تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۸۱۵۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
علیرضا زاهدیان، مدیرعامل شرکت فولاد “غدیرنی‌ریز” درگفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش خواستار شد:

ضرورت تجدید نظر در نحوه تأمین گندله مورد نیاز فولادسازان از سوی وزارت صمت

می متالز - وزارت صمت با تغییر برنامه خود در خرید و تأمین مواداولیه (گندله) عملاً زمینه‌ساز زیان و سخت‌تر شدن تهیه مواداولیه تولیدکنندگان فولاد شد.
ضرورت تجدید نظر در نحوه تأمین گندله مورد نیاز فولادسازان از سوی وزارت صمت

به گزارش می متالز، علیرضا زاهدیان، مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب و با اشاره به این‌که امسال تأمین ماده‌اولیه (گندله) زمان زیادی از ما گرفت، گفت: این شرکت در حال‌حاضر بخش عمده گندله مورد نیاز خود را بر اساس جدول تدوین‌شده از شرکت‌های زرند ایرانیان و بوتیا ایرانیان در ۳۵۰ کیلومتری خود تأمین می‌کند در حالی‌که قبلاً از گل‌گهر و در فاصله ۷۰ کیلومتری دریافت می‌کرد. طبیعی است، این کار باعث افزایش هزینه‎های حمل‌ونقل، خطرات جاده‌ای، آلایندگی محیط‌زیست و در نهایت باعث زیان شرکت می‌شود. جالب آنکه ایمیدرو نیز از ابتدا موظف بود ماده‌اولیه تولید این شرکت را به عنوان یکی از شرکت‌های هفت‌گانه فولاد تأمین نماید.

وی افزود: امروز وضعیت به گونه‌ای است که حتی در بسیاری از موارد ناگزیر شدیم کنسانتره مورد نیاز را از شرکتی خریداری و در اختیار شرکت دیگری قرار دهیم تا آنها پس از تبدیل به گندله در اختیار ما قرار دهند، این بدان معناست که کنسانتره ما باید از منطقه گل‌گهر با طی مسافتی حدود ۲۸۰کیلومتر در شرکت بوتیا تبدیل به گندله شود و سپس بعد از طی ۳۵۰ کیلومتر با وجود ترافیک جاده‌ها، کمبود کامیون و هزینه‌های بالای حمل به کارخانه خودمان برگردد!

زاهدیان مزیت تولید در این شرکت را دریافت محصول گندله از منطقه گل‌گهر سیرجان دانست و از مسؤولان مربوطه در این شرایط حساس تحریمی و در سال رونق تولید خواست که به این مهم توجه خاصی کنند.

او با اعلام اینکه با توجه به وضعیت تحریم‌های سیاسی کشور و سیاست‌های کلان نظام مبنی بر توسعه صنعت فولاد و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد درافق ۱۴۰۴، ضرورت تقویت توانمندسازی داخلی کشور در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات صنعت فولاد ضروری است، تصریح کرد: این موضوع از استراتژی‌های مهم شرکت می‌باشد، ضمن آنکه تحقق این مهم سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی در هزینه‌های صنعت، تقویت توان داخلی ساخت قطعات در داخل و اشتغال‌زایی نیروهای متخصص و مستعد داخلی کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، انتقال و ارتقای تکنولوژی، بسترسازی برای حمایت از خلاقیت و نوآوری، مشارکت با مراکز علمی داخلی و خارجی، استفاده از نیروی انسانی متخصص و برنامه‌ریزی برای تأمین قطعات جهت جلوگیری از خرید اضطراری را از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت دانست و در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای نیز با اعلام اینکه صنعت فولاد از مصرف انرژی بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد این شرکت با هدف کاهش مصرف انرژی سعی کرده با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و با تشکیل تیم‌های تخصصی زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی را به شکل کاملاً علمی ارایه دهد.

به گفته وی در این مجتمع برنامه‌های بسیاری در خصوص بهبود مستمر به‌ویژه در حوزه مصارف انرژی تعریف گردیده که شاخص‌های عملکردی خوبی بر جای گذاشته است.

زاهدیان هم‌چنین موضوع فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت در پهنه‌های اکتشافی را یادآور شد و گفت: درحال‌حاضر فعالیت بر روی پهنه‌های نزدیک سیرجان (آباده-جازموریان) آغاز و گواهی‌های اولیه آن را بزودی اخذ خواهیم کرد، در این منطقه به دو سه محدوده مستعد دست یافته‌ایم که در حال مطالعات تفصیلی و دریافت گواهی کشف هستیم. وضعیت این پهنه‌ها تا پایان سال مشخص و کار معدنی آن نیز درمنطقه اختصاصی خودمان آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز با اعلام اینکه علاوه بر فعالیت یادشده در چند منطقه دیگر هم معادنی یافته‌ایم که در حال مطالعه چگونگی وضعیت آنها هستیم، خاطرنشان کرد که این مجموعه فعالیت جدی در حوزه معدن را ادامه خواهد داد و اعتقاد دارد که توسعه معادن تنها راه نجات صنایع فولادی کشور است.

وی هم‌چنین طرح توسعه این شرکت و ساخت کارخانه فولادسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: واحد فولادسازی از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود با تلاش متخصصان و کارشناسان این شرکت فعالیت‌های مربوط به نصب تجهیزات و سازه در سال آینده تکمیل و در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ و قبل پایان دولت فعلی آغاز به کار کند. در این پروژه ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند و طی آن یک میلیون تن شمش نیز تولید خواهد شد.

زاهدیان در ادامه برخی از پروژه‌های انجام‌شده در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز را یادآور شد و افزود: پروژه‌هایی از قبیل ساخت مبدل ریکوپراتور، مبدل کمپرسور سیل، کولینگ، پروسس، ساخت ترموکوپل ابزار دقیق و تهیه نقشه و متریال رابرکوپلینگ کولینگ‌تاور و دهها پروژه دیگر که محقق شده، یا در دوره اجرایی به سر می‌برد، از جمله مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه در حال‌حاضر این شرکت برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود سه برابر آن بطور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است، تصریح کرد که باید مسؤولان کشور در حوزه صنعت و در راستای سیاست‌های نظام تمهیداتی را اتخاذ کنند تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری دچار مخاطره نشود، به هر حال امروز تأکید همه مسؤولان بالای نظام بر روی سرمایه‌گذاری و اشتغال است و نباید با بخشنامه‌های پی‌در‌پی آن را محدود کرد.

گفتنی است: فعالیت‌های انجام گرفته در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز صرفاً تکیه بر مهندسی معکوس نبوده است، بلکه در برخی موارد نتیجه نوآوری و خلاقیت متخصصان آن می‌باشد که نه‌تنها منجر به عملکرد بهتر، بلکه با هزینه ساخت کمتری تولید شده است. ضمن آنکه این شرکت سعی کرده تا بستری برای open innovation فراهم کند.

هم‌چنین متخصصان و کارشناسان این شرکت معتقدند توانمندسازی داخلی همراه با خلاقیت و بهبود عملکرد محقق می‌شود. به اعتقاد آنان در واقع دانش داخلی باید جهانی فکر کند، اما local عمل نماید. بدون‌شک این استراتژی علیرغم کاهش هزینه‌های صنعت، وابستگی کشور به بیرون از مرزها را کاهش خواهد داد.

عناوین برگزیده