تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۸۲۸۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سامانه طرح ملی تاپ؛

فارس در ثبت نام واحدهای صنعتی رتبه اول کشور را کسب کرد

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تاکنون تقاضای تعداد 2267 واحد تولیدی و صنعتی این استان با تعداد 527 نیاز و 532 پروژه و اعلام توانمندی تعداد 19 استاد و دانشجو در سامانه ملی تاپ ثبت‌ شده ‌است و از این نظر فارس رتبه برتر کشور را در اختیار دارد.
فارس در ثبت نام واحدهای صنعتی رتبه اول کشور را کسب کرد

به گزارش می متالز، مهندس حمیدرضا ایزدی ادامه داد: در این نشست بر لزوم فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم طرح تاپ در راستای تسهیل کار پایان نامه‌های دانشجویان و ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه جهت رفع نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی در مسیر فعالیت‌های علمی، فنی و تخصصی تاکید و مقرر شد تا با معرفی توانمندیهای دانشگاهیان و اساتید علمی با اعلام نیاز واحدهای تولیدی راه برون رفت از مشکلات هموار و توسعه همه جانبه صنعتی و تولیدی فراهم شود.

ایزدی تصریح کرد: در طرح تاپ صنعتگران نیازهای فناورانه خود را در سامانه www.iranetop.ir ثبت نموده و دانشگاهیان نیز با مراجعه به این سامانه می توانند ضمن مشاهده نیازها در زمینه هایی که توانمندی آن را دارند به کمک صنعت بیایند .

مهندس ایزدی با اشاره به اینکه مهمترین شاخصه این پروژه جوان محور بودن آن است یاد آور شد: طرح ملی تاپ (توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) از چهار بخش، بنگاه اقتصادی، دانشجوی تاپ، اساتید تاپ و سرباز تاپ تشکیل شده‌است و تلاش می‌شود که ارتباط بین دانشگاه و بخش تولید و جوانان علاقه‌مند به بخش اقتصادی و جویای کار بیشتر شود.

وی اضافه کرد: داوطلبان یا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی که می‌خواهند در قالب طرح‌های پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی در انجام طرح‌های مستقل یا مشترک فعالیت کنند از دیگر گروه‌های هدف طرح تاپ محسوب می‌شوند.

ایزدی با تاکید بر اینکه طرح «تاپ» پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است، گفت: وجود منابع انسانی غنی فرصتی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت است همچنین تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی، بهسازی و جهت‌دهی به بنگاه‌های تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را از جمله اهداف این طرح برشمرد .

دراین کمیته دکتر سید فخرالدین افضلی مدیر دفتر همکاری های علمی و فنآوری دانشگاه شیراز گفت: دانشجویان هرچند از مهارت کمی برخوردارند اما با علم و دانش روز دنیا مجهزند که در جهت تقویت مهارت کار و تلاش، ارتباط با مراکز صنعتی نیاز است.

افضلی با تاکید براینکه دانشگاه شیراز از پایان نامه با موضوعات نیاز جامعه، صنعت و تولید حمایت بیشتری میکند افزود: طرح تاپ پیشران و مدد رسان است و در تحول بین صنعت و دانشگاه و کاربردی نمودن علم و تحقیق کمک اثر گذاری می کند، لذا عارضه یابی و تسریع در اعلام نیاز واحدهای صنعتی و ثبت میزان توانمندیهای اساتید و دانشجویان مسایل و مشکلات را به مراتب در جامعه کمتر می کند. دکتر سید علی اکبر صفوی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه با اشاره به انقلاب چهارم صنعتی گفت: کشور داری منابع، ظرفیت و پتانسیل های لازم در امر تحقیقات علمی و پژوهشی است که البته بهره مندی از این منابع با رعایت مراحل منطقی علمی گام به گام ومرحله به مرحله در پیشرفت کار باکیفیت اثر گذار است.

دکتر صفوی در ادامه از لزوم بستر سازی مناسب در بهره مندی از ظرفیت های طرح تاپ اشاره نمود وگفت: بزرگترین مشکلات در مهارت هاست که حضور اساتید در ثبت توانمندی‌ها و اعلام نیاز واحدهای صنعتی و تعریف فرایندهای این طرح در رفع مشکلات کارگشاست.

از جمله مزایای این طرح برای طرف تقاضا (بنگاه ها) می توان به ارتقاء توان فنی و مهندسی بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری، افزایش بهره وری بنگاه با بهره مندی از مشاوره اساتید دانشگاه، توسعه دانش بنیان بنگاه ها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع نیاز فناورانه در قالب پایان نامه تحصیلات تکمیلی، بکارگیری مشمولان خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاهی در بخشR&D بنگاه و رفع نیاز پژوهشی بنگاه از طریق بکارگیری سربازان تخصصی با کمترین هزینه اشاره کرد.

عناوین برگزیده