تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۸۰۸۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کبیری مطرح کرد:

بانک مرکزی قدرت لازم برای نظارت بر بانک ها را ندارد

می متالز - عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما شاهد این هستیم وام های کلانی با مبالغ میلیاردی توسط بانکها پرداخت شده که جزء معوقات بانکی بوده ولی در قبال این وام های میلیاردی تضمینی برای بازگشت پول اخذ نشده است که این موضوع خلاف قانون است.
بانک مرکزی قدرت لازم برای نظارت بر بانک ها را ندارد

به گزارش می متالز، تقی کبیری عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وثیقه های سنگینی که بانک ها برای اعطای وام های کوچک دریافت می کنند گفت: اصل موضوع وثیقه و یا ضمانت جزو لوازم بانک ها برای تضمین بازگشت وام است افزود: بانک ها گاها نسبت به تسهیلاتی که در عرصه تولید و بنگاه ها پرداخت می کند سخت گیری های شدیدی را لحاظ می کند.

وی ادامه داد: سخت گیری هایی که در عرصه تولیدی توسط بانک ها اعمال می شود باعث می شود که واحدهای تولیدی از دریافت وام منصرف شوند ولی ما شاهد این هستیم که وام های کلانی با مبالغ میلیاردی پرداخت شده که جزء معوقات بانکی بوده ولی در قبال این وام های میلیاردی تضمینی برای بازگشت پول اخذ نشده است که این موضوع خلاف قانون است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه مواردی از این قبیل به مجلس گزارش داده شود یقینا مجلس به عنوان نهاد نظارتی به این موضوع ورود و رسیدگی خواهد کرد. نظارت ضعیف بانک مرکزی نیز از جمله مواردی است که سبب بروز این نوع تخلفات شده است. چنانچه بانک مرکزی نظارت سختگیرانه تری نسبت به اعطای وام های کلان داشته باشد ما دیگر شاهد چنین تخلفاتی نخواهیم بود.

کبیری اظهار کرد: مجلس با طرح بانکداری جمهوری اسلامی، قدرت نظارت بانک مرکزی را بالا می برد. متاسفانه به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی، این نهاد دولتی قدرت مستقل برای پیگیری، نظارت و برخورد را ندارد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص طرح اصلاح بانکداری اسلامی باتوجه به اینکه در آینده مجلس به مباحث بودجه ای ورود خواهد کرد و از طرفی انتخابات مجلس را پیش رو داریم سخت است که به مجلس دهم برسد ولی سعی ما این است که تا به اتمام رسیدن مجلس دهم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

عناوین برگزیده