تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۸۳۲۴۷
سرویس خبر : محیط زیست
ابراهیمی با یادآوری روز جهانی تالاب‌ها:

چشم طمع سودجویان به تالاب‌ها/ بودجه احیا افزایشی نداشته است

می متالز - سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تالاب‌ها مانند جنگل، دریا و کوه‌ها از دست سودجویان در امان نمانده و سودجویان بسیاری چشم طمع به آنها دارند.
چشم طمع سودجویان به تالاب‌ها/ بودجه احیا افزایشی نداشته است

به گزارش می متالز، علی ابراهیمی، با یادآوری 13 بهمن، روز جهانی تالاب ها نسبت به وضعیت نامطلوب تالاب‌های کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: استفاده بی‌رویه از آب تالاب‌ها و عدم رعایت حقابه وضعیت نامطلوب و خشکی تالاب‌ها و به تبع آن تشدید ریزگردها را فراهم کرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: شرایط نامناسب آب و هوایی طی 12 سال گذشته در خشکی تالاب‌ها بی تاثیر نبوده و علیرغم افزایش بارش‌ها طی دو سال گذشته وضعیت تالاب ها بهبود پیدا نکرده و حتی برخی از آنها در حال تبدیل شدن به کویر است.

وی ادامه داد: اتکا به بارندگی برای بهبود وضعیت تالاب ها راهکار مناسبی نیست و بارندگی‌ها نباید باعث فراموشی مشکلات تالاب‌ها شود و بهتر است برنامه‌ریزی مناسبی برای حفظ و احیای آنها داشته باشیم؛ متاسفانه حتی برای مقابله با آلودگی برخی تالاب‌ها برنامه منسجم و منظمی نداشتیم و پساب‌هایی که به آنها سراریز می‌شود محیط زیست را تهدید می‌کند.

چشم طمع سودجویان به تالاب‌ها

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، خشکی تالاب ها را از جمله عوامل موثر در پیدایش ریزگردها دانست و ادامه داد: تالاب‌ها مانند جنگل، دریا و کوه‌ها از دست سودجویان در امان نمانده و سودجویان بسیاری چشم طمع به آنها دارند.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت تامین حقابه تالاب ها، گفت: بودجه بهبود و احیای تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته هیچ افزایشی نداشته البته به دلیل شرایط اقتصادی هم نمی‌توان توقع زیادی داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور از جمله مصوبات زیست محیطی مهم مجلس دهم است که بر اساس آن هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع و مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، سازمان حفاظت محیط زیست است.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو هم باید ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تأمین آن اقدام کند، انتظار می‌رود محیط زیست و وزارت نیرو با همکاری تمامی دستگاه‌ها گامی جدی برای احیای تالاب‌های کشور بردارند.

عناوین برگزیده