تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۸۲۶۴۴

مدیرعامل راه‌آهن کشور: قطعات در حوزه ریلی از طریق تولید داخلی تامین می‌شود

می متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تامین قطعات در حوزه ریلی از طریق تولید داخلی تامین می‌شود از افزایش بهره‌وری در حوزه ریلی کشور خبر داد.
مدیرعامل راه‌آهن کشور: قطعات در حوزه ریلی از طریق تولید داخلی تامین می‌شود

به گزارش می متالز، سعید رسولی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در سال 98 بهره‌وری را به عنوان اصلی‌ترین شعار در دستور راه‌آهن قرار دادیم چراکه اعتقاد راسخ داریم در سال رونق تولید به منظور حمایت جدی از تولید داخلی در حوزه ریلی و ارتقاء بهره‌وری راه‌آهن از سرمایه‌های موجودبه توفیقات بهتر برسیم.

وی افزود: خوشبختانه از این سیاست تا به امروز که 9 ماه پشت سرگذاشته‌ایم نتایج خوبی را کسب کردیم، امسال ما دو مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی داشتیم، یک مرحله در اوایل شهریور که 312 دستگاه و درمرحله دوم که چند روز پیش بود 243 دستگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی که در مجموع از 456 واگن از انواع واگن‌های باری، مسافری، خودکشی و لوگوموتیو به شبکه ریلی کشور اضافه شد که در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 95 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اهمیت موضوع این است که کل 456 واگن در کارخانجات داخلی کشور ساخته شده و هیچ کدام وارداتی نبوده است. 

رسولی بیان کرد: در آیین بهره‌برداری از این 456 دستگاه واگن جدید براساس گزارش مدیر ناوگان پارس این شرکت در 9 ماهه امسال رکورد تولید20سال گذشته را پشت‌ سرگذاشته، در برنامه داریم تعداد قابل توجهی ناوگان جدید تا پایان سال جدید وارد شبکه ریلی کنیم.

وی ادامه داد: تمام واگن‌های جدید در کارخانجات داخل درحال ساخت است، از همه ظرفیت‌های قانونی  و همچنین بسته‌های حمایتی و تشویقی مناسب  به منظور تامین منابع مالی تولیدات داخلی در حوزه ریلی استفاده کردیم.

معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن کشور خاطرنشان کرد: از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید، تبصره 18 قانون بودجه سال 98 از بازار سرمایه به پشتوانه ماده 67 قانون الحاق 2 استفاده کردیم، خوشبختانه یک سبد متنوع از بسته‌های حمایتی فراهم‌ شده، با عزم راسخ شرکت‌های غیردولتی ریلی داخل و همکاری خوب کارخانجات امروز همه کارخانجات تولید واگن سفارش دارند.

رسولی افزود: البته به ظرفیت کامل نرسیده طی ماه‌های باقیمانده سال شاهد افزایش سهمیه ساخت برخی کارخانجات هستیم، همچنین در سال 99 با تصویب قانون بودجه سال 99 و تبصره 18 قدم‌های بلندتری برمی‌داریم.

وی تصریح کرد: کارخانجات واگن‌سازی کشور قبلا با کمبود سفارش تولید و مسایل کارگری و رکود مواجه بود اما در آینده نه چندان دور با سفارشاتی که داده شده باشکوفایی مواجه خواهند بود، این درحالیست که در حوزه قطعات لوکوموتیو، واگن‌های مسافربری وابسته بودیم حتی در چرخ های موتوبلوک قطار 100 درصد وابسته به خارج از کشور بودیم ولی امروز تمام نیازهای کشور به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود.

رسولی افزود: در حوزه ریلی تامین قطعات لوکوموتیو از جمله واگن مسافربری، دستگاه تهویه، چرخ قطار به خارج کشور وابستگی وجود داشت که اکنون به دست تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

 معاون وزیر راه  و شهرسازی خاطرنشان کرد: شبکه ریلی بیشتر مسافری است و در این شبکه کارخانجات، معادن و سیلوها کمتر به شبکه ریلی متصل هستند و رفع این ضعف بزرگ در دستور کار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون این تولیدات مراحل تست طی می‌کنند زیرا با مجوز راه آهن اجازه ساخت موتو بلوک داده می‌شود و در کل اتفاقات خوبی در سال 98 بودیم که در این راستا درحوزه افتتاح نمایشگاه 2 نمایشگاه یکی در حوزه ریلی و یکی نمایشگاه هفته حمل و نقل در کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: بهره‌وری و بالا بردن بهره‌وری از موضوعات مهم کاری ما به شمار می‌رود چراکه عقل حکم می‌کند از آنچه داریم حداکثر استفاده را داشته باشیم؛ بنابراین توسعه ناوگان حمل و نقل در کشور مورد نیاز است ولی ابتدا باید موانع بهره‌وری را برطرف کنیم و اثربخشی را بالا ببریم، خوشبختانه شبکه ریلی کشور یکی از شبکه‌های گسترده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در بند 25 سیاست‌های کلی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه ریلی، اتصال بار به شبکه ریلی درحال پیگیری جدی است زیرا سبب بهره‌وری شبکه ریلی کشور می‌شود، شبکه ریلی کشور عمدتا کارکرد مسافری دارد و شهرها را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی ادامه داد: در تلفات جاده ای با نرخ بالایی مواجه هستیم، در حوزه آلاینده‌های زیست محیطی که امروز بیشتر شهرها درگیر آن هستند نیز چنین رویه‌ای داریم و از طرفی هم سلامت انسانی با خطر مواجه است و هم هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد، همچنین در صرفه‌جویی سوخت که نعمت خدادادی است و نباید از آن سواستفاده شود، بنابراین حل این مشکلات جزو برنامه‌های ریلی کشور است.

معاون وزیر راه تصریح کرد: ما به دنبال دستورالعمل و رویه‌های اداری معمول نبودیم بلکه در راستای توجه به افزایش بهره‌وری در این مجموعه، کمیته بهره وری عملیاتی را تشکیل دادیم و هدفمان‌ شکوفایی مجموعه راه اهن  است.

عناوین برگزیده