تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۸۱۴۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن مطرح شد:

صادرات ۱۰ میلیون تن فولاد در اوج تحریم‌ها

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو: صادرات فولاد در دوره تحریم افزایش داشته است طوری که توانستیم ۱۰ میلیون تن فولاد به دنیا صادر کنیم.
صادرات ۱۰ میلیون تن فولاد در اوج تحریم‌ها

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور در همایش چشم انداز صنعت فولاد، با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی کشور از سال گذشته تاکنون پنج نوبت با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبرو شده، افزود: هدف این تحریم‌های ظالمانه امریکا در حوزه فولاد و مواد معدنی، متوقف ساختن صادرات کشور بود؛ اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه صادرات رونق گرفت.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: با وجود این تحریم‌های سخت، امسال پیش بینی شده چهار تا پنج میلیارد دلار صادرات فولاد انجام شود.
غریب پور گفت: این میزان صادرات نشان می‌دهد دشمن نقطه قوت ایران را هدف گرفته، زیرا چهار میلیون نفر مستقیم در ارتباط با این صنعت اشتغال دارند؛ این در حالی است که براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ انتظار می‌رود امکان صادرات ۲۰ میلیون تن فولاد فراهم شود، ضمن اینکه ۲۵ میلیون تن در داخل به مصرف خواهد رسید.
وی افزود: براساس اطلاعات موجود مشخص می‌شود راهی که در صنعت فولاد ترسیم شده، درست است و امسال هم ظرفیت تولید فولاد به ۳۷ تا ۳۹ میلیون تن می‌رسد و تولید فولاد هم به بیش از ۲۶ میلیون تن خواهد رسید.
معاون وزیر صنعت گفت: بازار سرمایه یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد که از این میزان، ارزش بورسی ۲۰ شرکت فعال در بخش معدن و صنایع معدنی که تحریم شده اند بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که شرکت‌های تحریم شده، بیش از یک میلیارد دلار افزایش سرمایه دادند.

 

 نگرانی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحد های تولیدی فولاد وجود ندارد

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: با اکتشافات در دست انجام، نگرانی خاصی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولادی وجود ندارد.
بهرام شکوری در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار افزود: اگر مدیریت زنجیره فولاد درست باشد، ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای دست یابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد سه درخواست از مسوولان دولتی داریم، اضافه کرد: نخست اینکه صدور بخشنامه‌ها در جهت رفع موانع بخش معدن باشد؛ دوم اینکه دولت در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد دخالت نکند؛ و در نهایت سازوکار مدیریتی شرکت هایی که در قالب سهام عدالت واگذار شده‌اند اصلاح شود.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: معادن نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ما ایفا می‌کند در این بین ۹۸.۳ درصد معادن کشور را معادن کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید معدنی را به خود اختصاص داده اند، اما متاسفانه هم اکنون ۵۰ درصد از معادن کوچک و متوسط غیرفعال هستند که با معضلات مختلفی مانند نقدینگی، مشکل ذخیره، میزان عیار و برخی مشکلات زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند.
شکوری افزود: بنابر محاسبات انجام شده تا افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، ۸۰ هزار تن مس و ۳۰۰ هزار تن روی خواهیم رسید که رسیدن به این ظرفیت می‌تواند ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی را پوشش دهد و به تدریج ما را از درآمد نفتی بی نیاز کند.
 

عناوین برگزیده