تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۸۱۴۸۸
سرویس خبر : زمین شناسی
پنل تخصصی اهمیت مطالعات فرآوری موادمعدنی در پروژه‌های معدنی

همزمان با نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی در تهران

می‌متالز - پنل تخصصی اهمیت مطالعات فرآوری موادمعدنی در پروژه‌های معدنی همزمان با نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی در تهران برگزار شد.
همزمان با نمایشگاه معادن و صنایع فلزات غیرآهنی در تهران

این نشست در سومین روز از این همایش با راهبری فنی تیم مدیریت کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در هتل المپیکبا حضور جمعی از صاحبنظران دولتی، خصوصی و دانشگاهی کشور از جمله مهندس احمد امینی پیشکسوت حوزه فرآوری موادمعدنی، دکتر محسن محمدخانی، مهندس غلامحسین قربان کریمی مدیرکل و معاون کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دکتر محمدرضا خالصی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مهندس مجید وفایی‌فر رئیس مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران، مهندس محسن رحیمی رئیس کمیته فرآوری و فلزات رنگین خانه معدن ایران و دکتر امیررضا محمدی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و فعال بخش خصوصی  برگزار شد.

چالش‌های فرآوری یکی از مهم‌ترین موانع توسعه پروژه‌های معدنی

در همین زمینه مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز به سیر تکاملی مطالعات فرآیندی فرآوری در کشور و تولد آن در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال 1338 اشاره کرد.

دکتر محسن محمدخانی با اشاره به این‌که مطالعات فرآوری در بسیاری از موارد به عنوان گلوگاه پروژه‌های معدنی است، تاکید کرد:  رفع چالش‌های پیش‌روی آن می‌تواند سبب تسریع در پیشرفت پروژه‌های معدنی شود.

استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی فرآوری داخل کشور در زمینه تولید بسته‌های سرمایه‌گذاری دانش بنیان

معاون کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سرمایه‌گذاری داخل اکثر فارغ‌التحصیلان نخبه به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، گفت: به گفته اساتید دانشگاهی در حال حاضر یکی از صادرات‌کنندگان کشور دانشگاه‌ها هستند که افراد نخبه و فارغ‌التحصیل را به آن سوی مرزها صادر می‌کنند.

به گفته مهندس غلامحسین قربان‌کریمی، خوشبختانه در حال حاضر با وجود آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مانند آزمایشگاه و پایلوت نیمه‌صنعتی فرآوری مواد معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران زیرساخت‌های فیزیکی خوبی در کشور در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این امکانات و با کمک دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان می‌توان نسبت به تولید محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا در حوزه فرآوری موادمعدنی گام برداشت.

قربان‌کریمی با اشاره به این‌که البته این حرکت نیازمند ظرفیت‌سازی قانونی و حمایتی و ارائه و تعریف مشوق‌ها است، تصریح کرد: سرمایه‌گذار نیاز به اطمینان در این حوزه دارد و برای تامین اطمینان نیازمند این ست که محقق با استفاده از دانش و همچنین انجام مطالعات آزمایشگاهی به دانش فنی کاربردی و تولید محور و قابل قبول برای سرمایه‌گذار دست یابد.

معاون کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  با تاکید بر این‌که تنوع موادمعدنی در ایران قابل قبول و جذاب است، گفت: هدایت پروژه‌های دانشگاهی به سمت پروژه‌های ثروت‌ساز و اشتغالزا و استفاده از ظرفیت آزمایشگاهی موجود ضروری است که در این راستا یکی از برنامه‌های مدیریت کانه‌آرایی و فرآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال‌های آتی همین مورد خواهد بود.

شایان ذکر است، مباحث مطرح شده در نشست تخصصی اهمیت مطالعات فرآوری موادمعدنی در پروژه‌های معدنی با هدف تعیین نقش و جایگاه مطالعات فرآوری و چالش‌های پیش‌روی در توسعه پروژه‌های معدنی مطرح شده و سعی دارد تا با بررسی کارشناسی مشکلات در حضور بخش‌های مختلف دانشگاهی، حاکمیتی، تشکل‌ها، سازندگان تجهیزات و معدنکاران بخش خصوصی در رفع موانع چاره‌اندیشی کند.

بر اساس این گزارش، دومین همایش و نمایشگاه تخصصى معادن و صنایع فلزات غیر آهنى (اکتشاف، استخراج و فرآورى) ۲۹ دى ماه الى ۱ بهمن ماه ۱۳۹۸در تهران به منظور بررسی وضعیت بازار، مشکلات تامین منابع، گردش نقدینگی، توسعه و سرمایه‌گذاری در حال برگزاری است.

همچنین، حدود ۱۵ کارگاه و پنل در زمینه بررسی مشکلات پیش‌روی متاقاضیان، اکتشافات معادن فلزات غیرآهنی، معرفی عناصر نادر خاکی در ایران، توسعه معادن کوچک مقیاس و مروری برروش‌های اکتشاف طلا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های صمت استان تهران، ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان نظام مهندسی معدن و شرکت تهیه تولید مواد معدنی ایران برگزار می‌شود.


عناوین برگزیده