تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۴
بازدید: ۴۲۳
کد خبر: ۸۱۱۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) اعلام کرد:

3500 میلیارد تومان طرح در آستانه افتتاح/ افزایش فروش 138 درصدی مس/ سهام داران سهام مس خود را نفروشند/ افزایش تقاضای جهانی برای مس

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: اکنون 3500 میلیارد تومان طرح در صنعت مس در آستانه افتتاح قرار گرفته است. در بخش فروش نیز طی 10 ماهه امسال، 138 درصد افزایش داشته ایم.
3500 میلیارد تومان طرح در آستانه افتتاح/ افزایش فروش 138 درصدی مس/ سهام داران سهام مس خود را نفروشند/ افزایش تقاضای جهانی برای مس

به گزارش می متالز، اردشیر سعد محمدی در جمع سهامداران مس در مجمع فوق‌ العاده ضمن بیان این مطلب گفت: اکنون کارخانه اسیدسولفوریک خاتون آباد، ذوب خاتون آباد، طرح زیرساخت های اسید مس سرچشمه و خاتون آباد، مخازن مس سرچشمه و بندرعباس آماده افتتاح است.

وی افزود: عملیات احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس سرچشمه شروع شده و در سال 1400 به بهره برداری می رسد. در این مجتمع، 20 میلیون خاک کم عیار روی زمین است و استحصال آن، سود خوبی دارد. طرح معدن و احداث کارخانه تغلیظ معدن در آلو سال آینده به بهره برداری می رسد و 2 هزار میلیارد تومان به گردش مالی شرکت اضافه می کند. طرح جامع آب از خلیج فارس نیز خرداد 99 به منطقه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به طرح های دیگر در حال اجرا اشاره کرد و گفت: طرح معدن و احداث کارخانه های تغلیظ دره زار و چاه  فیروزه سال 1401 وارد مرحله بهره برداری می شوند. بهره برداری از طرح معدن و احداث کارخانه های تغلیظ دره زرشک در سال 1402 برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: فاز 2 میدوک به ظرفیت 150 هزار تن است که به زودی عملیاتی می‌شود. فاز 3 کنسانتره سرچشمه با توجه به افزایش ذخایر در دستور کار داریم. با توجه به ذخایر مناسب معادن کرنر، باغ خشک، نوچون و سریدون، برای سرمایه گذاری آنها برنامه داریم. همچنین، با توجه به ارزش افزوده بالای اسید سولفوریک با استفاده از مشارکت سرمایه گذاری خواهیم کرد.

افزایشی شدن قیمت مس جهانی پس از افت

سعدمحمدی با اشاره به روند قیمت مس در بازارهای جهانی تصریح کرد: قیمت ال ام ای در حوزه مس در بازارهای جهانی از سال 190 که 8500 دلار بود، تا 95 کاهش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: از سال 96، این روند افزایشی شد و به 6422 دلار رسید. در سال 97 به 6344 و در سال 98 به 5968 دلار رسیده است. پیش بینی 10 موسسه معتبر دنیا، افزایش قیمت مس است. قیمت مس در سال 2020 به 6300 دلار، 2021 به 6582، 2022 به 6700 و 2023 به 6800 دلار در تن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: به رغم کاهش متوسط 400 دلاری قیمت ماهانه مس طی 10 ماهه 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اما طی این مدت، میزان فروش به 16 هزار میلیارد تومان رسیده و 138 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه میزان ای پی اس اعلام شده در تعدیل دوم از 89 به 111 تومان، عملکرد 9 ماهه اتفاق افتاد که نشان دهنده رفتار تقریبا مناسبی است و امیدواریم با رویکرد مناسب تا پایان سال بتوانیم رکوردهای جدیدی در تاریخ مس به ثبت برسانیم. طی امسال، 190 هزار تن کاتد تولید شده که 21 درصد بالاتر از برنامه و 6 درصد بیش از میزان تولید مدت مشابه   سال گذشته است. میزان تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته، 179 هزار تن بود.

سعدمحمدی با بیان اینکه نباید این ذهنیت پیش بیاید که همیشه باید افزایش تولید و فروش داشته باشیم، گفت: کمپانی کودلکو به عنوان یکی از شرکت های بزرگ مس دنیا در سال 2019، 18 درصد کاهش تولید و 7 درصد کاهش عملیات معدنی داشت. کمپانی ریپورت .... طی 9 ماهه 2019 با کاهش 29 درصدی در تولید و فروش مواجه بود

وی ادامه داد: البته شرکت بی اچ پی بیلیتون 3 درصد افزایش تولید (یک میلیون و 294 هزار تن مس محتوا) داشت.

تقاضای 2.5 میلیون تنی مس جهانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه سهم  تولید مس در آسیا 21.3 درصد است و در سال 2023 با 10.9 درصد افزایش، به 21.8 درصد ارتقا می یابد، گفت: طی 4 سال آینده ، حدود 2 میلیون به تولید و 2.5 میلیون تن به تقاضای جهانی مس اضافه خواهد شد. همچنین، میزان تولید مس تصفیه شده در سال 2023 به 25 میلیون تن خواهد رسید و میزان تقاضای جهانی نیز 25 میلیون و 500 هزار تن خواهد بود.

وی ادامه داد:اکنون، 36 درصد انرژی مصرفی در دنیا از نفت، 14 درصد زغال سنگ و الکتریسته 19 درصد است. در سال 2050، نفت از 36 به 13 درصد، زغال سنگ از 14 فعلی به 3 درصد و الکتریسیته از 19 به 49 درصد می رسد. از آنجا که الکتریسیته به مس نیاز دارد، بنابراین تقاضای جهانی به این سمت افزایش می یابد و به همین دلیل است که اتحادیه اروپا مس را به عنوان اولین عنصر برای سرمایه گذاری برگزیده است، بحث اقتصادی است. همچنین، بحث خودروهای الکتریکی جدی است و میزان مصرف مس در این خودرو ها از 8 کیلوگرم به 89 کیلوگرم افزایش می یابد.

سعدمحمدی تاکید کرد: شرکت ملی مس باید از این فرصت استفاده کند تا بخشی از نیاز جهانی را تامین کند. چرا که اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگر رقبا جای ما را می گیرند.  از این رو، شرکت مس برنامه ریزی های خود را برای استفاده از این فرصت، تدوین کرده و به این سمت هدایت خواهد شد.

سرانه مصرف پایین مس ایران

سعدمحمدی با اشاره به اینکه سرانه مس در کشور کمتر از 1.2 کیلوگرم است، اظهار داشت: سرانه مصرف مس در آلمان 15.5 کیلو گرم، بلژیک 22 کیلوگرم و چین به دلیل وسعت جمعیت آن حدود 10 کیلوگرم است.

وی ادامه داد: نیاز است برنامه ریزی برای افزایش ارزش افزوده در صنایع پایین دستی و نیز مصرف داخل برای افزایش سرانه مصرف مس صورت گیرد.

درصدد دستیابی به جایگاه 10 رتبه برتر مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه برنامه ریزی شرکت مس به سمت جایگاه 10 رتبه برتر مس دنیاست، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت موجود، این برنامه رویاپردازی نیست و قابل تحقق است. اکنون رتبه ایران در تولیدات معدنی مس در قاره آسیا چهارم و در جهان پانزدهم است. از نظر تولید ذوب آند، رتبه 6 در آسیا و رتبه 15 جهان هستیم.

وی ادامه داد: در زمینه تولید مس پالایش شده نیز رتبه هفتم در آسیا و رتبه بیستم در دنیا هستیم. مصرف مس پالایش شده ایران رتبه 13 در آسیا و 24 در دنیا است.

اولین ها در تولید جهانی مس

سعدمحمدی اذعان کرد: چین با 11 میلیون و 727 هزار تن مصرف مس و 9 میلیون 400 هزار تن تولید، 2 میلیون و 300 هزار تن وارد می کند. یکی از بازارهای فروش محصولات ما چین به دلیل وسعت و تناژ مصرفی است.

وی افزود: آمریکا و آلمان رتبه های دوم و سوم را در این حوزه دارند و در آسیا، پس از چین، ژاپن و کره جنوبی بالاترین رتبه را دارند. اما در سال 2023، هند با مصرف 814 هزار تن،  جای کره جنوبی را می گیرد.

افزایش ذخایر مس ایران به 34.5 میلیون تن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: میزان ذخیره مس محتوای دنیا بالغ بر 830 میلیون تن است که ما 4.15 درصد ذخیره جهانی را در ایران داریم. میزان ذخایر ما 22.5 میلیون تن بود که با اکتشافات انجام شده به 34.5 میلیون تن ارتقا یافته است. در سرچشمه و سونگون به ذخایر خوبی در حال اکتشاف هستیم.

وی افزود: در معدن میدوک نیز به ذخایر مناسبی با عیار بالا رسیده ایم که بخشی از آن در آینده نزدیک به صورت زیرزمینی اکتشاف خواهد شد. در معادن کوچک نظیر باغ خشک، سریدون و بقیه عملیات اکتشافی در 4 پهنه و بیش از 30 محدوده، نتایج بسیار خوبی دارد.

سعدمحمدی با بیان اینکه شرکت مس بیش از 60 هزار متر مربع عملیات اکتشافی کرده است، گفت: این ر قم در سال گذشته حدود 37 هزار کیلومتر مربع بود و جا دارد که پتانسیل های اکتشاف را بیشتر کنیم.

وی افزود: اگر یک میلیون تن با عیار 4 درصد اکتشاف کنیم، عدد برجای معدن حداقل بیشتر از 10 میلیارد تومان است که ارزشمند است. به این معنا که اکتشافات دارایی های سیستم را به صورت نهفته افزایش می دهد. از آنجا که این دارایی به صورت ریالی نمی شود و در سیستم لحاظ نمی شود شاید جایگاه ارزشی خود را در میان عامه ندارد اما این اکتشافات به دارایی های خالص مس اضافه می کند و بسیار ارزشمند است.

صیانت از ذخایر مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش قیمت مس پس از سال 2017 نسبت به قیمت تمام شده گفت: این روند در جهت مثبت است. در عین حال، میزان عیار متوسط ذخایر در دنیا در حال کاهش است.

وی ادامه داد: در برنامه های ما، استخراج با عیار مناسب است. به همین دلیل، عیار برداشت شده در سال جاری 63 صدم درصد بوده است اما عیار موجود در پروانه بهره برداری که 65 صدم درصد بوده است. برنامه ریزی ما به این سمت است که درسال 99 این عدد را به 62 صدم درصد برسانیم و درنتیجه میزان عیار متوسط استخراجی را کاهش دهیم تا از معدن صیانت کنیم و برای آینده بگذاریم. البته در این صورت، حجم عملیات بیشتر می شود اما معدن از نظر فنی، شکل بهتری خواهد داشت.

قیمت تمام شده مس محتوی

سعدمحمدی با بیان اینکه در سال 2015، قیمت تمام شده هر تن مس محتوی 2873 دلار بود، گفت: در سال 2017، قیمت هر تن مس محتوی 2385 دلار، 2018 حدود 2400 دلار و در سال 2019 حدود 2689 دلار بود. این قیمت تمام  شده ناشی از رویالتی، هزینه عملکردی، انرژی و سوخت بوده است. خوشبختانه از این نظر ما فاصله معنادار با دنیا نداریم.

وی افزود: برای سال های بعد، قیمت تمام شده دنیا را ارزیابی کرده ایم و خود را با مدل های آنها تطبیق داده ایم تا بتوانیم عملکردمان را با آنها همسان کنیم.

سود ده بودن تولید

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در سال 2017، 98 درصد بنگاه هایی که در دنیا مس تولید کرده اند سودده بوده اند. این رقم در سال 2018، 99 درصد بوده است.

وی ادامه داد: دنیا مس را به عنوان اولین عنصر برای سرمایه گذاری پذیرفته است. یکی از دلایل آن، کف سود بنگاه های دنیا، 3 هزار دلار است.

پایین بودن قیمت تمام شده طرح های صنعت مس در ایران

سعدمحمدی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در دنیا برای مس جدی است، گفت: در دنیا به طور متوسط برای هر تن مس محتوا، حدود 15 هزار دلار سرمایه گذاری می کنند. اما این رقم در ایران بسیار کمتر و حدود 60 درصد است که توجیه اقتصادی را دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، طرح کنسانتره ما کمتر از 50 درصد جهانی سرمایه نیاز دارد. در بخش اکتشاف، هزینه های ما نسبت به دنیا بسیار پایین تر است.

افزایش قیمت سهام مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ابتدای سال، قیمت سهام مس 385 تومان بود و اواخر هفته گذشته (چهارشنبه) به 676 تومان رسید. ارزش سهام بازار 30 هزار میلیارد تومان بود اما الان (قبل از افزایش سرمایه) به بیش از 59 هزار میلیارد تومان  رسیده است. با افازیش سرمایه شرایط مساعدتر خواهد شد. باید روند را به سمتی ببریم که سهامداران از سهم خود  راضی باشند.

وی با توصیه به سهامداران برای نفروختن سهام خود، گفت: با توجه به برنامه های توسعه ای شرکت مس، در نظر داریم شرکت اول ایران شویم و همه مسئولان یکدل و یکصدا هستند تا این مهم را محقق کنند. سال آینده نیز شرایط بهتری از نظر عملکردی و استخراج خواهیم داشت.

افزایش تولید

سعدمحمدی با اشاره به اینکه امسال در تولید محصولات نسبت به برنامه و میزان تولید مدت مشابه  سال قبل افزایش داشته ایم، گفت: این افزایش ها با یک کوره انجام شد. کوره ذوب خاتون آباد از تیر امسال وارد مرحله تعطیل و دوباره ساخته شد و شنبه این هفته شارژ کوره با موفقیت انجام شد. در سال آینده با فعالیت 2 کوره ذوب خاتون آباد، شرایط بسیار بهتری خواهیم داشت. تا پایان امسال، رکورد تولید و فروش شرکت مس خواهیم داشت

وی افزود: ظرفیت این کارخانه از 80 هزار تن به 120 هزار تن ارتقا یافت. الان زودتر از اعلام قبلی – که پایان سال بود- به ظرفیت 400 هزار تن رسیده ایم. (120 هزار تن خاتون آباد، 280 هزار تن درسرچشمه). همچنین اینکه در سال گذشته به دلیل تغییر نرخ ارز ( ارز 4200)، بازار تقاضای کاذب داشت اما الان بحث ارز 4200 را نداریم و توانسته ایم بازار را کنترل کنیم و همچون سال گذشته رفتار کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه امیدواریم در بخش معدن،  بتوانیم به  زودی ماشین آلات را تجهیز و بازسازی کنیم، گفت: پس از دریافت مجوز افزایش سرمایه، باید حجم عملیات معدنی را افزایش دهیم. اکنون سطح حجم عملیات معدنی 180 میلیون تن در سال (51 میلیون تن ماده معدنی و 130 میلیون تن باطله) است.

وی افزود: برای افزایش تولید، حجم عملیات باید به 300 میلیون تن ارتقا یابد. به همین دلیل هم کار و تلاش بیشتر، تجهیزات و ماشین آلات بیشتر و نیز برنامه ریزی نیاز دارد.

سعدمحمدی در پایان گفت: مس هدفمند حرکت می کند و می داند چه می خواهد انجام دهد. برای سال آینده برای تولید و فروش بیشتر برنامه ریزی می کنیم و امیدواریم بتوانیم برای صنعت مس که ظرفیت بالاتری دارد شرایط لازم را فراهم کنیم و به عنوان شرکت نخست ایران با عدد و رقم بدهیم.

وی ادامه داد: این جایگاه محقق نخواهد شد مگر با همکاری همه سهام داران، مسوولان و پرسنل شرکت و بازنشستگان.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده