تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۸۰۹۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به معرض دید عموم درآمد:

بومی سازی بخش قابل توجه صنعت فولاد توسط متخصصان داخلی

می متالز - شرکت های فعال در زنجیره فولاد، دستاوردهای بومی سازی خود را در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به معرض دید عموم گذاشتند.
بومی سازی بخش قابل توجه صنعت فولاد توسط متخصصان داخلی

به گزارش می متالز، شرکت های فعال در زنجیره فولاد کشور با بهره گیری از متخصصان داخل تواستند به دستاوردهای قابل توجهی در زمینه داخلی سازی و بومی سازی قطعات این صنعت دست یابند. این اقدامات علاوه بر تامین نیازهای کارخانه ها بدون وقفه زمانی و مشکلات سفارش، سبب جلوگیری از خروج ارز شده و شرکت های سازنده را در داخل نیز فعال کرده است.

در ادامه، برخی فعالیت های شرکت های بزرگ در زمینه بومی سازی، تشریح می شود:

 

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان طی سال های فعالیت، 25 هزار قطعه مورد نیاز این مجتمع را بومی سازی کرده است. از جمله این قطعات، پالت کار گندله سازی، پاتیل های سرباره کوره های قوس الکتریکی، زیگمنت های ریخته گری، انواع پمپ های خاص فولادسازی، انواع گیربکس ها و غیره است.

در بخش مکانیک، بیش از 90 درصد قطعات و تجهیزات، بومی سازی شده است.

به گفته جهانگیر بهمنی نژاد، مدیر ساخت و سفارشات شرکت فولاد خوزستان، با حدود 30 شرکت دانش بنیان برای ساخت قطعات قرارداد منعقد و برخی تجهیزات ساخته شده، تست شده و موفقیت آمیز بوده است و درنتیجه، زمینه همکاری بیشتر را فراهم کرده است.

وی افزود: طی یک سال اخیر، ساخت تعدادی از تجهیزات مورد نیاز، موجب صرفه جویی حدود 8 تا 9 میلیون یورو شد.

 

فولاد هرمزگان

کارخانه فولادسازی شرکت فولاد هرمزگان در سال 90 راه اندازی شد و طی این مدت، علاوه بر تولید محصول، توانسته در بخش بومی سازی، به موفقیت های مطلوبی دست یابد. از جمله این موفقیت ها، کسب دانش فنی طراحی و ساخت یک ست 8 عددی رولیک برای کارکرد در دمای بالا و مهندسی معکوس، کسب دانش فنی سرلنس مسی کوره قوس الکتریکی و ساخت یک نمونه از آن با شرایط بهینه و نیز طراحی و ساخت آب شیرین کن دریا به خورشیدی به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی است.

مهم ترین تجهیزات بومی شده یا در حال بومی این مجتمع شامل نازل داخلی پاتیل (آلومینا گرافیت، پرسی)، توربو استاپ تاندیش، صفحات اسلاید گیت، بلوک آبگرد مسی درب سرباره کوره قوس، تیوپ های TAPHOLE کوره قوس، دیتا شیت بلوک های منیزیا گرافیت سیستم E.B.T کوره قوس، دلتای مونولیتیک کوره های قوس و غیره است.

 

چادرملو

در مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو نیز ۱۲ هزار قطعه در حوزه معدن و فولاد – که از شرکت های معتبر اروپایی نظیر متسو، ای بی بی، سندریک و غیره تامین می شده- بومی سازی شده است.

۶۸ درصد قطعات بخش گندله سازی و ۵۱ درصد قطعات بخش احیای مستقیم، در این مجتمع بومی سازی شده است.

از جمله این موارد، شافت سنگ شکن با وزن ۳۰ تن با کارکرد ۳ برابر نمونه مشابه خارجی و همچنین عمر بیشتر است که برای اولین بار در داخل، بومی سازی شد.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بومی سازی، طراحی و اجرای خطوط کنسانتره از ۱.۴ میلیون تن ظرفیت اسمی به ۲.۱ میلیون تن رساندیم که الگویی برای خطوط بعدی در کشور شد.

 

فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان با همکاری بیش از 120 سازنده داخلی، 4 هزار قطعه مورد نیاز صنعت فولاد را در کشور، داخلی سازی کرده است.

این مجتمع در سال 97 با همکاری مشترک یک شرکتی بومی در استان خراسان موفق شد برای نخستین بار دو دستگاه مهم و ارزشمند مورد نیاز خط نورد تحت عنوان دو قفسه کاتریچ (استند) نهایی نورد را بومی سازی کند.

این استندها متشکل از حدود 300 قطعه صنعتی از قبیل رینگ ها، گیربکس ها، غلتک ها و غیره است و در خطوط نورد، در پیوند با یکدیگر، شکل دهی تغییر مقطع شمش فولادی و تولید محصول نهایی را بر عهده دارند.

در ساخت دو دستگاه استند نورد مجتمع فولاد خراسان، 274 قطعه ساختنی و 2429 قطعه استاندارد به کار رفته است. پیش از این کارتریج قفسه های نورد، از کشور ایتالیا و از سازنده اصلی آن تامین می شد.

علاوه بر این، در مجتمع فولاد خراسان، قطعاتی همچون کلمپ الکترود کوره قوس الکتریکی، پانل های مسی کوره قوس، ماشین حمل شمش و کاور تاندیش فولادسازی، طراحی و ساخته شده است.

 

ورق چهارمحال و بختیاری

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تولید کننده ورق های گالوانیزه صنعتی و خودرو با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن طی مدت بهره برداری، توانسته با استفاده از متخصصان داخلی، نسبت به بومی سازی برخی قطعات مورد نیاز این کارخانه اقدام کند.

از جمله قطعات بومی سازی شده شامل رکوپراتور مشعل کوره، چرخ جرثقیل، چرخ جوش، فن اگزوز، فن درایر، گیربکس، غلطک و موتور جرثقیل است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده