تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۸۲۸۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صمت برای پی‌جویی آلبلاغ تسریع کند/ مجوز صدور پروانه اکتشاف صادرشده است

می متالز - سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی از صدور مجوز پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ خبر داد و گفت: سازمان صمت برای پی‌جویی معدن باید تسریع کند و فرصت را از دست ندهد.
صمت برای پی‌جویی آلبلاغ تسریع کند/ مجوز صدور پروانه اکتشاف صادرشده است

به گزارش می متالز، مهدی الله پور صبح امروز در نشست خبری به مناسب روز هوای پاک در بجنورد با اشاره به آخرین وضعیت آلودگی هوا خراسان شمالی اظهار کرد: هوای پاک موضوعی بین بخشی است که نیازمند همراهی و همکاری بسیاری از دستگاه‌ها و جامعه شهروندی است.

وی از بروز ۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در بجنورد خبر داد و گفت: در ۹ ماه نخست سال ۹۷ نیز ۳ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها بود که از این حیث شاهد بهبود کیفیت هوای بجنورد هستیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی از تشکیل ستاد استانی مقابله با پدیده گردوغبار در خراسان شمالی خبر داد و افزود: این ستاد تاکنون در استان تشکیل نشده و برای هفته آینده این ستاد تشکیل جلسه داده می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی و رصد کانون‌های گردوغبار استان خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار هکتار کانون تولید ریزگرد و فرسایش بادی در استان وجود دارد که بیشتر آن در حوزه کویر جاجرم و میاندشت است.

الله پور از وجود ۱۵ واحد صنعتی آلاینده در استان خبر داد و گفت: برای کاهش آلایندگی و انتقال این واحدهای صنعتی در استان باید جلسات لازم انجام شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت معدن آلبلاغ تصریح کرد: زیستگاه ساریگل خراسان شمالی ازجمله مناطق حفاظت‌شده خوب است و سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوز صدور پروانه اکتشاف را برای وزارت صمت صادر کرده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی همچنین خواستار تسریع شرکت‌های تحت قرارداد صمت برای ورود به منطقه برای انجام مطالعات شد و افزود: سازمان استانی صمت باید پیگیر استقرار گروه اکتشاف و پی‌جویی‌های معدنی به‌صورت رسمی باشد و تاکنون محدوده آلبلاغ دارای پروانه کشف معدنی و مطالعات اکتشافی نیست و وضعت فعلی نامشخص ذخایر معدنی باید مشخص شود.

وی همچنین از صدور مجوز برای شرکت آلومینا جاجرم به نمایندگی از ایمیدرو برای ورود به انسداد تونل‌های حفاری‌شده در آلبلاغ خبر داد و تصریح کرد: مطالعات در حال انجام است اما تاکنون مسدودسازی انجام‌نشده  است.

الله پور صدور موافقت برای ایجاد راه دسترسی محدود در منطقه آلبلاغ را ازجمله دیگر اقدامات انجام‌شده بیان کرد و افزود: باید آلبلاغ تعیین تکلیف کند و وزارت صمت نیز موضوعات حفاظتی معدنی را باید بر عهده بگیرد.

وی وظیفه محیط‌زیست را حفاظت از زیستگاه و حیات‌وحش بیان کرد و ادامه داد: وزارت صمت به استدلال این رسیده که ذخایر معدنی در آلبلاغ وجود دارد اما تاکنون هیچ‌گونه مسئولین برای حفظ و حراستی ذخایر معدنی اقدام نکرده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با تأکید مجدد بر تسریع برای ورود صمت به منطقه گفت: فرصت نباید در این منطقه از دست برود و اثرات ناخوشایند فعلی آن از بین برود زیرا با توجه به شرایط جوی امکان تشدید اتفاقات نیز وجود دارد.

عناوین برگزیده