تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۸۱۸۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهادری مطرح کرد:

اخذ مالیات از ارزش زمین بلااستفاده؛ استراتژی بلند مدت برای کاهش قیمت مسکن

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برخی افراد با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید زمین کرده که این مسئله فضا را برای تولید مسکن محدود می کند، از این رو اگر فردی به دلیل سرمایه گذاری و کسب سود از طریق خرید زمین است، باید مالیات آن را پرداخت کند.
اخذ مالیات از ارزش زمین بلااستفاده؛ استراتژی بلند مدت برای کاهش قیمت مسکن

به گزارش می متالز، سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به ضرورت اخذ مالیات از ارزش زمین برای ساماندهی بازار مسکن، گفت: یکی از مولفه های اصلی برای تولید مسکن در کشور، موضوع تأمین زمین است، قطعا کمبود اراضی مناسب برای تولید ملک در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت موجب کاهش آمار ساخت و ساز شده و راه را برای فعالیت دلالان باز می کند.

اگر فردی به دلیل سرمایه گذاری و کسب سود از طریق خرید زمین است، باید مالیات آن را پرداخت کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دهه اخیر کارشناسان بارها بر ضرورت اخذ مالیات از زمین های بلا استفاده تأکید کرده اند، زیرا برخی افراد با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید زمین در شهرهای بزرگ و پرجمعیت می کنند که این مسئله فضا را برای تولید مسکن محدود می کند، از این رو اگر فردی به دلیل سرمایه گذاری و کسب سود از طریق خرید زمین است، باید مالیات آن را پرداخت کند.

کاهش سوداگری و دلال بازی با اخذ مالیات از ارزش زمین

وی تصریح کرد: قطعا اخذ مالیات از ارزش زمین موجب کاهش سوداگری و دلال بازی، افزایش بهره وری و توزیع مناسب زمین در راستای تولید مسکن می شود، این شاخص ها و مولفه ها نشان می دهد که می توانیم با ابزار مالیاتی،بازار مسکن را به سمت ثبات و بهبود شرایط سوق دهیم.

بهادری ادامه داد: این موضوع واضح و مبرهن است که ارزش مالی زمین از ارزش ملک بالاتر است، زیرا زمین به عنوان یک ارزش عرصه، در گذر زمان با ارزش تر و گران بهاتر می شود، اما ارزش عیان یا همان ملک و ساختمان با گذر زمان به دلیل استهلاک دچار کاهش ارزش می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی قیمت زمین یکی از مولفه های اصلی در افزایش قیمت تمام شده مسکن است، از این رو اگر تمهیدات لازم برای کاهش قیمت زمین اندیشیده شود، می توان به کاهش چشمگیر قیمت مسکن نیز امید داشت، بنابر این دولت می تواند در راستای اخذ مالیات از ارزش زمین اقدام کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با اخذ مالیات از ارزش زمین های بلااستفاده، دلالان انگیزه لازم را برای فعالیت در این عرصه از دست می دهند و اراضی به مصرف کنندگان واقعی خواهد رسید. البته باید در نظر داشت که دولت برای اخذ مالیات از زمین به صورت حساب شده و کارشناسی و با یک استراتژی بلند مدت اقدام کند، زیرا شاید این شبهه مطرح شود که دولت به دلیل کمبود درآمد به دنبال خلق اعتبارات جدید است.

عناوین برگزیده