تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۸۱۱۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بومی سازی محور توسعه پایدار/ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ساخت بیش از13 هزار قطعه پیشگام در تکمیل زنجیره تولید

می متالز - محمد ابراهیم یلتقیان دبیر کمیسیون معاملات و دبیر ستاد بومی سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و گوی با ما اعلام کردند: مساله تامین تجهیزات و قطعات یدکی به منظور اجرای برنامه های عملیاتی استخراج و تولید محصولات کنسانتره، گندله، شمش فولاد و آهن اسفنجی و افزایش تولید برای چادرملو امری حیاتی است.
بومی سازی محور توسعه پایدار/ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ساخت بیش از13 هزار قطعه پیشگام در تکمیل زنجیره تولید

به گزارش می متالز، این موضوع در برنامه های افزایش تولید و جایگزینی قطعات فرسایشی پرمصرف و کم مصرف  در تعمیرات اساسی و ادواری بسیار مهم و برای خطوط تولید مجتمع معدنی چادرملو (شامل بخش معدنی و صنعتی) و برای خطوط تولید مجتمع صنعتی چادرملو (شامل گندله سازی، احیا، فولادسازی و نیروگاه) امری حیاتی است.
وی افزود: به همین دلیل می بایستی با برنامه ریزی دقیق جهت سفارش و تأمین به موقع لوازم مورد نیاز خطوط تولید اقدام کنیم، تا نه تنها از توقف های غیر برنامه ای در واحد های تولیدی که عمدتا ناشی از نرسیدن لوازم و قطعات می باشد، جلوگیری کنیم بلکه با کاهش توقفات برنامه ای، تعمیرات اساسی و ادواری را در حداقل زمان ممکن انجام داده و موجبات افزایش راندمان و ساعات کار مفید را نیز فراهم نمائیم.

 

اقدامات انجام یافته جهت ساخت داخل با تشکیل ستاد بومی سازی

دبیر ستاد بومی سازی چادرملو تصریح کرد: موضوع تحقیق و بررسی ساخت قطعات یدکی و فرسایشی در داخل کشور از همان سال های اولیه و راه اندازی کارخانه فرآوری و شروع بهره برداری مجتمع  معدنی و مجتمع صنعتی چادرملو با رهنمودهای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره محترم شرکت در دستور کار قرار گرفت و در سال 1389 به پیشنهاد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ستاد بومی سازی با اهداف مهم زیر تشکیل گردید:

  1. رسیدن به خودکفایی، خود اتکایی و خودباوری
  2. شناسایی توانمندی های (شرکت های داخلی، ظرفیت ها و قابلیت های فردی و گروهی متخصصین و کارشناسان شرکت چادرملو و سایر شرکت ها و ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها و اساتید و مخترعان کشور و سازمانهای تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی ماشین آلات و قطعات)
  3. ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی جامع در زمینه ساخت، سازندگان تجهیزات و قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه و مصرفی و نسوزها، فروشندگان، پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و متخصصین صاحب نظر در امور مختلف معادن و صنایع فولادسازی و فناوری های مربوطه
  4. رشد توان رقابت پذیری و بهره گیری از مزیت های اقتصادی
  5. فراهم سازی بستر ارتباطات مطلوب و مناسب جهت ایجاد شبکه در بین واحدهای مجتمع معدنی (واحد معدنی و واحد صنعتی) و مجتمع صنعتی چادرملو (گندله سازی، فولادسازی، احیا و نیروگاه)، سایر شرکت ها، متخصصین، صاحبان مشاغل و دیگر شرکت های مرتبط با صنایع معدنی، گندله سازی، فولادسازی، احیاء و نیروگاه جهت بهره گیری و کسب تجربیات متقابل با رعایت موارد زیر:
  • ساخت
  • برنامه ریزی
  • هزینه یابی
  • مهندسی مجدد
  • طراحی مهندسی معکوس
  • تدارک و اجرا
  • نهایت کنترل کیفی و راه اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت های اقتصادی

یلتقیان افزود: شرکت چادرملو با حمایت از سازندگان داخلی و تقویت توانمندی آن ها و با برنامه ریزی دقیق و جهت تامین قطعات و لوازم یدکی پر مصرف در صنعت آهن و فولاد، کمک شایانی برای ساخت قطعات در داخل کشور نمود و همچنان در پی یافتن تامین کنندگان و سازندگان متخصص ایرانی دیگر در داخل کشور می باشیم.
وی تاکید کرد: اولویت این ستاد تامین به موقع قطعات با کیفیت مطلوب و قابل رقابت با مشابه خارجی است که موجب کاهش توقفات خطوط تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور می گردد البته با در نظر گرفتن اهدافی چون:

  1. تامین سریع تجهیزات، لوازم و قطعات یدکی فرسایشی و پر مصرف بخش های معدن و کارخانه های فرآوری مجتمع معدنی چادرملو و در مجتمع صنعتی چادرملو شامل گندله سازی، فولادسازی، احیا و نیروگاه و در نهایت کاهش توقعات برنامه ای
  2. صرفه جویی ارزی (کاهش قیمت خرید نسبت به نمونه های خارجی)
  3. حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی و حداکثر استفاده از توان ساخت داخل کشور
  4. انتقال تکنولوژی و دانش فنی به منظور ساخت در داخل کشور
  5. طراحی، مهندسی و ساخت قطعات و لوازم یدکی پر مصرف و همچنین تجهیزات بخش های معدن و کارخانه فرآوری، گندله سازی، فولادسازی، احیا و نیروگاه و ... در داخل کشور
  6. بهینه سازی و اصلاح خطوط تولید با استفاده از تجهیزات و قطعات ساخت داخل
  7. انجام آن قسمت از امور فنی که قبلا توسط کارشناسان خارجی انجام می گردید، توسط کارشناسان و متخصصان داخلی

 

موفقیت های حاصل در امر بومی سازی و ساخت داخل مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو

دبیر ستاد بومی سازی چادرملو همچنین یاد آور شد: ستاد بومی سازی چادرملو با اعتقاد به  توسعه پایدار، با ساخت بیش از 13 هزار قطعه صنعتی مورد نیاز با کیفیت بسیار مطلوب و قابلیت صادراتی سبب شده این شرکت همچنان پیشگام در تکمیل زنجیره تولید قرار گیرد.
شرکت چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن اهداف و آرمان های توسعه، با بکارگیری توان متخصصان داخل کشور گام های بلندی برای کاهش هزینه های ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشته است.
این شرکت با اتخاذ تدابیر مناسب و با تلاش شبانه روزی متخصصین داخلی، در جهت رفع مشکلات پیش رو ناشی از تحریم های اقتصادی و کمبود قطعات، برآمده است.
شرکت چادرملو با تکیه بر پتانسیل نیروهای انسانی متخصص و کارآمد خود با کمک و یاری سایر کارشناسان خبره در زمینه های مختلف به موفقیت های بی شماری نایل گشته است.
یلتقیان در ادامه گفت: این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها و اساتید و مخترعان کشور، در پی حمایت از ایده ها و نوآوری ها با اتکا به شرکت های دانش بنیان و توجه به  ظرفیت های داخلی برای افزایش و بهبود فرآیند تولید و ارتقا و بهره وری خطوط تولید، به اهداف بسیار مهمی در مجتمع معدنی و مجتمع صنعتی نایل گردیده است.
وی افزود: تاکنون بیش از 51  پروژه تحقیقاتی در مجتمع معدنی چادرملو اجرا و به اتمام رسیده و 4 پروژه در دست اقدام می باشد و در عین حال این شرکت با تکمیل و نوسازی ناوگان معدن و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله برداری و استخراج سنگ آهن را از 19 میلیون تن در سال 1383 به بیش از 90 میلیون تن در حال حاضر افزایش دهد.
شرکت چادرملو با نگرش توسعه بخشی در فعالیت های خود علاوه بر احداث و راه اندازی دو خط تولید جدید کنسانتره، راندمان تولید 5 خط فرآوری را از ظرفیت اسمی 7.5 میلیون تن به 10.5 میلیون تن افزایش داده است.
در عین حال سنگ بنای مجتمع عظیم صنعتی چادرملو با ساخت و راه اندازی کارخانه گندله سازی در اردکان یزد گذاشته شد. با بهره برداری از این واحد، بخشی از کنسانتره تولیدی شرکت برای تولید 3 میلیون و 400 هزارتن گندله آهن به این واحد صنعتی انتقال یافت و اکنون با برخورداری از تجربیات و دانش بهره وری توانستیم میزان تولید گندله در این کارخانه را تا سقف به 4 میلیون تن افزایش دهیم. همچنین در راه اندازی کارخانه احیای مستقیم با ظرفیت تولید 1 میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی و کارخانه شمش فولادی با ظرفیت تولید 1 میلیون و 300 هزارتن شمش فولادی از تکنولوژی (هات شارژ) استفاده شده است که صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب و انرژی در پی داشته است.
چادرملو در بین سال های 91 تا پایان آذر ماه سال جاری تعداد قطعات بومی سازی شده در مجتمع معدنی و صنعتی خود را از 6655 قطعه به بیش از 13 هزار قطعه رسانده و آنان را جایگزین نمونه های خارجی کرده است.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو لیست نیازمندی های فناورانه و تجهیزاتی را که تاکنون و از طریق ساخت داخل تامین نشده را نیز جهت مهندسی معکوس و بومی سازی تهیه و در اختیار شرکت های سازنده قرار داده تا در صورت امکان ساخت به این شرکت مراجعه و نسبت به ساخت آن ها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری های نوین جهانی در بخش های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته ایم بخش اعظم پروژه های خود را با توانمندی های داخلی راه اندازی کنیم و علاوه بر میلیون ها دلار، صرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی می نماییم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده