تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۸۰۸۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

دولت باید از صنعت فولاد حمایت کند/ دخالت در قیمت گذاری تاثیر منفی بر صنعت فولاد دارد

می متالز - رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: متأسفانه دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات مختلف به خصوص مواد معدنی مانند فولاد سبب شده که تأثیر منفی این اقدام بر کل زنجیره تسری پیدا کرده و در نتیجه بسیاری از بخش‌های این زنجیره به صادرات علاقه بیشتری پیدا کنند.
دولت باید از صنعت فولاد حمایت کند/ دخالت در قیمت گذاری تاثیر منفی بر صنعت فولاد دارد

به گزارش می متالز، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره نقش جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در موقعیت صنعت فولاد در کشور گفت: کشور ایران در حوزه مواد معدنی دارای پتانسیل زیادی است و صنعت فولاد یکی از بخش‌هایی است که بیشترین ارزآوری برای کشور را داشته است لذا بواسطه همین پتانسیلی که در کشور وجود دارد زنجیره‌ای برای مواد معدنی طراحی شده و برای سال ۱۴۰۴ نیز چشم‌اندازی تعریف شده و تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد تا آن سال هدف‌گذاری شده است که بنظر می‌رسد این مهم با شرایط کنونی قابل تحقق است.

شکوری در پاسخ به موضوع تحریم صنایع فلزی و معدنی توسط آمریکا و آثار آن در زنجیره فولاد گفت: در معادلات دنیا وقتی که یک محصول معدنی ارزآوری بیشتری ایجاد می‌کند طبیعتاً مورد تهدید قرار می‌گیرد، البته این تهدید تا کنون بوده و اقدام جدیدی نیست.

وی در ادامه افزود: فولادی‌ها توانسته‌اند مشتری‌های بالقوه خود را به فعل تبدیل کنند و بازار را داشته باشند و سهمی از بازار را بگیرند منتها این تحریم‌ها سبب می‌شود که هزینه‌ها به دلایل مختلف افزایش یابد.

شکوری با تاکید بر حمایت دولت از فولاد کشور به عنوان محصول استراتژیک، تصریح کرد: دولت باید حمایت‌های لازم را از این صنعت بعمل آورد تا بتواند در سودآوری این شرکت‌ها مؤثر باشد؛ چراکه اگر این اتفاق نیفتد برای فولادی‌ها و سایر تولیدکنندگان مواد معدنی که سهمی از بازار جهانی را دارند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به عملکرد فولادسازان در تولید و صادرات گفت: در ادوار گذشته تولیدکنندگان نمی‌توانستند ارز حاصل از صادرات را به صورت سریع به کشور انتقال دهند ولی هم‌اکنون به نظر می‌رسد سهم عمده‌ای از ارز صادراتی به کشور بازمی‌گردد.

شکوری افزود: در گذشته اختلاف قیمت ارز در سامانه‌هایی که بانک مرکزی تعریف کرده بود با قیمت ارز بازار آزاد اختلاف فاحشی داشت ولی اکنون این قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند و در نتیجه اشتیاق تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند از طریق سامانه، ارز را وارد کشور کنند افزایش یافته است.

وی گفت: بعضی از محصولات هستند که با وعده‌های بیش از شش‌ماهه فروخته می‌شوند که برگشت ارز آن‌ها با وقفه‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در ادامه گفت: در برخی مواقع نیز وقفه‌ای که در انتقال این ارز ایجاد می‌شود مشکلاتی را برای فعالین در صادرات محصولات ایجاد می‌سازد. لذا این مشکلات باید هر چه سریع‌تر رفع شوند تا در سالی که مزین به رونق تولید است بتوان با توسعه صادرات، رونقی در تولید داخل کشور ایجاد کنیم.

شکوری گفت: متأسفانه دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات مختلف به خصوص مواد معدنی مانند فولاد سبب شده که تأثیر منفی این اقدام بر کل زنجیره تسری پیدا کرده و در نتیجه بسیاری از بخش‌های این زنجیره به صادرات علاقه بیشتری پیدا کنند.

وی گفت: دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و در بازار دخالت نکند و اجازه دهد انجمن‌های صنفی که نقش‌آفرینان خوبی در این حوزه هستند تنظیم بازار را بر عهده گیرند و زنجیره را مدیریت کنند. آن‌وقت عرضه و تقاضا می‌تواند کنترل شود و بازار بورس نیز در عرضه مواد معدنی به تعادل برسد.

عناوین برگزیده