تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۸۳۵۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد:

فرصتی پیش روی خودروسازان، اما به یک شرط!

می متالز - سودمندی تسهیلات اعطایی مستلزم این است که اعطای تسهیلات منوط به اهداف و شرط هایی مثل داخلی سازی، افزایش کیفیت، افزایش ظرفیت تولید، برند سازی و... باشد. در غیر این صورت، اعطای تسهیلات فایده ای نخواهد داشت.
فرصتی پیش روی خودروسازان، اما به یک شرط!

به گزارش می متالز، اگرچه وضعیت تولید و فروش خودروسازان در فصل پاییز قابل قبول بود، ولی بعضی کارشناسان معتقدند این روند، مرهون تکمیل خودروهای ناقص دپو شده در انبار خودروسازان بوده و در ماه های آینده تداوم نخواهد داشت. با این حال سهام دو شرکت خودروساز بزرگ بورسی به دلیل موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز خبر پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به این دو شرکت، مورد اقبال بازار بوده و رشد چشمگیری داشته است.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت دو شرکت بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) بیان کرد: صنعت خودرو با توجه به ارتباطات صنعتی سنگینی که با سایر صنایع دارد، در همه جای دنیا صنعتی بالنده و پیشران است؛ اما در کشور ما به دلیل شرایط سیاسی و محدودیت های تحریم و... این صنعت رشد قابل قبولی نداشته و رشد این صنعت نیازمند مدیریت قوی و نیز سیاست‌گذاری صحیح و با ثبات است.

وی افزود: شرایط فعلی حتی می تواند فرصتی برای رشد صنعت خودرو باشد، مشروط بر آنکه از توانمندی های داخلی استفاده مطلوب شود کمااینکه در چند ماه اخیر هم این دو شرکت خودروساز عملکرد بهتری داشتند و این بهبودی نشانگر تاثیر مثبت تکیه بر توانمندی های داخلی بود. چشم انداز این صنعت مثبت است، مشروط بر مدیریت و سیاست گذاری صحیح!

امینی در ادامه ضمن اشاره به بی برنامگی در اعطای تسهیلات به خودروسازان گفت: با وجود آنکه بارها تسهیلات سنگینی به خودروسازان پرداخت شده، اما خودروسازان از این تسهیلات در جهت پرداخت بدهی‌های خود به قطعه‌سازان و... استفاده کرده‌اند و در نهایت، نه تنها تسهیلات اعطایی از بار مشکلات خودروسازان نکاسته، بلکه بدهی شان را افزایش هم داده است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: سودمندی تسهیلات اعطایی مستلزم آن بوده که اعطای تسهیلات منوط به اهداف و شرط هایی مثل داخلی سازی، افزایش کیفیت، افزایش ظرفیت تولید، برند سازی و... باشد؛ در غیر این صورت، اعطای تسهیلات فایده‌ای نخواهد داشت.

عناوین برگزیده