تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۸۱۳۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۶ عاملی که احتمالا بر دلار و طلا اثر می‌گذارند

می متالز - نگرانی‌ها از تورم‌زا بودن بودجه سال آینده دولت و بازگشت ایران به لیست سیاه FATF دو عامل موثر در بازار ارز و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، رشد قیمت طلای جهانی به همراه محدودیت‌های خرید ارز و فاصله قیمت سکه با ارزش ذاتی آن چهار عامل موثر در بازار طلا هستند.
۶ عاملی که احتمالا بر دلار و طلا اثر می‌گذارند

به گزارش می متالز، قیمت دلار و طلا چه روندی را تاکنون ثبت کرده‌‌اند؟ این روند ناشی از چه عواملی است و این مولفه‌ها در آینده دلار و طلا چقدر موثر خواهند بود؟

روند کلی دلار در اولین ماه زمستان صعودی بود و شاخص ارزی در میانه ماه هم رفت‌ و برگشتی کوتاه تا کانال ۱۴ هزار تومان داشت. دلار دی را با نرخ ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرد و نهایتا با رشد ۶/ ۲ درصدی به ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان در آخرین روز از ماه رسید.

به این ترتیب آن‌ طور که انتظار می‌رفت پایان فصل تقاضای تجاری نتوانست موجب نزولی شدن نرخ ارز شود که عمدتا به‌ دلیل بروز تنش‌های ژئوپلیتیک بود. از سوی دیگر نگرانی‌ها از تورم‌ زا بودن بودجه سال آینده دولت و بازگشت ایران به لیست سیاه FATF در دی هم ادامه یافت. این درحالی است که ایران تنها ۱۰ روز دیگر برای پذیرفتن و اجرای لوایح FATF مهلت دارد.

شتاب سکه در مسیر صعود

سکه در آخرین روز دی به ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. سکه پس از اقدام تروریستی آمریکا در ۱۳ دی مرز ۵ میلیون تومان را هم پشت‌سر گذاشت؛ اما با فروکش التهابات به سطوح پایین‌ تری نزول کرد. به این ترتیب بازدهی ماهانه ۳/ ۷ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با رشد ۶/ ۲ درصدی دلار چشمگیر است. طلای جهانی هم در نخستین روزهای دی طبق روند سنتی کریسمسی خود رشد کرد و از مرز روانی ۱۵۰۰ دلار عبور کرد. افزایش تنش‌ها در خاورمیانه موجب تداوم رالی اونس شد. رشد قیمت طلای جهانی، محدودیت‌های خرید ارز و فاصله قیمت سکه با ارزش ذاتی آن به‌ عنوان دلایل سبقت سکه از دلار مطرح می‌شوند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده