تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۸۱۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترمز فولادی‌ها هم در پاییز کشیده شد | چرخش سهام از منطقه بنیادی

می متالز - بدون تعارف باید گفت که صورت‌های مالی پاییزی آب سردی بر دوش بازار سهام بود؛ نه تنها در رابطه با شرکت‌های کوچک، بزرگان کالایی نیز از روند مطلوب سودآوری فاصله گرفتند و جریان قدرتمند نقدینگی به رغم تمام میل خود به خرید سهام نتوانست این واقعیت را طی دو روز اخیر نادیده بگیرد. شرکت‌های بزرگ فولادی نیز از این روند مستثنا نبوده‌اند. تنها یک نماد مطرح فولادی توانست در پاییز سودی بیشتر از فصل تابستان ثبت کند.
ترمز فولادی‌ها هم در پاییز کشیده شد | چرخش سهام از منطقه بنیادی

به گزارش می متالز، همان‌گونه که اشاره شد فولادسازان نیز در فصل پاییز عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشتند. صورت‌های مالی «فخوز»، «ذوب»، «فجر» و «هرمز» به کلی دلسردکننده بود و «فولاد» نیز به عنوان دومین شرکت بزرگ سهامی بورس تهران عملکرد چندان مطلوبی را به نمایش نگذاشت.

9 نماد مورد بررسی را در جدول فوق ملاحظه می‌کنید. در یک جمع‌بندی باید اشاره کرد مجموع سود خالص این 9 شرکت در فصل پاییز تنها در حدود 3760 میلیارد تومان بوده؛ در حالی که میانگین سود 4 فصل قبلی این شرکت‌ها بالغ  بر 6330 میلیارد تومان بوده است. به عبارتی باید گفت فولادسازان در فصل پاییز با کاهش بیش از 40 درصدی سود خالص نسبت به سال قبل از این فصل مواجه شده‌اند.

افت قیمت فولاد در بازار جهانی، رکود دادوستدهای کالایی در بازار داخلی و اصلاح نسبی نرخ دلار نیمایی (به خصوص در ماه آبان) از یک سو درآمدهای فولادسازان را متاثر ساخته و از سوی دیگر افزایش نرخ سنگ‌آهن و مواد مصرفی و رشد دیگر هزینه‌ها حاشیه سود این صنعت را باریک‌تر ساخته است.

با این حال باید گفت که بعید نیست سود این شرکت‌ها در فصل پایانی سال به طور محسوسی بهبود یابد. از یک طرف نرخ دلار نیمایی به بیش از 11800 تومان رسیده (این عدد در پاییز در نزدیکی 11030 تومان بوده است) و از سوی دیگر قیمت فولاد در بازارهای مرجع به طرز محسوسی بهبود یافته و این مساله شامل فولاد صادراتی کشور نیز می‌شود. معاملات بورس کالا نیز دست‌کم در رابطه با محصولات فولادی به رونق نسبی بازگشته و همه این موارد می‌تواند در رشد سود زمستان این شرکت‌ها موثر باشد. با این حال مرور گزارش‌های ماهانه مشغله حداقلی سهامداران این گروه خواهد بود.

در نهایت باید اشاره کرد که در فصل پاییز در شرایطی که «ذوب» و «فخوز» ضعیف‌ترین عملکردها را در میان فولادسازان به ثبت رساندند، «ارفع» تنها شرکت این گروه بود که توانست سودی بیشتر از سود تابستان را تکرار کند. در ادامه صورت‌های مالی این 9 شرکت در جدول‌های خلاصه را ملاحظه می‌کنید. 

« فولاد »:

« فخوز »:

« کاوه »:

« ذوب »:

« ارفع »:

« فجر »:

« فخاس »:

« فولاژ »:

« هرمز »:

عناوین برگزیده