تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۸۴۱۴۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

افت شدید قیمت فولاد زنگ نزن در ماه نوامبر

می متالز - قیمت فولاد زنگ‌نزن با افزایش قیمت فروکروم و فرونیکل تا سپتامبر در حال افزایش بود اما در ماه نوامبر در پی انتشار خبر لغو ممنوعیت صادرات نیکل از سوی دولت اندونزی قیمت فولاد زنگ‌نزن روند کاهشی داشت.
افت شدید قیمت فولاد زنگ نزن در ماه نوامبر

به گزارش می متالز،  در ماه نوامبر در پی انتشار خبر لغو ممنوعیت صادرات نیکل از سوی دولت اندونزی قیمت فولاد زنگ‌نزن روند کاهشی داشت. مطابق نمودار 1، در سال 2019 روند قیمت فولاد زنگ‌نزن با فرونیکل همبستگی خوبی (0.79 R=) را نشان داد، به‌طوری که با افزایش یا کاهش قیمت فرونیکل، قیمت فولاد زنگ‌نزن در این سال افزایش یا کاهش یافت. در نمودار 1، از ماه سپتامبر کاهش در قیمت فولاد زنگ‌نزن و فرونیکل قابل مشاهده است و در ماه نوامبر قیمت فولاد زنگ‌نزن و فرونیکل افت شدید نسبت به ماه اکتبر داشت. قیمت فرونیکل و فولاد زنگ‌نزن به‌ترتیب کاهش حدود 10.5 و 4.6 درصدی در ماه نوامبر را رقم زدند.

در نمودار 2 قیمت فولاد زنگ‌نزن با فروکروم مورد بررسی قرار گرفت، همانطور که واضح است، کاهش یا افزایش قیمت فولاد زنگ‌نزن با قیمت فروکروم روند یکسانی در سال 2019 داشت و میزان تغییرات این دو با همبستگی 0.86 نشان‌دهنده یکسان بودن روند تغییرات قیمت فولاد زنگ‌نزن و قیمت فروکروم است. مطابق نمودار در اکتبر با کاهش قیمت فولاد زنگ‌نزن، کاهشی در قیمت فروکروم مشاهده نشد، حال آنکه در ماه نوامبر شاهد افت شدید قیمت فروکروم و قیمت فولاد زنگ‌نزن هستیم. شایان ذکر است قیمت فروکروم کاهش 3.36 درصدی نسبت به ماه اکتبر داشت.

نتایج آمار با ضریب همبستگی حدود 0.89 میان فرونیکل و فروکروم نشان می‌دهد روند تغییرات قیمت این دو یعنی؛ فرونیکل و فروکروم مشابه بوده و احتمال وجود یک عامل مشترک میان این دو زیاد است.

به گزارش SMM News، وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرد از پایان دسامبر 2019، کانسنگ نیکل با محتوای کمتر از 1.7 درصد دیگر مجاز به صادرات نخواهد بود. پیش از این، دولت اندونزی تصمیم گرفت ممنوعیت صادرات از سال 2022 به اجرا در بیاید. این ممنوعیت مورد انتقاد برخی از شرکت‌های معدنی و کارشناسان قرار گرفت و به دنبال این مخالفت دولت اندونزی در نوامبر اعلام کرد، تحریم‌ها برای شرکت‌هایی که با قوانین آن‌ها مطابقت دارند، برداشته خواهد شد.

با توجه به نمودار 1 و 2، با انتشار خبر ممنوعیت صادرات نیکل از سوی دولت اندونزی قیمت فولاد زنگ‌نزن تا سپتامبر با افزایش قیمت فرونیکل و فروکروم روند افزایشی داشت، احتمال می‌دهیم در نوامبر، با انتشار خبر رفع تحریم صادرات نیکل ازسوی شرکت‌هایی که قوانین منابع معدنی اندونزی را رعایت می‌کنند، قیمت فولاد زنگ‌نزن و قیمت فرونیکل به‌ترتیب کاهش 4.6 و 10.5 درصدی را رقم زدند. مطابق نمودار در ماه نوامبر قیمت فروکروم با قیمت فولاد زنگ‌نزن نیز کاهش یافت. احتمالا این کاهش را می‌توان به علت تحت تاثیر بودن قیمت فولاد زنگ‌نزن بر قیمت فروکروم بیان کرد.

صنعت فولاد زنگ‌نزن به‌سرعت درحال رشد است. به‌ترتیب بخش ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه، معماری، ساختمان‌سازی و ساخت، بیشترین مصرف فولاد زنگ‌نزن را به خود اختصاص داده‌اند.

فرونیکل و فروکروم کاربرد عمده‌ای در فولاد زنگ‌نزن دارند. افزودن 10 درصد کروم به یک فولاد باعث مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های مرطوب می‌شود. مقادیر مختلفی از فروکروم در فولاد زنگ‌نزن بنابر کاربرد آن‌ها استفاده می‌گردد؛ در طبقه‌بندی AISI (انجمن فولاد و آهن آمریکایی) 10 درصد و BSI (انجمن استاندارد انگلیس) 11.5 درصد کروم را باید داشته باشند. نیکل بیشتر برای بهبود شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری فولاد زنگ‌نزن اضافه می‌گردد.

عناوین برگزیده