفت: باید این عزیزان را به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی را مورد حمایت صادقانه قرار دهیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در تفویض اختیار هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: اولویت ما توسعه امور است و تقویت هر یک از تشکل ها می تواند در عمل به رونق کار بینجامد. وزارت صمت می تواند سهم بسزایی در تولید و اشتغال و توسعه کشور داشته باشد و این‌نگاه باید تقویت شود.

وزیر صمت گفت: الگوی امروز ما در پیشبرد برنامه ها روحیه امثال حاج قاسم سلیمانی است که حتما باید در روح و جان مدیران ما رخنه کند.

رحمانی گفت: سیاست وزارتخانه این است که هر کالایی امکان ساخت داخل دارد، جلوی واردات آن گرفته شود یا با اعمال تعرفه واردات آن محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری پرچم تولید را به ما داده اند، گفت: باید وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهیم. صادرات مهم است اما تامین مایحتاج و معیشت مردم در اولویت است و مهم این است که صادرات باید از مازاد تولید صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی انجام شود. از تولید کننده حمایت می کنیم و هیچ حد توقفی در این امر نداریم، اما این مشروط به عدم سو استفاده عده ای معدود است.

رحمانی گفت: در صورت هر گونه تخلف خارج از قاعده تولید از سوی هر تولید کننده ای مشمول برخورد قانونی سخت است. مسوولیت تجارت کشور با وزارت صمت است و سیاست گذار اصلی این حوزه ما هستیم و این موضوع باید بصورت یکپارچه از سوی وزارت صمت دنبال شود.

وی افزود: مرزنشینی در توسعه صادرات و تجارت کشور باید به عنوان موهبت و فرصت مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر صمت قاچاق را قانونا و شرعا ممنوع دانست و گفت: قاچاق به تولید کشور آسیب جدی وارد می کند؛ علیرغم کاهش امار قاچاق ضرورت دارد در این خصوص بیش از پیش توجه شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه تفویض اختیارات رافع مسوولیت نیست‌، بیان کرد: یکی از اقدامات خوب در خصوص سازمان های توسعه ای، اقدام در خصوص ۱۲ استان محروم و کمتر برخوردار بوده است که باید نتایج مدنظر به طور جدی پیگیری شود.

وی در ادامه افزود: امسال ۷ محور برنامه فعالیت در کنار ۳۴ محور داریم که باید سرلوحه کار در همه استان ها و تک تک کارمندان شود. ان شالله این ۷ محور در سال آینده و حتی سالیان اتی تداوم یابند، به عنوان نمونه ساخت داخل محدود به زمان نیست.

رحمانی با تاکید بر اینکه این 7 محور باید برای دستگاه های مرتبط با حوزه تولید مخصوصا استانداران به خوبی معرفی شوند، اضافه کرد: البته لازم می دانم از همراهی استان ها و وزارت کشور در پیشبرد اهداف وزارت صمت در سال جاری تشکر کنم.

وی در خصوص جذب نیرو در این وزارتخانه هم بیان کرد: فقط با مجوز باید جذب نیرو انجام شود، جذب نیرو ضوابطی دارد که اگر کسی از این قانون تخطی کند خود باید پاسخگو باشد.

رحمانی در پایان گفت: امسال یکی از اولویت های ما مبارزه با رانت و فساد است، کارهای اساسی را شروع کردیم و در برخورد با این مسایل جدی باشید و برخورد کنید. در مبارزه با رانت و فساد تکلیف شرعی و قانونی داریم.

عناوین برگزیده