تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۸۱۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران:

بورس کالا، آینه شفاف وضعیت بازار است

می متالز - رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه نقش بورس کالا در مبادلات روبه پیشرفت است و این اتفاق به تضعیف بازارهای غیررسمی کمک می کند، گفت: بورس کالا مانند یک آینه‌ای شفاف، وضعیت بازار و از جمله فرصت ها و چالش های حوزه عرضه و تقاضا را به مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان نشان می‌دهد و از بی‌نظمی بازار جلوگیری می‌کند.
بورس کالا، آینه شفاف وضعیت بازار است

به گزارش می متالز، سعید ترکمان ادامه داد: موضوع مهم این است که باید میان عرضه و تقاضا تعادل وجود داشته باشد. برای مثال در بخش مواد اولیه پلیمری در بورس کالا، عرضه‌کنندگان که شرکت‌های پتروشیمی هستند از نظر تعداد بنگاه حدود ۱۰۰ واحد صنعتی هستند درحالی‌که خریداران این حوزه بیش از ۸۵۰۰ هزار واحد صنعتی هستند و ۳۵۰۰ واحد آن‌ها مستقیماً امکان خرید از بورس کالا را دارند؛ برهمین اساس برای ایجاد تعادل بیشتر باید نقش بورس کالا پررنگ‌تر شود.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، در حال حاضر برخی از گریدهای پتروشیمی در بورس عرضه نمی شود که برای ایجاد رقابت صحیح در بازار باید سایر محصولات نیز در بورس عرضه شود.  

وی ادامه داد: کارکرد بورس کالا در دنیا فراهم کردن بسترهای معاملات و صادرات است و برای این منظور نیازمند زیرساخت هستیم و در بازار هدف صادراتی در خیلی از کالاها مانند پلیمرها و معدنی‌ها، نیاز به انبارهایی تحت نظارت بورس وجود دارد تا روند تحویل کالاها سریع‌تر انجام شود که قطعاً این کارکرد می‌تواند هرروز گسترده‌تر شود و نیز شفافیت صادرات را تضمین کند.

رئیس انجمن ملی پلیمر ایران ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان بزرگ و شرکت‌های مادر کالای خود را در بازارهای خارجی با قیمت‌های پایین‌تر از داخل عرضه می‌کنند اما در بازار داخلی، همان کالا برای رقابت با حجم کمتری عرضه می‌شود که به افزایش قیمت منتهی می‌شود. در این زمینه مکانیسم بورس کالا اگر محور باشد، از طریق ارائه شفاف اطلاعات می توان از این ناهماهنگی جلوگیری کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد: البته در بازارهای خارجی نیز به دلیل عدم دسترسی مشتریان خارجی به اطلاعات کامل، قیمت‌ها جذابیتی ندارد، به همین خاطر اطمینان مشتریان خارجی کاهش پیدا می‌کند.

ترکمان تأکید کرد: شفافیت مالی می‌تواند واسطه‌ها و تاجرنماها را از بین ببرد. امروز در حوزه پلیمر ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی پروانه دار وجود دارد که ۳ هزار و ۵۰۰ واحد می‌توانند به‌طور مستقیم از بورس کالا خرید کنند. در این شرایط با توجه به عدم نظارت برخی نهادها در مصرف کالاها در بخش تولید یا عرضه خارج از شبکه برخی شرکت ها تعدادی از تولیدکننده نماها مواد اولیه در اختیار دارند و امکان فروش  در بازار غیررسمی را پیدا می کنند که این امر به سود تولید کشور نیست. 

رئیس انجمن ملی پلیمر ایران در پایان گفت: سازوکار مقابله با رانت در بازار شفافیت‌های چندگانه ازجمله شفافیت مالیاتی، مالی و اطلاعاتی است، این شفافیت را با انتشار اطلاعات روی تابلوی معاملاتی می‌توان انجام داد تا افرادی که از طریق بورس کالا خرید می‌کنند اطلاعات برایشان قابل رصد باشد. خوشبختانه با توجه به تغییراتی که در حوزه‌های تخصصی ایجادشده، بورس کالا هرروز در حال پیشرفت بوده و این امر به نفع تولید و صنعت است.

عناوین برگزیده