تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۸۱۵۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل عدم ریزش سنگین شاخص/ اقبال ۳ صنعت + پیش بینی ثبات ۴۰۰ هزارتایی

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل عدم انتظار ریزش سنگین شاخص و رقیب برای بورس و اقبال بازار به سه صنعت گفت: نماگر بازار با گذر خط مقاومت به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد نمی‌رسد.
دلایل عدم ریزش سنگین شاخص/ اقبال ۳ صنعت + پیش بینی ثبات ۴۰۰ هزارتایی

به گزارش می متالز، علی صادقین با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی دلیلی برای ریزش شاخص بورس و خروج نقدینگی از بازار وجود ندارد  گفت: حجم معاملات در بازار دیروز بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود و تا زمانی که حجم معاملات زیاد بوده و نشانه‌ای برای خروج نقدینگی نباشد نمی‌توان انتظار ریزش سنگین شاخص بورس را داشت.

وی افزود: دلایل اصلی ریزش شاخص می‌تواند ناشی از افت نرخ ارز، کاهش تورم، کاهش قیمت‌های جهانی مواد پایه، کاهش قیمت نفت و افت حجم معاملات باشد که اکنون هیچ یک از این مسایل در بازار رخ نداده است. همچنین هیچ بازاری که سود بیشتر و مثبتی نسبت به تورم داشته باشد و به عنوان رقیب بازار سرمایه شناخته شود، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به دلیل ورود نقدینگی معقول در بازار سرمایه و رشد چشمگیر شاخص بورس باید اصلاح صورت گرفته را پذیرفت. روند دو روز گذشته بازار چندان ریزشی نبوده بلکه روندی کاملا طبیعی و در قالب اصلاح است که باید صورت می‌گرفت. شاخص به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد نمی‌رسد مگر آنکه اتفاق بنیادی غیر قابل پیش‌بینی شده‌ای در اقتصاد رخ دهد که بخواهد به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

صادقین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افت سهام شاخص ساز ناشی از گزارش‌های ارایه شده است، توضیح داد: پالایشی‌ها نسبت به سه ماه گذشته گزارش مطلوبی ارایه نکردند. گزارش پتروشیمی‌ها، فلزات و برخی دیگر از صنایع کوچک هم باب طبع اهالی بازار نبود اما برعکس برخی از صنایع مانند بانکی‌ ها و بیمه‌ ای‌ ها گزارش معقولی را به بازار ارایه دادند. در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار افت سنگین شاخص بورس را داشت و بازار می‌تواند با سرعت کند به روند صعودی بازگردد.

وی عنوان کرد: شاخص هم‌ وزن نشان‌ دهنده اقبال بازار به سمت سهام کوچک و تورم محور مانند قندی‌ها، دارویی‌ها و سیمان است که در کنار آن گروه خودرو نیز جذاب به نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاران در هنگام خرید سهام موجود در بازار باید از هیجان پرهیز کنند و اخبار و متغیرهای بنیادی را برای انتخاب سهام مدنظر قرار دهند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده