تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۸۱۸۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسینی شاهرودی:

عملیات بازار باز از سفته بازی در خرید و فروش اوراق جلوگیری می‌کند

می متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید باید از بازار سفته بازی خرید و فروش اوراق جلوگیری شود و تحقق این امر در گرو اجرای درست عملیات بازار باز است.
عملیات بازار باز از سفته بازی در خرید و فروش اوراق جلوگیری می‌کند

به گزارش می متالز، سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره شروع عملیات بازار باز، گفت: علیرغم اینکه در گذشته مقرر بود اوارق قرضه و اسناد خزانه یک ساله باشد به این معنا که ابتدای سال که خزانه خالی است، این اوارق به فروش رسد و در پایان سال و پس از افزایش درآمدها، خزانه اوارق را تسویه کرده و آنها را خریداری کند اما این اوراق به اوراق مالی چندین ساله تبدیل شد.

اعتبارات موردنیاز پروژه‌های عمرانی با فروش اوراق تامین می‌شود

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر اعتبارات موردنیاز پروژه‌های عمرانی با فروش اوراق تامین می‌شود، اوراقی که بازپرداخت آن دو، سه یا چهارساله هستند و به دولت‌های بعدی منتقل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: علیرغم اینکه در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده شد، پروژه‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند اما دولت تاکنون نتوانسته مشارکت مردم را در این پروژه ها جذب کند.

انتقاد از فروش اوارق قرضه با تنزیل بالا

وی اظهار کرد: در بازار فعلی بورس و بانک‌ها اوارق قرضه و مالی با تنزیل بالا به فروش می رسد بنابراین اعتبار کمی حدود 40 درصد در اختیار پروژه‌ها قرار می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید از بازار سفته بازی خرید و فروش اوراق جلوگیری شود، اضافه کرد: عملیات بازار باز باید زودتر راه اندازی می‌شد زیرا همان گونه که بانک مرکزی باید بازار ارز را کنترل کند، مسئول مدیریت بازار اوراق نیز هست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید دید بانک مرکزی با چه مکانیسمی عملیات بازار باز را اجرایی می‌کند، امیدوارم این پروژه بتواند به کنترل بازار اوراق کمک و منافع حاصل از عرضه اوراق را به سمت پروژه های عمرانی سوق داده و از سفته بازی جلوگیری کند.

عناوین برگزیده